Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › När är Cabarete bäst?
-
När är Cabarete bäst?
Publicerad av anonym-anvandare på 9 juli, 2001 vid 12:08När är bästa tiden att göra en tvåveckors tripp till Cabarete? Funkar oktober, november eller december? Finns det några andra *varma* alternativ som inte kostar skjortan?
Många frågor, få svar…
/Henrik
anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Hej, jag var i Cabarete över millenieskiftet dvs dec-jan. Då hade precis regnperioden slutat och passadvindarna kom varje dag vid 14 tiden och lugna ner sig vid 17-18 tiden. Det var typ 5.0-5.5 varje dag och nästan masthögt vid revet.
MVH/ Johan -
kika in på hispaniola.com där finns en lista på årets månader och hur mycket det brukar blåsa
-
Just de månader du nämner är de sämsta (tillsammans med maj som är något av en miniregnperiod). Jag har varit där i december ett par gånger och det kan fungera om du har tur. Räkna dock med att köra större segel (6.0-7.5) och stora vågor.
/ Patrick
-
Hej,
Var i Cabarete 2 veckor i Februari 2001. Seglade 8 dagar 5.0, 5.4 o 5.8.
Bra vågor vid revet som ligger en bit, rakt ut från stranden.
Cabarete ska vara vindsäkrare på sommaren, men bättre vågor på vintern./Magnus
-
Jag var där 4 veckor i jan-Feb, blåste 5,0-6,0 under 3 av det 4 veckorna. Innan hade de varit utan vind i två veckor. Lita inte på siterna om Cabarete, om du har otur och åker december kan du stå och glo på stranden i två veckor. Säkrare under våren.
Richard
-
Barbados som har samma passadvind ungefär har vindsäsong december till februari och juni-juli. Vi hade vind 17 av 25 dagar, 5,5 – 6,5 segel, kring nyår förra året. Men som sagt kommer inte passaden som den skall så är det kört.
Det är mest vågor på vintern så klart.
/Magnus -
Oktober och November är helkass då det är regnperiod. Dec-Jan kan vara ok, men osäkert. Feb-April är bra, ofta lite större vågor (iallafall på revet) men inte så stark vind. Oftast inte så stora beachbreak, men då och då smäller det till… Om du har problem med vågorna kan man segla i en plattare del av viken. Juni är bästa månaden med stark vind men lite mindre vågor, revet fortfarande ok. Juli oftast lika bra.
Logga in för att svara.