Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Naish session 5,0 & 4,5
-
Naish session 5,0 & 4,5
Publicerad av snaffe på 1 december, 2008 vid 16:53Tänkte köpa en mast till Naish Session 5,0 & 4,5 2008 och undrar om man märker någon skillnad mellan firestick 100 eller 85 i överriggade kontra underriggade situationer? Kör mest freestyle men även våg. Väger 73kg om det har någon betydelse. Skillnaden i pris är inte så stor så det spelar ingen större roll. Undrar även om det är någon skillnad mellan 08:orna och 09:orna.
speedjanne svarade 15 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Hej, bra frågor Snaffe, dock inte så lätta att svara på. Vikt och flex är nog den största skillnaden
Jag har mailat Naish och frågat för jag vet själv inte svaret till 100%. Återkommer med svar ikväll eller imorgon pga tidsomställningen. 09 master har inte kommit till Sverige ännu så dessa har jag inte testat. Jag har både 100 och 85-master från 2008 som du gärna får testa innan köp, om du vill jämföra själv.
Maila mig på henrik@fahlensurf.se om du vill testa.Falle
-
Tack för det snabba svaret. Att testa är inte aktuellt då jag nyligen har blivit opererad men tänkte slå till på en mast ändå eftersom jag tyckte det var ganska bra pris på 08-masterna.
-
Naish rekommenderar faktiskt FireStick85 till sina vågsegel, det är den mast som de brukar testas med i testerna också.
-
Nu fick jag detta svaret av Naish (verkar som de är vakna 🙂
Hi Henrik!
The general difference (besides the price) is that the 100 is a bit lighter, has a faster reflex which results in better accelleration, more low end power and a lighter feel. The 85 is a bit heavier and has a softer feel to it. You will use a slight amount of planning power. In exchange the mast is a bit more durable in full on wave conditionshope this helps
best regards
Michi
Michi Schweiger
Naish Sails Hawaii -
Ja det är ju svårt att bestämma sig. Sbabbare flex gör väl seglet mer kontrollerat i hård vind också, eller. Antar att det inte är någon skilnad mellan 2008 och 2009 då detta inte nämns i svaret. Eller så vill han inget säga.
-
Näe, i hård vind är nog lite mjukare flex att föredra.
För vågsegel i den där sizen skall man nog vara duktigt petig med sina pryttlar och befinna sig på rätt hög nivå rent seglingsmässigt för att uppskatta skillnaden på en 85 å hundra mast med samma böjkurva….
Jag skulle gå för 85an, personligen. Verkar vara en bra mix av styrka å låg vikt.
Tips – kolla om du kan klämma på en 85% och 100% samtidigt i butik, då kan du uppskatta viktskillnaden bäst. Såg att Naish hade samma vikt på de på sin hemsida, men det måste vara tryckfel. Men mycket lär det inte skilja.
-
Trodde själv att snabbare flex gjorde att seglet släppte ut “överskottsvind” effektivare då man är överriggad.
-
Hade också för mej att snabbare flex ger en rappare rigg. Släpper byar kvickare och ger därmed mer kontroll.
Vet ej vad Masse menar med “mjukare flex”. Kanske “mjukare rigg” allmänhet. Hotsail Superfreak lär ju vara mjukt som fan och mkt bra och kontrollerbart i hårdvind. Men det beror ju mest på hur seglet är byggt, material etc… -
Det jag tänker på är snarare att en lite långsammare flex faktiskt kan vara att föredra i just hård vind. Seglet blir lite “snällare” och den lite långsammare flexen gör att seglet släpper ut lite överskott enklare.
Själv tycker jag att en riktigt snärtig mast är som allra härligast i lättare vindar. Bättre respons på pumperiet och håller farten bättre, reagerar snabbare på små förändringar helt enkelt.
Exempelvis tycker jag att bytet till RDM har gett just “mjukare” riggar och mer kontroll i hårdare vind för min del. Och i hård vind (= överriggad) tycker jag att kontroll är fina grejor. Som jag brukar säga – jag behöver all hjälp jag kan få, ah!
-
Off topic eller vad heter men måste hylla min Firestick 100 mast från2006, Masten har varit på vattnet ca 70ggr varit på Karpathos 4ggr med överriggade racesegel i 20m/s Varit utlånad i Pwa speedtävling i år blivit spolad i Apelviken och Klitmöller med vågsegel samt varit över 40knop vid Knarrholmen i GBG:s skärgård…När eller om den går av skall den den in på mitt museum som den bästa mast jag haft!
Logga in för att svara.