Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Naish Playmate 2007
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Naish Playmate 2007
niklas_s svarade 18 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 53 Svar
-
Gott att man satt Flaka nu också!! 😉
Det ligger helt klart något i vad ni säger men flera med mig håller säkert med om att ju mer fart du har ju lättare blir tricken att ställa. Jag har kört samma 67cm nu i, hör och häpna, 3 år och tänkte att jag behöver lite mera fart. Staffan körde tex 69,5 (eller vad JP 109 är) till att börja med men bytte ner till 63 eftersom den var för sölig. Smaksak kanske men jag hoppas det kommer utveckla mig iaf.
Vi får se!
-
Se, vad man kan få här på konfen – nya trick! Kan inte någon skriva att jag sätter bakåtloopar?
Jo, det där med fart håller jag nog med om. Men det blir nog aktuellt först när grunderna sitter, tror jag. Eller?
-
Här får ni en bild på Naish playmate 99. Shit va den va grym!!!
-
Det var ju en väldigt bra beskrivning Naish!!
Jag körde den igår med 6.2 och halvbra tryck, ibland guppade man. Har ju varit lite orolig att den inte skall hålla för mina 84 pannor men det gjorde den utan problem. Jag kan tom stå i stropparna och guppa utan problem. Den sticker iväg tidigt som attan bara man får i framfoten. För mig som är van vid en 245 lång bräda var det mycket lätt att få ner nosen under ytan av misstag. Man får inte trippa fram för långt med framfoten, iaf inte om man väger som jag. Detta gör den lite orolig i slag och helikopterslag för den lite större seglaren men det var inga problem när man tänkte på det.
Precis som 06 är 07 som en tvålkopp och känns väldigt lös. En skön känsla tycker jag. Den är alltså inte så riktningsbeständig och svarar direkt i styrningen. Den carvar bra! 22 fenan som är ganska bakåtsvept men tjock kändes bra och det var inga problem att ta bra med höjd när det väl var tryck bra tryck.
Trickvänligheten då?? Det går fort i slajdandet! Jag var lite efter i de första spockarna och grubbysarna, hela kroppen snurrad ett varv. Det jag blev mest förvånad över var att jag kunde få till tricken i mycket lite fart också, det förvånade. Med så kort nos var det lätt att få ner nosen i mina patetiska Flaka-försök också, tog ju tvärstopp första gången kan man säga.
Körde även Guerilla 96 igår med samma segel och dessa två är mycket lika volymmässigt. Skillnaden ligger i att Guerillan känns lite mera vågoreienterad medan Playmate är en ren freestylemaskin. Guerillan går lite mera rakt fram och är inte riktigt lika lätt att poppa. Annars har den en liknande platt stil i planingen.Har bara kört den en gång (då med 6.2) men återkommer med mera när jag kört den igen. Ser ju ut att bli lite vind i veckan så det kommer säkert lite mera brädreportage på ffa Global Wave 87 och 78!
-
Har nu kört Naishplaymaten i 2 dagar. Första dagen med bra tryck i 4,5 force var dock väldigt stökigt vatten så det var svårt att köra seriös freestyle och den andra dagen med bra tryck i 5,4 boxer.
Förra året körde jag Naish Playmate 116 och tänkte att jag nu skulle byta till den mindre storleken,för att få mer fart i manövrarna. Undra om det funkar?
Min första repa smälde jag till en fullplanande spock och sedan en grubby med relativt bra tryck i.Vilken skillnad!! Man märker fort att den är väldigt kort då det inte är speciellt svårt att få till bra flaka försök!
Något som basse sa i ovanstående inlägg var att man kan göra trick när man inte har speciellt bra fart, håller med. Den väger ju väldigt lite (tror det ligger på 5,8kg?) så den är ju inte direkt jobbigt att trycka runt:)
Kan ju smyga in med att jag satte min första E-slider igår;)
Kör hårt/ Philip
-
grymt phillee. mer bräder till skåne, där får de ju planat me grejjerna
Logga in för att svara.