Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Naish Torch 16 kollapar
-
Naish Torch 16 kollapar
Publicerad av chrilleg66 på 8 juni, 2008 vid 07:04:confused2:
sourra svarade 16 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Låter som ett typiskt exempel på överskotning (“flaring”). När man kör i snudd på för lätt vind är det lätt att man frestas att skota in så mycket som det bara går, i hopp om att få mer kraft. Till slut kommer man till en gräns för hur mycket kraft som kan fås genom skotning, resten måste fås genom att man kör kiten genom vindfönstret. När man passerar den gränsen i lättvind kommer kiten bete sig som du beskrev. Testa förlänga styrlinorna ett snäpp genom att ändra på trimknutarna så kommer problemet försvinna.
-
Kanon.
Gick bättre i dag.
Fast nu har jag ingen drake längre tuben exploderade.
5:e linan trasslade in sig runt den och sen kom vinden och gjorde sitt.
Var troligen lite för mycket luft i kiten.
Tror min kursledare lärde mig att pumpa för hårt den fn……Ska väl inte kunna explodera tycker jag eller???
-
tror inte det är överpumpning utan tror mer du bara hade en väldig otur. En kite ska pumpas så hårt att det börjar gå riktigt trögt att pumpa (tänk dock på att inte pumpa den så hårt å sen låta den ligga på stranden i solen, för då kommer den explodera).
Och som tillägg på ditt tidigare problem tror jag faktiskt mer kan bero på att du precis som alla (nästan) nybörjare drar bommen åt dig för att få fart i kiten. Det är något du måste lära dig av med, börjar kiten förlora kraft å stanna upp i luften ska du släppa ut bommen så mkt som du når. Testa detta innan du börjar justera linor.
-
Jävla oflyt, det där är den stora nackdelen med femtelinor. Som Pjoter säger så är det sällsynt att kiten är för hårt pumpad och det var med all sannolikhet inte därför som kiten small utan för att den rullade med femtelinan runt sig. Hör med “Skotten” här på forumet om han kan hooka upp dig med någon bra kitereparatör. Lycka till!
-
Tack för tipset. Har testat dra i mittlinorna när det händer och blev lite bättre då så nybörjar misstag troligen.
-
Eller hur otur som tusan.
Kommer köpa ny drake istället. Känns fel att börja med denna gigant till c-kite.Lagar upp den som extra kite för framtiden.
Funderar på en ny Cult eller Ozone instinct light. 12 kvm.
Funkar nog mkt bättre att lära sig med samt mer passande för vinden här uppe.
Har gått en kurs med bowkite så fattar inte varför jag var snål och köpte en stor c..
Men man lär sig av misstagen.Har ni tips på andra lämpliga drakar??
-
Jag kör själv med Cult och är otroligt nöjd. Den är snabb och stabil med bra flyt i hoppen. Är det dessutom byigt så märker man verkligen skillnad i stabilitet mot andra kites. Lyssnar du med andra Cultägare kommer du få samma positiva respons. Testa själv så får du se. Var är “här uppe” där du bor? Vi borde ordna så du får testa en sån häringa cult-mojäng.
-
Jag bor i Röbäck, Umeå.
Skulle beställa en Cult idag men de var slut med lång leverans tid.
Däremot blev jag rekomenderad av Fahlen att köpa en Alliance istället.
Fick nice price på en ny 12:a så slår till på den.
Visserligen 5:e lina på den med men kan komma väl till pass i vinter. Och den har ju sina fördelar med för en rookie som jag själv.Man får väl vara snabb som fan om den rullar över och släppa linan så den inte oxå smäller. Eller helt enkelt vara grymt försiktig när man landar den.
Ska nog laga upp torchen med då har man ju två. Strykjärn och smörpapper får det bli.
Gjorde man bort sig skulle jag väntat på en Cult istället??
-
Nej fan, Alliance är en fin kite. Sen kan du ta bommen från Alliance och köra med Torchen så har du en jäkligt clean bom till den också. Tror storlekarna är bra för Umeå. Jag ska upp dit imorgon. Är det nån vind i sikte?
-
10-15 m/s no i morgon lillskärsudden, men i bland är prognoserna inte så korrekta men stämmer som oftast.
Lågt vatten där ute så lång fin sandbank att rigga på.
Själv får man vänta ett par dagar tills paketet anländer…:)
-
Kommer på kvällen imorgon så det får nog bli senare i veckan i så fall. Men det ska nog vara rätt fläskig prognos om jag ska bemöda mig att släpa upp hela kittet. Var kollar man bäst prognoserna?
-
Sjukt partist men tycker helt klart du borde skaffa en flysurfer istället om du planerar att köra på snön också. Tål mer, lättare att packa ner, slipper pumpa å mecka, lättare å starta/landa själv och sen är dom grymt sköna att köra också. 🙂
edit
Sen slipper du ju problem med bladders som kan sprängas också. 😉 -
Dra ett meddelande på 070-4445800 om ni ska ut och köra nånstans så lämnar jag Holmsund och för att kolla till er och fota en sväng. Tjejen ville ha kvar kiteprylarna här nere för det skulle tydligen blåsa fint. Det blir Kitebitch Inc. för mig. Bah.
Logga in för att svara.