Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

• basse

Medlem
    23 januari, 2007 vid 11:50

@Ola H. 361509 wrote:

Bröt du Chinooken?

Gör inte alla det??? 😀

• pederboy

Medlem
    23 januari, 2007 vid 13:52

Bruten Chinook det låter inte helt otroligt, eller vad säger Basse…

/Peder

• endy

Medlem
    23 januari, 2007 vid 14:38

Basses bom var det något produktions fel på.
    Min chinook är inne på säsong 4 nu, bästa delen i min utrustning totalt sett.
    Skulle man knäcka en sida kan man köpa en ny arm och därmed inte behöva kassera bommen som en annan kolbom!
    Dessutom går det utmärkt att plocka isär bommen vid resa om det skulle behövas, monocoque eller inte jag tycker den är kanooon!

Nya bommen som Jeppe tar in ser fin ut, men, MEN det var inga speciellt bra storlekar på den.
    Annars är det nog en finfin bom.

• m-c

Medlem
    23 januari, 2007 vid 14:46

Kan det verkligen stämma att http://www.hotsailsmaui.se skall uppdateras?
    Tror det när jag ser det…och kommer isåfall uppskatta det!
    /M

• adde

Medlem
    23 januari, 2007 vid 14:46

Verkar vara lite problem med typ 05 chinook. Detta var väl basses andra bom och TDK körde väl av S..’s gamla.

Samtidigt så rullar mina 03′ bommar på som vanligt utan minsta problem och det är ju inte det att jag inte kraschar…

• mag

Medlem
    23 januari, 2007 vid 16:27

Ja, tusan jag bröt min favoritbom. 🙁
    Det var det värsta kastfallet på 5 år typ. Kunde gått riktigt illa med min hälsa. Jag försökte plattvattenloopa men krokade i precis i upphoppet, tappade balansen och flög iväg ikrokad utan bräda i full fart. Som tur var landade jag med seglet lite framåt/nedåt så masten hann gå ner i vattnet innan jag träffade seglet. Hade masten träffat nosen så hade jag garanterat kluvit brädan. En ny 2007 Chilli freestyle dessutom som jag lånade. Bommen gick av bakom linorna men jag märkte det inte förränn efter ett par repor !!! då framdelen på bommen är superstyv, inte var helt av och eftersom bommgummit höll ihop den hjälpligt.

Bommen har hållt för grymma spolningar i jättevågor, stått på rev och loopats friskt men det är typiskt att jag har av den på plattvatten. Tokklantigt! Jag har redan beställt ett nytt rör och har en reserv Chinook att köra på så länge.
    /Magnus

• jesper_b

Medlem
    23 januari, 2007 vid 22:17

Chinook: Min erfarenhet av chinook är att de håller riktigt bra. De blir snabbt lite rankliga, nöter upp hålen vid längstjusteringen, men håller för det mesta. Men allt kan ju gå av.

Längder Aeron: Håller med om att det är lite snålt tilltaget. Alubommen är jag dock lovad att få med lite längre förlängning – upp till 195. Kol blir 135-185, dvs har man en 5.9 så räcker den troligen inte till. Trist men inget jag kan på verka på kort sikt. Däremot är den lilla kolen grymt sexig och perfekt till det tighta vågselingskittet med en 5.3 eller 5.5 som största segel. I pris kommer den ligga någonstans mellan 3 och 4 tusen kr återkommer med det inom kort.

Uppdatering av [url]www.hotsailsmaui.se:[/url] Jo jag hade verkligen ambitionen att få ut sidan till nyår (för ett par år sedan) men… tja det finns ju så mycket här i livet. Dessutom har frånvaron av uppdateringar inte påverkat försäljningen märkbart. Folk hör av sig ändå. Hur som helst är det en rejäl uppdatering, en helt ny sida helt enkelt att vänta inom… några veckor.

Väldigt mycket “smygreklam” från min sida. Min huvudpoäng är dock att nya Naishbommen, Aeron och Chinnok är alla mycket bra bommar. Aeron gör Naishbommen och de har exakt samma beslag och böj. Aeron har en liten fullkarbon som håller för allt. Naish har en sk hybrid (idiotiskt enligt Aeron) och längre förlängning.

Jesper B

• basse

Medlem
    24 januari, 2007 vid 07:30

Nu skall vi ta det lite lugnt här…. Den först bommen var det produktionsfel på och på den senaste gick bakstycket rätt av när jag landade på det med höften i en “nypande” flaka. Vet inte om något annat bakstycke hade klarat den smällen.

Annars har jag varit grymt nöjd med min Chinook. Pris/prestanda på den är väl svår att slå!

• adde

Medlem
    24 januari, 2007 vid 14:16

Jag har inte sett en MauiSails bom på riktigt men är inte beslagen rätt lika?

Har du koll Jesper Bom-berg 🙂

• jesper_b

Medlem
    24 januari, 2007 vid 19:51

Mauisailsbomen (bommarna, men här pratar vi väl de lite mindre modellerna) är mycket välbyggd. Jag har inte provseglat den men frambeslaget är rejält och används av många formulaseglare. Även kolrören känns fina och styva. Jag vet inte hur den funkar på skinny men tror att man behöver separat mastshim. Helt annan böj än Aeron, andra beslag och annan fabrik.

/Jesper B

• mag

Medlem
    24 januari, 2007 vid 20:58

När vi ändå gör reklam för bommar så är det svårt att inte nämna förgångaren bland de smala & raka bommarna, Steamlined. Har tyvärr inte hittat någon affär där jag varit. Men jag klämde på Josh grymma bom och det var den lättaste, tunnaste och styvaste bom jag känt – punkt!! 🙂 Men han hade ingen till salu tyvärr. Priset avskräcker en del men tusan va fin den var. Frambeslaget är lite meckigt att sätta dit men sen är det styvt också!

/Magnus

• basse

Medlem
    25 januari, 2007 vid 07:12

Hängde en sådan på SP senast jag var där… var ett tag sedan iof. Den var inte billig iaf.

• jesper_b

Medlem
    25 januari, 2007 vid 07:34

Streamlinedbommen är grym på alla vis, åtminstone om man inte vill ha 26mm grepp (som jag vill) och om man undantar frambeslaget. Det är inte LITE meckigt, det är OERHÖRT meckigt. Jag har kört alla generationer av detta frambeslag på mina formulabommar och sällan har jag irriterat mig så mycket på en vindsurfingprodukt. Glider, går sönder, tar tid att få fast ordentligt och lätt att göra illa händerna på. Styvt som f-n, men kan endast rekommenderas till extrem racing. Själv tänker jag byta till Mauisails frambeslag på mina formulabommar i år.

/Jesper

• oaxen

Medlem
    26 januari, 2007 vid 11:31

@Jesper_B 361480 wrote:

Bommen tillverkas av Aeron som också gör nya northbommen och nu även HPLs alubom. Jag har kört med Aerons fullkolvariant sedan mitten av December och är numera sverigedistributör för dessa. Böjen är samma som aluversionen och grymmt go. Frambeslaget är det bästa jag stött på so far – slitet, smidigt och sitter som ett berg på både skinny och sdm. Det enda beslag som verkligen sitter utan att man använder mastshim.

Aeron fullkolfiberbom (äkta monocoque och mycket speciell konstruktion i både bak och framända som gör den HÅLLBAR) är 26 mm i greppet både bak och fram och håller för allt. Den går under namnet Aeron Jaws wave. Alubommen finns i 2 varianter; 29 mm i greppet och 26 mm i greppet. 29 mm är riktigt styv (tror det är den Naish saljer med kolbakstycket) inte mycket mjukare än den smala kolbommen. Den tunna (26mm) alubomen är likte mjukare än 29mm och klart mjukare än kolbommen men fortfarande riktigt fin. Aluvarianten är inte mycket tyngre än kolvarianten, men kol är MYCKET hållbarare. Skulle inte rekommendera 26mm alu till 90kg som laddar stort.

Enligt Aeron är alubom med kolbakstycke rätt idiotiskt rent funktionellt/prestandamässigt då det gör mycket liten skillnad i vikt och styvhet. Det är huvudröret som är det kritiska vad gäller hållbarhet och inte bakröret (hur många har böjt en alubom i bakröret?). Därför gör Aeron enbart helalu och helkol. Naish tänker som NP: Försöka ta betalt för kol och se ut som kol fast det mest är alu. Man får helt enkelt lite kol-image för ett pris klart lägre än fullkol. Fullalu Aeron (ca 1700:-) bör dock vara klart billigare än Naish med kolbakstycke.

Oavsett vilket brand som bommen säljs under och oavsett vilken variant, är det grymt fina bommar! Kolla in http://www.aeronsport.com och om några veckor http://www.hotsailsmaui.se för mer info om aeronbommen. Som sagt de är vältestade här på Maui och alla, inklusive jag själv, gillar dem skarpt!

/Jesper B

Hej Jesper!

Det är PatrikfrånLinköpinghanutanhårvisågspåTorö27/10-denmagiskafredagen.

Två frågor
    1. Går det att specialbeställa så att man får en av de kortare bommarna med Formularacingbakbeslaget?

2. Pris på kolbommen enligt ovanstående?

• charlieb

Medlem
    26 januari, 2007 vid 12:53

@Oåxen 362023 wrote:

Hej Jesper!

PatrikfrånLinköpinghanutanhårvisågspåTorö27/10-denmagiskafredagen.

QUOTE]

Underbar personbeskrivning!

CharliefrånLinköpingsomflyttademedintesåmångafingrarbornupåGotland

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Hybrid Bom- Global Wave, någon som klämt eller testat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.