Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › När är den årstid man börjar kitesurfa
-
När är den årstid man börjar kitesurfa
Publicerad av kevin_segling på 19 januari, 2008 vid 12:23Hej
jag undrar när är den årstid man börjar kitesurfa Vår, sommar, hösts beroende på temperatur, vind mm
kevin_segling svarade 16 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
En till fråga föredrar ni torrdräkt eller våtdräkt motivera gärna svaren
Tackar för svar
-
@Kevin_segling 439530 wrote:
Hej
jag undrar när är den årstid man börjar kitesurfa Vår, sommar, hösts beroende på temperatur, vind mm
Det finns inga dumma frågor brukar man säga… men det här var fan gränsfall.
-
@Kevin_segling 439530 wrote:
Hej
Is = ingen surf…
Isfritt = surf! -
Kurserna brukar väll börja på våren ngn gång och slutar på hösten. så det är väll då dom flesta börjar kita.
-
Snö och is = Snowkite
Isfritt = Kitesurfing
Våtdräkt eller torrdräkt är en smaksak. Personligen föredrar jag torrdräkt när det är riktigt kallt. Mest för att man slipper stå och näcka sig och frysa halvt ihjäl efter sessionen när man byter om.
/Kaj(Tech)
-
efter det finns något som heter global uppvärmning så slutar säsonen alldrig längre det blir kortare sessions bara jag kör våtdräkt å det funkar bra när du kör men det är som är värst är när du ska ha av skiten efteråt då vill man bara dö
-
Årstid spelar inte så stor roll :tongue:
Var ute idag och åkte. Var en av de varmaste dagarna på länge! 7-8 C i luften. Något mindre i vattnet.
När man fryser är ganska personligt. Har du torrdräkt kan du såklart kitea när det är kallare. Har aldrig testat torrdräckt men min uppfattning av torrdräkt är att man tappar lite “feeling”.Själv började jag i september -07 och åkt 4-8 gånger i månaden hittills.
Mitt tips är att vänta tills det blir alla fall över 10 grader i vattnet. Det är nämligen där man spenderar en hel tid i början, släpandes runt. 😀
Gå en kurs.
Emil
Edit: Jag kör våtdräckt 6/5/3 mm, huva är måste!
-
Tänk också på att om nåt går fel så har man mindre marginaler i 4-gradigt vatten än i 14…
-
Som nybörjare är det bra att ha ganska bekväm tmepratur i vattnet eftersom man troligtvis kommer att tillbringa ganska mycket tid i det… Jag skulle säga vår/sommarkanten är lämpligast att börja så börjar man få lite koll till hösten när vinden brallar på.
-
Howdy neighbour,
Missade visst en fin dag, men det var fullt upp med festfixande. Söndagen var dock inget kul: att vakna i en lägenhet som doftar bakfylla…Med C-sjua som minsta hade det nog varit ganska tufft ändå kan jag tänka mig…
Men jag är sjukt sugen på att åka så det är bara att säga till nästa gång så är jag på. Hur ser det ut för helgen?
-
Det var sjukt trevligt i lördags. Dock blev jag rätt knackad pga. att jag inte käkade efter surfet tidigare på dagen utan högg tag i pavan direkt. Söndagen spenderades vilandes på allt som var mjukt på Ikea. Mattor, sängar, soffor, golv, stolar – misär var dagens ord. Dock mötte jag dig när du körde iväg i din kärra och du såg inte heller helt pigg ut. Jag hojtar till nästa gång det är dags (för surf alltså, inte kröka – kröka ska jag aldrig göra igen).
Logga in för att svara.