Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Playmate 2007

• dr-masse

Medlem
    12 september, 2006 vid 13:28

Ja, 124 känns ganska ordinärt, och jag sneglade på mindre. Men 117 är lite vågat, känner du dig kanske lite extra vild och vacker idag?

Fler gissningar? Det här är ju mer spännande än Idol!

• ian

Medlem
    12 september, 2006 vid 13:37

mm, skulle tro på fyra fot… tycker de tär roligare att mäta saker så

• adde

Medlem
    12 september, 2006 vid 13:37

Tog bättre bild (http://www.fahlensurf.se/v2/articles/windsurf/images/Board-07/Playmate-07.jpg) visserligen på storebror 116L.

Mina photoshopskills gav mig 123.1cm från bakkant till tailen… facit kommer ikväll!

/adde

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 13:48
    dr Masse wrote:
    Ja, 124 känns ganska ordinärt, och jag sneglade på mindre. Men 117 är lite vågat, känner du dig kanske lite extra vild och vacker idag?

124 är rätt långt bak det med. Jag brukar oftast hamna med mastfoten på 130-132 på mina vågisar.

Jag mätte från nos till tail resp från tail till kassettenbakdel och fick kvoten till 0,52. Sedan gissade jag att ovansidans längs är ca 225cm baserat på att undersidans längs är 232. Då fick jag positionen 117cm. Först lade jag dock till en centimeter för att normalisera lite och tänkte alltså skriva 118, men sedan tog mycket riktigt det helgalna i mig över och det fick bli 117.

• dr-masse

Medlem
    12 september, 2006 vid 14:18

Ja, 130-132 är exakt där min mastfot brukar hamna!

Men jag tror faktiskt att på min Skate 100 (2005) så var mastskenans bakkant runt 125, därför skrev jag “ordinärt”…

117 är dock helgalet.

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 15:44

Åååååh vad spännande det är nu. När skall Basse komma hem och mäta, egentligen. Jag kan knappt bärja mig.

Vad ligger i potten, Masse och Adde. Öl, Whiskey, middag på Statt i Härnösand?

• adde

Medlem
    12 september, 2006 vid 16:13
    Ola H. wrote:
    dr Masse wrote:

124 är rätt långt bak det med. Jag brukar oftast hamna med mastfoten på 130-132 på mina vågisar.

Jag mätte från nos till tail resp från tail till kassettenbakdel och fick kvoten till 0,52. Sedan gissade jag att ovansidans längs är ca 225cm baserat på att undersidans längs är 232. Då fick jag positionen 117cm. Först lade jag dock till en centimeter för att normalisera lite och tänkte alltså skriva 118, men sedan tog mycket riktigt det helgalna i mig över och det fick bli 117.

Notera att detta är en freestyle (har du ingen sådan Ola?) den är extremt platt så det lär inte vara en skillnad på 7cm mellan ovan och undersidan!

• lars_k

Medlem
    12 september, 2006 vid 16:35

Jäkla tjöt om detta lilla avstånd… Var mastboxen optimalt hamnar på brädan beror ju mest på hur brädans volym är fördelad. Kort nos och fet häck – mkt volym bak – mastbox långt bak. Klart som korvspad! 🙂

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 16:48
    adde wrote:
    Notera att detta är en freestyle (har du ingen sådan Ola?) den är extremt platt så det lär inte vara en skillnad på 7cm mellan ovan och undersidan!

Ehum, jo det ligger nog en sådan någonstans i brädhögen. Dock tro jag ändå det blir rätt många centimeters skillnad.

Lars K wrote:
    Jäkla tjöt om detta lilla avstånd… Var mastboxen optimalt hamnar på brädan beror ju mest på hur brädans volym är fördelad. Kort nos och fet häck – mkt volym bak – mastbox långt bak. Klart som korvspad!

Njae, inte bara. Det handlar om en balans med stroppar, rocker mm också. I freestylefallet tror jag att vissa märken kompromissar med balansen i fart för att få bättre balans i snurr – lite som att mittmontera att par skidor.

• the_novice

Medlem
    12 september, 2006 vid 18:27

Märklig böjelse det här, fen-fetishismen är ju välkänd men böjelsen för bakmonterade/långa mastboxar är något nytt… :blush:

Rekordet hittills tror jag ändå hålls av HS105 där boxen satt på 120cm, det blev senare 124 cm till -04 modellen. Till skillnad mot andra brädor så behövs det faktiskt och jag kör alltid med masfoten längst bak oberoende av segelstorlek mellan 5.3 och 9.8 på HS96, hur det funkar på freestyle prylar har jag inte en aning om… :tongue:

• basse

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:10

trumvirvel…… trumvirveeelll….. truuuummmmmviiiirveellllll………

125cm på 99’an ! Minus böjjen på linjalen för stroppen var på bak och minus, eller plus, lite eftersom jag inte la den mot väggen och mätte till väggen. Då har jag mätt till platsen där man kan sätta mastfoten.

Bra gissat.

• ian

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:13
    Basse wrote:

125cm på 99’an ! Minus böjjen på linjalen för stroppen var på bak och minus, eller plus, lite eftersom jag inte la den mot väggen och mätte till väggen. Då har jag mätt till platsen där man kan sätta mastfoten.

Bra gissat.

shiit, detdär blev jag inte mycket klokare av

• adde

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:28

Va? min 116 mätte 121 cm från bakkanten på kasetten till tailen? 2.5cm är dock hålet för muttern…

117cm på hybrid 96:an

• ola-h

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:31
    Basse wrote:

Bra gissat.

OK, så ca 123 till där själva boxen börjar. Endast jag var ute och cyklade. Det måste bero på att min PowerBook liksom har böjt sig hela datorn efter att ha packats lite taskigt i ryggan. För inte kan jag väl ha räknat fel…

• adde

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:47

I demand a recount!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Naish Playmate 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.