Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nån som testat en F2 Powerglide 280
-
Nån som testat en F2 Powerglide 280
Publicerad av anonym-anvandare på 2 april, 2002 vid 19:48typ årsmodell 2001 och kan redogöra för hur den är?
anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Testade den ett par gånger på naxos i somras i lättvind och blev inte så speciellt imponerad.
Toppfarten var ganska dålig då den satt på vattnet med lång våtyta istället för att gå upp och rida på fenan.
Jippegenskaperna var lungna och kontrollerade.
Men det värsta var nog ändå det irriterande visselljud som uppkom under planingsfart.
Välj en bic techno el liknande istället.
H/Petter -
Om det mest irriterande var visselljudet så ska du väl inte rekomendera en Techno?
Jag har en Techno 283 med orginalfenan. Den visslar vid planing, ju fortare jag seglar ju mer visslar det (högre ljud och högre ton)!!!
Visslingen är min “hastighetsmätare”, jag gillar det skarpt. Jag gillar även brädan skarpt./Fegisen
-
Har haft en tecno293 två tecno283 och två tecno-e large i uthyrning och testcenter och kört en del med själv och ingen av dom har haft det problemet. Det man kan göra är att ta en liten tunn bit monofilm eller något sådant och klämma fast i mellan fenan och fenboxen när man skruvar fast fenan. Det funkade på min gamla vågis i alla fall.
-
provade den oxå på Naxos i somras.
Håller med ovanståendes upptäckter totalt.
Måste nog erkänna att jag inte gillade den alls.// Andreas
-
AAUUGGH!!! Jag har precis köpt en PowerGlide 280, och så får man läsa att den inte är bra! Jag har bara provat den en gång och då i vind så den inte planade, men den var ju lättare att slå, gippa och dra rigg på än min gamla Copello 280 från -92 (Nån som vill köpa?). Jag hoppas verkligen att den planar tidigare än “den gamle”. Jag återkommer när jag hunnit testa den mer.
/Håkan -
Typ nån tycker ………………….. suck.
” it responds best to an athletic rider for high energy riding, giving a rewarding and lively feel.”
“best suited to a sail with one or more cams”
“Power glide is a captivating board to sail”
“Powerful sailors will love this board – it excells in high powered entries”
Man måste ju jämföra med samma typer av brädor om man nu ska jämföra….. suck …. man kan ju tex inte jämföra med en 6.5 kg,s Free-Race .. så vilka var referenserna………………… helst en 6 – 7 stycken vid samma tillfälle (samma vindar, samma chop, samma rigg)?????
Spana in Windsurf April 2002 så förstår du (om du inte gjort det redan) eller maila till Peter Thommen om varför brädan är shapad som den är ….. vilka var bakgrundskriterierna?)
Grattis till din bräda
Mvh / Mona Sahlin -
Ska väl tilläggas att seglena jag använde var alla no-cam. Brädan var lungn och kontrollerad men kändes tung i nosen. Den var svår att få upp ur vattnet för att få någon riktig toppfart.
Men som lättvindsglidare är den säkert utmärkt. -
hmm.. tänkte precis köpa en F2 Powerglide 280… trodde det var en bra bräda. men ni som säger att den är dålig, vad rekommenderar ni för liknande bräda då??
-
Som sagt köp senaste nr av windsurf magazine April nr.
Där fick bräda topp betyg. Dem testade förra årets modell 01an mot 02 modeller från JP Free 130, Mistral Radar 125, Fanatic Cross 120, AHD Free Diamond 70 och 74, Bic Tcchno-E Large, Starboard Carve 135 och Free Formula 138
Planing 18p av 20
Topp fart 19p av 20
Gippar 16p av 20
Manöver 17p av 20
“Although the Power Glide has the stability, volume and footstraps plugs to cater for intermediates, experts will love the board for its blistering performance.”
Har själv än och är mycket nöjd, kan verkligen
rekommendera denna bräda.
P.S. 02 års modell är ändrade i botten kurvan, så den lär inte va sämmre. D.S.Pelle
Logga in för att svara.