Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Naish Redline
-
get fast wrote:Viper Aero får ej användas i vågor och racing enligt Wallens hemsida. Undrar vad man ska ha den till då. Det blir en dyr flaggstång om man väljer det alternativet.:confused2:
Viper Aero. Världens lättaste mast.
För dig som vill ha det absolut värsta.
Obs! ej för wave eller racingViper Aero 430/21, 2006 16999 kr
Viper Aero 460/25, 2006 17999 kr
* Rekommenderat utprisSenast uppdaterad 2005-09-23 10:55 av Gustav Enocksson :confused2:
Fränt, en sådan mast vill jag ha som inte går att använda till vare sig vågor eller racing. Kan det måntro vara tryckfel…….
-
Masten är nog till våra vänner segelsnurrarna. Dom e så små o lätta att dom inte orkar bära en vanlig mast…
Skämt åsido, så är det ju garanterat en freestyle-mast. Går ju aldrig öcer 15 knop i freestyle, och inga vågor kör dom i heller…
-
Som jag fattat det så kör en hel del världscupseglare på enkilosmaster så långt det är möjligt eftersom prestandan är överlägsen så länge masten håller. Däremot är det väl bara North som säljer en sån mast till vanliga konsumenter, och eftersom de vet att masten är ömtålig som fan så varnar de på det där viset. Som freeridemast i ett segel som inte behöver 300 kilos drag i nedhalet är det nog en kanonmast.
-
Hmmmm, jag är nog ganska tveksam till det där “… kör en hel del världscupseglare på enkilosmaster”… stämmer det verkligen? Mig veterligen kör exempelvis NP-seglarna på X9 master. Väldigt lätta, men inte ett kilo. Menar du Norths teamseglare, månne? Men även om de har grym prestanda så tror jag nog att även världscupseglare drar sig för prylar som inte håller någorlunda i alla fall, det finns nog inget värre än att åka ur tävlingen pga prylhaveri.
North Viper Aero har nog en hel del av PR-karaktär över sig. Det är asgrymt att överhuvudtaget kunna bygga en sådan mast, vilket man vill bevisa, men den har nog aldrig varit tänkt till att vare sig användas eller säljas i några större antal… men en fantastiskt lätt mast är det. Har man råd och vågar så är det säkerligen en läcker upplevelse att köra med en sådan mast!
-
Kommer ihåg då Living klev upp på beachen i Apelviken med en Aero i 4 delar. Blåste typ 7 m/s och tror inte ens han hoppade när den small….
-
Va, vad är det ni säger, skulle North inte vara prisvärda? 😮
-
Oscar wrote:Kommer ihåg då Living klev upp på beachen i Apelviken med en Aero i 4 delar. Blåste typ 7 m/s och tror inte ens han hoppade när den small….
Tror det var en demo mast, inte till för att användas på vattnet. Varför man tillverkar en sådan kan man ju undra iofs.
/adde
-
dr Masse wrote:Hmmmm, jag är nog ganska tveksam till det där “… kör en hel del världscupseglare på enkilosmaster”… stämmer det verkligen? Mig veterligen kör exempelvis NP-seglarna på X9 master. Väldigt lätta, men inte ett kilo. Menar du Norths teamseglare, månne? Men även om de har grym prestanda så tror jag nog att även världscupseglare drar sig för prylar som inte håller någorlunda i alla fall, det finns nog inget värre än att åka ur tävlingen pga prylhaveri.
Det beror väl lite på vilken disciplin det handlar om, men i vissa fall påstås det ju att toppseglarna kör på customriggar där man använt alla kända tricks för att få bort så många gram som möjligt, och då är ju en ultralätt mast en självklar del i det hela, liksom tunnast möjliga monofilm och ultralätta lattor.
I och för sig, alla tricks är inte använda, Barry Spanier pratade lite om borfiber när han var i Stockholm för ett tag sen. Borfibermaster skulle bli mycket lättare och starkare än kol, men djävulskt dyra.
Priset skulle dessutom aldrig komma ner. Det finns helt enkelt inte speciellt många kärnprocesser med bor som slutprodukt och det gör att ämnet är väldigt ovanligt. Kol däremot, produceras i enorma mängder och är därför väldigt vanligt här på jorden.
-
Som sagt är det viper Aero, sen fanns det även viper wave osv.
-
Nordgren wrote:Som sagt är det viper Aero, sen fanns det även viper wave osv.
2006 heter den inte Viper längre, utan Platinum. Den vanliga Viper masten, alltså. Har ett par ståendes som väntar på våren…
Logga in för att svara.