Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nån som äger ett manic och kan rigga det samma?

• Nån som äger ett manic och kan rigga det samma?

Publicerad av anonym-anvandare på 20 maj, 2003 vid 04:59

Hej!
    Jag har köpt ett Gaastra Manic 5.0. Efter några år med north segel blev jag förvånad över hur stor skillnad det var i lattrotationen. Enligt Gaastra ska latta ett-tre (ovanifrån räknat) inte nudda masten medans fyra och fem ska ligga mot masten. (Norths lattor (drx) går knappt emot masten alls.) Då jag riggade seglet fungerade det ok, latta ett-tre lägger sig enligt Gaastra och latta fem ligger mot masten lite grann. Enda problemet (kanske, har inte blåst än..)är att latta fyra går förbi masten till nästan 75%, är detta riktigt??? Jag använder en simmer sc55 mast.
    Lite tidigt på morgonen men hoppas ni förstår vad jag menar

anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ola-h

Medlem
    20 maj, 2003 vid 06:11

Jag har inte kört Gaastra sedan mina Wavefoil Pro 1990, men det låter som du behöver dra lite mer i uthalet, och kanske även i nedhalet. Många moderna segel skall se grymt platta ut på land. North är betydligt mer säckiga. För att lära dig rigga ditt Gaastra får du, i princip, glömma allt du lärt dig om dina North.

75% rotation är för mycket. Jag gissar att det finns någon slags beskrivning i manualen för hur mycket löst det skall vara i akterliket. Dra så mycket i nedhalet och dra sedan i uthalet tills latta fyra endast har lite lätt kontakt med masten. Jag skulle gissa att det skall vara betydligt mindre än 50% rotation.Seglet kan då se mycket plant ut, men om du ber någon hålla ned mastfoten mot marken och sedan själv trycker ned masttoppen mot marken så ser du hur seglet fyller ut. Detta simulerar den sidoböjning masten får när man kör.

Från detta läge kan du sedan (när det börjar blåsa) experimentera vidare.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2003 vid 08:54

Varför inte fråga Barry Spanier & The Team på:

http://www.gaastra.com/forums/cgi-bin/Ultimate.cgi/

• voodoo

Medlem
    20 maj, 2003 vid 09:27

men Ola ..dagens North är väl inte säckiga?

• ola-h

Medlem
    20 maj, 2003 vid 09:48

Säckiga är kanske ett för starkt ord. Det var inte alls menat i negativ mening, endast för att beskriva lite olika designfilosofier. North har (väl?) fortfarande rakare mastkurva men mer profil (i obelastat skick) än många andra märken. Detta i kombination med mjuk rotation. Så var det i alla fall sist jag kollade in Norths vågsegel och det skiljer dem från Gaastras mer ”hårdspännda” layout.

• ola_p

Medlem
    20 maj, 2003 vid 10:00

har ett gäng DrX, och i princip all buk redan innan vinden fyllt, och lattorna ligger inte an mot masten. jag kör mina freeslide betydligt plattare på land, men när vinden fyller är det inte så stor skillnad.
    Gaastra seglen ska väl förövrigt ha ganska mkt uthal eller?

• maui-mange

Medlem
    20 maj, 2003 vid 10:40

Matt Pritchard verkar ha lite koll…..

Tuna lite http://www.gaastra.com/sails/rigging-guides/tuning/wave.html
    eller hela guiden http://www.gaastra.com/sails/rigging-guides/

Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    20 maj, 2003 vid 11:02

Har varit inne på gaastras sida och tittat på riggtipsen. Det verkar som om de lyckas rigga utan att fjärde lattan ser ut som på mitt segel. Det som är mest konstigt är ju att den femte latten ser helt ok ut och likaså med ett till tre, medans fjärde ser ut som skit. Det känns som om masten kanske inte riktigt är optimal?

• ola-h

Medlem
    20 maj, 2003 vid 14:29

Seglet på Gaastras sida kan mycket väl vara riggad på en RDM-mast. Dessa tenderar att vara lite mjukare på mitten och därmed ge mindre spänning till latta fyra.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 maj, 2003 vid 06:21

där kanske vi har det, ska skicka en fråga till barry

• anonym-anvandare

Medlem
    22 maj, 2003 vid 08:05

Nå, hur gick det, fick du något svar från Barry?

• oscar

Medlem
    22 maj, 2003 vid 08:39

Lösningen blev att dra lite extra i uthalet dvs bommen på ca 2 cm mer än max. Simmer SC-6 är ju ganska RDM-lik ner till strax under bommen och med RDM mast rekommenderas generellt mer uthal och det visade sig vara lösningen.

• ola-h

Medlem
    22 maj, 2003 vid 08:51

Har du mätt bommen? Det är inte alltid de utskrivna längdmåtten stämmer med bommens verkliga längd. Mät från mastmanchettens framkant till baktyckets framkant (dvs så långt det går att dra seglet innan det tar i bommen). Det selar egentligen ingen roll nu när du hittat rätt ”visuellt”, men bommens längd kan vara bra att veta ändå.

• oscar

Medlem
    22 maj, 2003 vid 08:53

Du har rätt, vi ska kolla upp detta.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 maj, 2003 vid 09:49

Så kontentan är att Simmer SC-6 funkar bra ihop med Manic-03?

Har själv SC-6 master och är sugen på att investera i Manic, men är tacksam om jag slipper uppdatera även masterna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nån som äger ett manic och kan rigga det samma?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.