Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Naish hit och swell dit
-
För det första, man släpper nästan ALDRIG kiten. förutom när man crashat i stora vågor, men då skallman fan inte ha någon kontakt med kiten alls.
För det andra,
om leashen som depowrar kiten helt hängre upp sig då? vad gör man då? Använder sin quickrelease nr 7 för att sedan utlösa sin quickrelease nr 8?Bättre att ta bort allt sånt å bara keep it simple, bara jobbigt och livsfarligt med massa snören överallt. Givetvis skall man använda totaldepowerleash om man är nybörjare, eftersom att man då lätt utsätter andra och en själv för fara om man bara släpper sin kite överallt.
-
Svar till:
För det första, man släpper nästan ALDRIG kiten. förutom när man crashat i stora vågor, men då skallman fan inte ha någon kontakt med kiten alls.
För det andra,
om leashen som depowrar kiten helt hängre upp sig då? vad gör man då? Använder sin quickrelease nr 7 för att sedan utlösa sin quickrelease nr 8?Bättre att ta bort allt sånt å bara keep it simple, bara jobbigt och livsfarligt med massa snören överallt. Givetvis skall man använda totaldepowerleash om man är nybörjare, eftersom att man då lätt utsätter andra och en själv för fara om man bara släpper sin kite överallt.
[/ QUOTE ]
Håller i princip med dig.
När det gäller leash, less is more.
Desto enklare desto bättre.
Har full förståelse för att riktigt bra kitare vill ha en HP leash men jag har sett folk som harvar runt med det och knappt lättar från vattnet…
Don efter person helt enkelt. -
jauu precis, har också sätt en del helt gröna som just lärt sig ta höjd köra runt med hpleash bara, rätt onödigt. men så fort man börjar köra unhooked är det de säkraste!
-
Tycker nog att de nya 5e linasystemen är enklare än traditionellt med leash i front linorna. Dessutom är det enklare att byta från 5e lina till suicideleash under gång när man vill köra unhooked tex.
Frenzy05s reride/spinningleash är absolut enklast. Ingen leash överhuvudtaget, bara chickenloop. Flytta en release i ögonhöjd och frontlinorna förlängs. Tyvärr funkar det bara på foil.
Don efter person som sagt…
nic
-
Egypten i kort:
Magawish hotel är helt ok, Colona Watersports IKO center
ligger där. Centret har suverän service! Skulle man droppa
kiten i vattnet och tappa brädan har man ca 2 minuter på sig
innan det kommer en kille i gummibåt och frågar om man skall
ha hjälpNär jag var där, de dagar det blåste ca 8-17 m/s
Jag körde med 12 och 16 torch och en 130 sol och var ute
mellan 09:00 till ca 17:00 då det började mörkna.Det var ca 25 grader i vattnet och i luften. På kvällarna
och tidigt på morgonen var det ok med en tjockare tröja.
Surfningen gjorde jag i shorts, hjälm och sele.Ok, jag har små ärr på vänster ben efter en bodydrag över
ett korallrev. Efter den resan kollade jag lite extra
innan jag provade nått nytt trick.Sandrevet utanför colona watersports gav skönt plattvatten
och en plats att ta paus på. Med svenska mått mätt var det
plattvatten i hela röda havetTips:
Frukosten … pannkakor och te
Lunch … pizza på någon av barerna
Middag … kalops’en och riset funkade varje dag, var där
tidigt och roffa åt dig chokladmoussen, de har bara två
skålar!
Tvätta händerna efter ALL kontakt med valutan (LE) ta med
en gammal plånbok att ha Egyptiska punden, de luktar illa
och har (enligt guiden) ca 4000 mer baciller än andra
valutor. Åk till Pyramiderna (2 dgrs) och Luxor (1 dag) när
det inte blåser (windguru.cz prickade in precis).Windguru.cz säger 7 m/s … lägg till 3-4 m/s för hurghada.
Jag kommer att skriva ett mer utförligt och med lite mer
bilderi kitesurfin europe …
Med vänliga
Michel LundellPS
Är man hygglig mot poolmästaren får man tvätta av drakarna
i pooldushen och torka dem vid poolen eller på gräsmattan!
(tvätt rekommenderas alltid efter varje gång!)
-
Hade du hela hotellet för dej själv?? ser juu ut att vara helt folktomt vid poolen…
Blev du magsjuk? Jag ska dit den 23:e och alla berättar för mej att de är nästan oundvikligt att bli magsjuk….Kanske är det bara deras avundsjuka som snackar….
-
Tack för infot! Ska dit i juni nästa år, ska bo på Magawish Hotel. Enligt deras vindstatistik så ska det vara bäst vind då.
-
slingshots nya bom är GUDomlig! helt clean, underbart grepp, lagom stor chickenloop och inte något kraffs. givetvis e bollarna kvar.
-
metallskyddet så att man inte klämmer fingrarna mellan bommen å bollen. lite overkill kan jag tycka. svänger dessutom nååågot lite trögare med den och det är ju både för och nackdelar med de.
-
ser ju ganska najs ut.. men det sista så man itne ska klämma fingrarna va ju lite onödigt..
Logga in för att svara.