Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Nån som vet hur man blir AD?

• Nån som vet hur man blir AD?

Publicerad av alex_ på 3 november, 2005 vid 05:44

Hej, jag skulle vilja bli art director efter gymnasiet och undrar om det är någon som vet vad som “krävs”, typ intagspoäng, något man måste vara bra på, vilka skolor man kan gå på etc etc.

hellgren svarade 19 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • styret

Medlem
    3 november, 2005 vid 11:40

i stort sett ingen utbildning alls. man kan vara helt autodidakt men grejer som är bra att vara bra på är ju typ lite olika program, typ illutrator, kanske flash och photoshop. man måste ha en hårt driven ådra för design och estetik samt att vara nytänkande, nyfiken och arbetsnarkoman är bra egenskaper.

om jag ahr förstått det rätt. funderade på det där innan men kom fram till att kontorsjobb inte är nått för mej.

• jonaish

Medlem
    3 november, 2005 vid 14:27

Svar till:

i stort sett ingen utbildning alls. man kan vara helt autodidakt men grejer som är bra att vara bra på är ju typ lite olika program, typ illutrator, kanske flash och photoshop. man måste ha en hårt driven ådra för design och estetik samt att vara nytänkande, nyfiken och arbetsnarkoman är bra egenskaper.

om jag ahr förstått det rätt. funderade på det där innan men kom fram till att kontorsjobb inte är nått för mej.

[/ QUOTE ]

mm som STYRET sa

man måste ha en hårt driven ådra för design

och det har jag wink.gif wink.gif

• styret

Medlem
    3 november, 2005 vid 15:58

ehhh. nej det har du inte efter vad du har visat upp här på konfen.

har inte velat kommentera dina grejer innan men eftersom du tar upp det. det du har visat här är INTE bra. även om du inte inser att det itne är bra själv så kan du ju iallafall sluta skryta. det är asbra att du tränar och vill nått men du måste inse att du faktiskt fortfarande behöver träna på det. en kurs i scanning och photoshop för att styra upp dina dassiga bilder kanske skulle vara på sin plats.

skolor du kan tänkas söka efter gymnasiet är tex beckmans mfl. kolla tidningen “cap & design” dom brukar ha lite annonser och tips på olika skolor.

/styret, trött, hungrig och det regnar.

• jonaish

Medlem
    3 november, 2005 vid 16:01

hahahahahahaaaaaaaaaaa

• ola_p

Medlem
    3 november, 2005 vid 17:47

bland annat hdk har en bra utbildning, inte så lätt att komma in på dock…
    http://www.hdk.gu.se/

AD blir du inte på en gymnasieutbildning, men det finns inget som hindrar att du får jobb efter gymnasiet om du är duktig.

• alex_

Medlem
    5 november, 2005 vid 10:58

nejnej jag menade som så att man gå direkt till en skola som utbildar dig till ad efter gymnasiet förutsatt att du kommer in, right? tack för svaren förresten.

• mrmille

Medlem
    6 november, 2005 vid 11:57

Du kan alltid plugga på “RMI Berghs”, en av de bättre skolorna för reklam/marknad.
    Däremot kommer det bli svårt att få jobb som ung/nyutexaminerad AD idag.

Dessutom har jag för mig att RMI inte är godkända av CSN, dvs att arbetsförmedlingen får bekosta din utbildning, vilket är ännu svårare.

Har du däremot cash tycker jag du ska ta chansen att komma in. Dom har ett fåtal platser som man får vara med och “tävla om”. Det krävs alltså inträdesprov etc för att se att du har tillräckligt stor talang.
    Detta gäller i princip alla grafiska utbildningar av detta slag.

Kommer du inte in är mitt tips att sätta dig på ett tryckeri och lära dig arbeta med orginal. På detta vis kommer du snabbt in i alla program och lär dig terminologin som branchen har. Efter någe år kanske du är mogen att söka igen!

Lycka till!

• stang

Medlem
    9 november, 2005 vid 14:46

Vad sägs om den här:
    http://www.hig.se/studadm/utbildinfo/progbe0506/KreativProgrammering.pdf
    http://utbdb.hig.se/webkat/program.php?program_id=15156

Det finns två inriktningar på den om jag inte minns fel, en som siktar mot det grafiska och en som satsar på programmerings bitar.

Jag känner några som gått den och det verkar som om det är en bra linje att gå om man är lagd åt det hållet smile.gif

Och jag är lessen Jonaish, det räcker inte med att kunna rita krumelurer för att komma in…

ps.

Coolt! läste just att en persson som gått programmet fått jobb i HW och bland annat jobbat med sagan om ringen filmerna. Ouch!
    Snacka om bra reklam för högskolan!!!

ds.

• hellgren

Medlem
    28 november, 2005 vid 09:39

Förlåt Stang, men du tycker väll ändå inte att han ska läsa digital animation om han ska bli AD? Visst kanske kan det gå, men då måsste du fortfarande kämpa med att lära dig själv AD biten på egen hand wink.gif

Dessutom, om man nu skulle vilja bli 3d grafiker finns det bara en utbildning att snacka om, http://www.sofe.nu jag har gått den. Trivdes som fisken i vattnet, och massor av min klasskamrater har fått bra jobb inom 3d. Både i Sverige och utomlands. Och jag själv har också jobbat lite grann med det, och ska väll börja nu igen ser det ut som. (hmm.. mysigt lång parentes det där borde varit då)

Vill du bli AD, tycker jag att du ska ta dig en titt på “reklam-högskolorna”, precis som några har sagt här. Kolla in på http://www.bold.se, tror det är se, det är ett community för folk inom reklam branchen.

Lycka till kompis!

peace!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Nån som vet hur man blir AD?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.