Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Helix- Vill-Ha-Begärets ljuva bittersmak

• Naish Helix- Vill-Ha-Begärets ljuva bittersmak

Publicerad av periskop på 20 augusti, 2007 vid 21:07

…en recension på Naish Helix efterlyses så här får ni min uppfattning av premiär turen på Helixen. Jag har under årets lopp kört på Ozone, Shockwave, Cabrina, JN och North´s fifth element så jag har ju lite och jämföra med. Var ute under demodagen i fredags i Läjet (där det var fullt i viken p.g.a en testdag). Nåväl vinden räckte gott å väl för Helixen på 9 kvm trots mina dryga 90 kilo (vinden hade droppat lite från tidigare på morgonen). Att gå ifrån Shockwaven till Helixen var ju på sätt ingen större skillnad vad gällde bomtrycket och körställning (bekvämt sträckta armar) man kom väldigt snabbt underfund med kiten…och sen vart det väl ren KÄRLEK vid första hoppet. Kiten var otroligt stabil under hoppen som gav betydligt bättre kontroll, Hangtime och höjd än Shockwaven och övriga kites jag provat (Shockwaven som jag efter en blåsig sommar på Gotland kört in mig ganska bra på, kräver mer vind för höga hopp och kan vara kännas aningen ostadig/ryckig när man provocerar den riktigt aggressivt) Helixen däremot kunde man provocera hur mycket helst, känslan var fortfarande stabil och den levererade en jämn kraft nästan oavsett var den befann sig i kraft-fönstret (att kiteloopa draken gav med andra ord en mildare behandlig än tidigare) och inget ryck i linorna! WOW känslan var total!!! Vindbyarna påverkade också Helixen minimalt, inget som man ens tog notis om, stabil var ordet! Jag körde med dom korta linorna 20 m så kiten upplevdes som väldigt snabb, den vände som på en 5-öring så att säga, vid vågridning och gippar, då den ju vänder runt centrum på nått skumt sätt, elektroniskt? ;-). Det var först när jag såg nån annan köra Helixen som jag såg att drakens flykt ser aningens mysko och ryckig ut, men skenet bedrar som sagt. Helixen kan med lätthet styras med en hand vid centrum av boomen, vilket ju är ett måste vid lite radikalare vågridning (undrar just hur korta linor man köra Helixen med och ändå ha behaglig vågridning /hopp, 15 m?) Jag körde bommen på 1:1 (vem vill köra 2:1??!) vilket gav en otroligt skön direktkontakt med draken, som jag aldrig tidigare upplevt faktiskt, GRYMT! Kraft när man behöver den (är inte det en BMW-slogan?) Vindregistret på kiten tycks vara stort, speciellt ner i det lägre vindregistret verkar det som. När en del andra riggade 12 kvm körde jag på med 9:an, intressant är att man kunde lägga på höga hopp utan det där ”toktrycket” som annars ju krävs :-)) Hopptips-kör kiten lågt med bra tryck, kör den sedan aggressivt vinkelrätt rakt upp…rena åsnesparken upp i luften, you are Flying!!! 🙂 Lyckades också sätta kiten i vattnet, att vattenstarta i vågor var inte så lätt, speciellt när jag inte vet hur man gör (brukar ju ha min drake i luften ju 😉 Ett litet minus med kiten är att efter dubbla rotationer med tvinnade linor blir kiten helt klart mkt ostadigare. Så det får bli kiteloopar i fotsättningen 😉 Som ni märker imponerade kiten stort på mig, speciellt den direkta kontrollen över kiten (den gör som man vill helt enkelt) och lyftet, den måste bara testas! MEN var beredda på att er ”gamla” kite känns som…liksom…bara boring!!! :-)) Jag testade också Spleene Zone en spännade vågbräda som gav mersmak, men det är en annan historia…

Kite fur alle
    /Kent (P.S. nån som vill köpa en Shockwave 9 kvm och en 12:a ? 🙂

haze svarade 17 år, 6 månader sedan 21 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • tetras

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 10:44

Först så vi inte får några missförstånd, jag har inte själv haft möjlighet att testa Helixen, men under en månads tid har jag däremot kunna följa ett par killar som kört den nere i Frankrike. Vanligvis har vi varit en 10-15 kites ute samtidigt. Allt från traditionella c-kites, bow, sle o.s.v. Vad jag måste konstatera är att Helixen varken sticker ut negativt eller positivt. Den varken går högst, snabbast, är mest flexibel, har det bästa vind registert utan är helt enkelt en hyvsad kite bland andra 07/08,or, men tro inte på att där är en super kite som är bäst på allt för det finns helt enkelt inte. Ni som skall köpa nytt testa ett par olika och se vad som känns bäst för er. Jämför inte med era gammla kites utan jämför med andra nya kites istället för att få en rättvis jämförelse vad man kan prestera med de senast utvecklade drakarna.

• stellan

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:18

@tetras 407379 wrote:

Först så vi inte får några missförstånd, jag har inte själv haft möjlighet att testa Helixen, men under en månads tid har jag däremot kunna följa ett par killar som kört den nere i Frankrike. Vanligvis har vi varit en 10-15 kites ute samtidigt. Allt från traditionella c-kites, bow, sle o.s.v. Vad jag måste konstatera är att Helixen varken sticker ut negativt eller positivt. Den varken går högst, snabbast, är mest flexibel, har det bästa vind registert utan är helt enkelt en hyvsad kite bland andra 07/08,or, men tro inte på att där är en super kite som är bäst på allt för det finns helt enkelt inte. Ni som skall köpa nytt testa ett par olika och se vad som känns bäst för er. Jämför inte med era gammla kites utan jämför med andra nya kites istället för att få en rättvis jämförelse vad man kan prestera med de senast utvecklade drakarna.

Det var fan den sämsta recensionen jag någonsin läst. Kul att du ”måste konstatera” något utan ha kört den. Haha

(Dock har du rätt att man ska ta och pröva på olika kites om man har möjlighet)

• tetras

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:21

@Stellan 407410 wrote:

Det var fan den sämsta recensionen jag någonsin läst. Kul att du ”måste konstatera” något utan ha kört den. Haha

(Dock har du rätt att man ska ta och pröva på olika kites om man har möjlighet)

Öppna ögonen så kanske du också lär dig någonting.

• stellan

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:26

@tetras 407412 wrote:

Öppna ögonen så kanske du också lär dig någonting.

Sorry, jag var kanske lät lite för aggro. Menar bara att det är konstigt att du recenserar en kite endast på visuella intryck men kanske var dom som körde kiten någon du kände och hade dialog med. Då är det lite annorlunda.

• tetras

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:39

@Stellan 407414 wrote:

Sorry, jag var kanske lät lite för aggro. Menar bara att det är konstigt att du recenserar en kite endast på visuella intryck men kanske var dom som körde kiten någon du kände och hade dialog med. Då är det lite annorlunda.

Riktigt, känner två av dem sedan 3 år och många av de andra också, likväl vad de går för.

• che_riff

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:41

@tetras 407379 wrote:

GÄSP!

Har senaste tiden sett åkare som kört Cabrinha, EH, North, Ozone, Naish. Dessa har varken hoppat högt, snyggt, snabbt eller tekniskt invecklat. Dessa drakar måste vara helt värdelösa.

• tetras

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:46

Är det en slump att alla som har synpunter på mitt inlägg har en Signatur med ”FAHLENSURF” som råkar sälja Naish i Sverige?

• che_riff

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:52

Ta det inte personligt. Är bara så jävla trött på alla -”Min kompis sa och min kompis sa..”.

• samhansson

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 12:58

tror den är skitfet den kiten, jag vill ha en själv.. å nu när in uttrik har signatur med naish så är det ju lugnt, va kostar en 12a?

• falle

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 13:30

@SamHansson 407427 wrote:

tror den är skitfet den kiten, jag vill ha en själv.. å nu när in uttrik har signatur med naish så är det ju lugnt, va kostar en 12a?

Special price only for you my friend!
    Kom till Varberg o testa mina.

/falle

• skanepaul

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 16:06

@tetras 407422 wrote:

Är det en slump att alla som har synpunter på mitt inlägg har en Signatur med ”FAHLENSURF” som råkar sälja Naish i Sverige?

Du har rätt Tetras, den verkar inte alls så bra som ALLA säger.

Köp en Rhino 18 istället ni som tänker köpa Helix…

Själv är jag redan Naish frälst men inte på Helixen…

• patrikol

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 16:07
  • skejtar_henke

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 17:24

@tetras 407422 wrote:

Dina resentioner har jag inte mcyket för. Du har ju inte många rätt annars heller. Håller ju bra mycket heller med stellan än dig…

• sourra

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 18:32

@tetras 407422 wrote:

Läs Johan Che_Riffs svar en gång till så tror jag du snappar upp vad han menar.

• tetras

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 20:41

Det låter som Herr Fahlen skall få sälja många Helix framöver. Jag kanske skall be om en provision för min försäljningsfrämjande recension.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Naish Helix- Vill-Ha-Begärets ljuva bittersmak

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.