Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Cult 12 eller Cult 13,5??

• Naish Cult 12 eller Cult 13,5??

Publicerad av telekiter på 18 augusti, 2009 vid 15:46

Ni som har erfarenhet av dessa kites. Hur mycket skiljer det i vindregistret (low end och high end) mellan dessa två kites för en 63 kg person med ”normal” bräda (dvs, ca 130×40 cm allroundbräda).

Min fru behöver nämligen en kite för 5-8 m/s. Kiten måste ha lätt bomtryck då frun har väldigt små händer (korta fingrar) och då blir bomtrycket verkligen kännbart under vår och höst då vi måste ha våthandskar.

/Urban.

mattiasn svarade 15 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pepa

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 16:07

Tooooooooooolv. Kanske. Sourra vet säkert.

• smdj

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 18:55

12 blir bra, jag väger nästan hundra o har 13,5 som min största kite.
    Kör 27 meters linor på den också för lätt bomtryck

• sourra

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 19:19

Tolvan blir nog en finfin Beaufort 4-kite för frugan och dess vindrange sträcker sig en bit över 8 m/s så man kan lugnt köra den till en sjua tar vid. Det följer med linförlängningar till alla Cultar som är 10.5 och större och de bättrar på lowenden markant så de rekommenderar jag att man använder.

Jag väger 12-13 kg mer än din fru och jag kör en 13.5. Det har aldrig hänt att jag blivit stående på stranden med den kiten medan andra har kunnat köra. Eller vänta nu, en gång var 53 kg Neven ute och körde en 14 och då kunde inte jag köra men det var också enda gången.

• telekiter

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 21:20

Tack, det var väl ungefär vad jag förväntade. Då är det bara till att hitta en beg. Cult 12:a från -08 i fint skick. Bom och linor har jag en uppsättning, så kite only kan funka. Är inte en Helix 12:a ett bra alternativ då?

Nån som vet nån som har en Cult 12:a de vill bli av med (alt en Helix 12 från -08)?

/Urban.

• sourra

Medlem
    18 augusti, 2009 vid 21:41

09-tolvorna är mer snabbsvängda än 08-tolvorna så det är lättare att jobba fram kraft ur dom om man är underriggad. Om du har 20m-linor rekommenderar jag att du köper ett kit med 4 x 4m extensions. Helix-tolvan från 2008 (som designades om helt till 2009) har sämre bottendrag än Culten men eftersom den har relativt högt AR får man bra skjuts i den när man jobbar kiten. Den modellen är dock lite jobbig att köra för den drar som fan när man kommer upp och iväg så man får liksom aldrig en lugn stund. Den är till för att köra fort och hoppa högt med.

• mattiasn

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 05:46
    sourra;568140 wrote:
    09-tolvorna är mer snabbsvängda än 08-tolvorna så det är lättare att jobba fram kraft ur dom om man är underriggad. Om du har 20m-linor rekommenderar jag att du köper ett kit med 4 x 4m extensions. Helix-tolvan från 2008 (som designades om helt till 2009) har sämre bottendrag än Culten men eftersom den har relativt högt AR får man bra skjuts i den när man jobbar kiten. Den modellen är dock lite jobbig att köra för den drar som fan när man kommer upp och iväg så man får liksom aldrig en lugn stund. Den är till för att köra fort och hoppa högt med.

Lånar tråden lite.
    Ang 4 meters linorna. Vad har dessa för för och nackdelar när det blåser mycket respektive lite.
    Har förstått att det är rekomenderat att ha de på i lägre vindar. Vad är effekten i de olika vindarna?

MVH
    Mattias

• zilversurfarn

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 06:27
    Telekiter;568126 wrote:
    Tack, det var väl ungefär vad jag förväntade. Då är det bara till att hitta en beg. Cult 12:a från -08 i fint skick. Bom och linor har jag en uppsättning, så kite only kan funka. Är inte en Helix 12:a ett bra alternativ då?

Nån som vet nån som har en Cult 12:a de vill bli av med (alt en Helix 12 från -08)?

/Urban.

Jag har en 12:a o en 7.5:a Cult -08 (båda röda, snyggaste 08’orna) som jag ev kommer sälja lite längre fram i höst. Beror på om jag hittar några drakar som jag gillar lika bra eller inte (har inte gjort det ännu). Inga lagningar på någon av dem, endast en bom som jag använt till båda, kör med extensions på 12:an.
    /Tobbe 070-598 16 93

• telekiter

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 06:54
    Zilversurfarn;568179 wrote:
    Jag har en 12:a o en 7.5:a Cult -08 (båda röda, snyggaste 08’orna) som jag ev kommer sälja lite längre fram i höst. Beror på om jag hittar några drakar som jag gillar lika bra eller inte (har inte gjort det ännu). Inga lagningar på någon av dem, endast en bom som jag använt till båda, kör med extensions på 12:an.
    /Tobbe 070-598 16 93

Och eftersom du verkar bo i Varberg så betyder ”längre fram i höst” = Oktober, eller nått sånt?

I Oktober är det snökite som gäller här uppe 😉 . Nja, nu överdrev jag väl, men i Oktober är det inte många dagar vi kitar på vatten pga händerna fryser ihop till istappar.

Vad gäller mina linor så är det 27 m linor. Att hålla på och kasta kiten runt himlen för att få kraft fick jag nog av det med mina Peter Lynn:s (dock bra kites i mycket- och taskig vind). Dessutom borde väl -09:orna snart komma på utförsäljning då 2010 har presenterats.

/Urban.

• sourra

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 16:00
    MattiasN;568174 wrote:
    Lånar tråden lite.
    Ang 4 meters linorna. Vad har dessa för för och nackdelar när det blåser mycket respektive lite.
    Har förstått att det är rekomenderat att ha de på i lägre vindar. Vad är effekten i de olika vindarna?

MVH
    Mattias

Kolla här om du vill ha en lång utläggning

I korthet och något förenklat
    Korta linor: Snabbare vändningar, snabbare respons från kiten, brutalare kiteloopar
    Längre linor: Bättre häng i hoppen, bättre low-end, mer tid på sig att agera innan kiten når vattenytan

• mattiasn

Medlem
    19 augusti, 2009 vid 16:25
    sourra;568405 wrote:
    Kolla här om du vill ha en lång utläggning

I korthet och något förenklat
    Korta linor: Snabbare vändningar, snabbare respons från kiten, brutalare kiteloopar
    Längre linor: Bättre häng i hoppen, bättre low-end, mer tid på sig att agera innan kiten når vattenytan

Hygglo. Tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Cult 12 eller Cult 13,5??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.