Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › När blev Formulan Upwind-downwind-design?
Taggad: racing
-
När blev Formulan Upwind-downwind-design?
Publicerad av markram på 29 juli, 2004 vid 18:13När blev Formulan Upwind-downwind-design?
Har en polare som funderar på att köpa en och han vill ha en beggad som funkar bra på halvvind också.
Vad vi funderar på är om man kan få en nyare formula att bli snäll på halvvind med hjälp av lite mindre fena?
Vid vilke år/modell blev de för “stygga” för freeridare som vill haspla halvvind?rasmus_w svarade 20 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Hej
Jag tror dom flesta funkar OK med en mindre fena (62-65 kanske), men dom lite smalare typ *-board 155,175, Exocet Turbo 90, Fanatic Falcon 90, Lorch 260 Competition osv funkar bäst.
Är dock ingen expert på ämnet (även om jag har börjat fuska med formula igen nyligen efter ett par års frånvaro) Formula är skoj!
-
Hej,
Jag kör på en SB 186 som jag uppfattat som en “upwind-downwind-design” och har ett 9,0 och ett 10,7 kvm segel. Jag skaffade formulan enbart för att plana oftare än förut, så höjdtagningen och de djupa slörarna är bara en bonus. Vid så lätt vind att man precis planar och lite till tycker jag inte att det är nåt bekymmer att segla halvvind med min bräda med 70 cm fena (jag tror att det är origalfenan från Curtis jag har). Kommer det en by som man känner blir lite för kraftig så är det enkelt att lova upp för att släppa lite på trycket. Det man kan behöva se upp med är att man inte låter brädan gå allt för mycket på läkanten för att den då kan suga fast när man går igenom vågor, främst på slör. Det kan resultera i ordentliga kastfall, så lite extra koncentration är på sin plats. Jag tycker inte att man behöver vara rädd för att formula brädor skulle vara så svåra att segla som det ibland sägs, i alla fall inte i lätt vind. När det blåser så jag kan köra med min Fanatic Cross 120 så gör jag det och jag tycker att man har ett överlapp mellan formula och 9,0 och Cross och 7,5. Jag har ju inga ambitioner att vara snabbast på en kryss-länsbana när det blåser så jag kan köra med den mindre brädan, då blir det klassisk freeride istället. Enda näckdelen med formulan och de stora seglen är att de är åbäkiga att hantera när man går i och ur vattnet. Brädan är ju också rätt klumpig att få plats med på takräcket, men det har jag löst genom att ha en täckt släpkärra med all utrustning i som alltid är packad. Det sparar ca 1 timme på- och avlastning varje gång man ska ut. Rekomenderas starkt!Jag tycker formula funkar bra för lättvindsfriåkning (som ju rätt mycket liknar halvvindsslalom egentligen).
/Håkan
-
Det är inte ovanligt med halvindsben även i tävlingssammanhang. En formula fungerar rätt bra på halvvind också.
-
Jag seglar Formula mest för “freeride”. Jag har över 50 formulaseglingsdagar i år och jag skiftar ofta mellan Formulan och 6,7 med 115 litersbrädan när det blåser ca 10 m/s. Min första formula var en F2 XXL 80 cm bred. Denna bräda var “känd” för att vara lättseglad på halvvind.
Nu med erfarenhet av 4 brädmodeller skulle jag aldrig byta ut en nyare design mot en äldre vid freeridesegling. Det är nonsens att välja bräda efter hur “bra” den går på halvvind. Formula kombinerar speed och planing vid lägsta möjliga vind och dessa egenskaperna går före halvvindsegenskaperna även vid freeride.
Enligt min mening gör ni ett misstag om ni väljer en tidigare design, typ XXL, Beast, AHD etc. Till och med 175:an, vilken jag ibland seglar för att hjälpa min vän med trimmet, har en tendens att bli relativt fort “överriggad” p g a sin äldre design och längd.
Att seglingen inte bara behöver vara fram och tillbaka tycker jag är ett mycket stort plus även vid freeride. Jag tror många har fördomar mot höjdtagning. Höjdtagning med Formula är inte obekvämt vid freeridesegling, tvärtom, det är här den där riktiga formulakänslan av att flyga infinner sig. Denna känsla, att segelflyga, erbjuder de nyare bräddesignerna bäst.
Välj 100 cm och 70 fena samt minst 11 rigg, annars ångrar ni Er och byter i vilket fall upp senare.
Hälsningar
Sebastian Larsson
Amatören -
Testade en del halvvind inför gotland runt då det skulle kunna bli halvvindsbogar på upp till 100nm, detta var vad jag kom fram till:
Brädan jag använder är en Fanatic Falcon TT och visst, den är designad för maximal höjdtagning och maximalt djup på läns. Samtidigt försöker Fanatic att göra en Formula som är så förlåtande som möjligt utan att tappa för mycket fart, ett exempel på detta är de fasade kanterna som löper hela vägen från nosen till de främre fotstropparna (så har Starboard haft i alla år), “Power is nothing whitout control!”
För att få extrema vinklar mot och med vinden så krävs det MYCKET POWER dvs STORA segel och STORA fenor. Redan i 6-7 m/s är jag toköverriggad med en 12.5:a på halvvind men på kryss och läns är den perfekt! Den 70cm djupa Fenan gör förståss också att brädan blir mycket orolig och svårkontrollerad på halvvind eftersom farten är mycket högre än på kryss och något som är viktigt att tänka på är att kraften i fenan ökar med kvadraten av farten!
När jag testade halvvind seriöst blåste det ca 8 m/s, alltså hade en 11.0:a och 70cm fena varit perfekt om det hade varit en kryss/läns bana. På halvvind kunde jag inte skota in ordentligt, jag hade alldeles för mycket power, jag bytte till en 9.8 och det var nästan ingen skillnad så jag bytte till en plan 9.0:a och då började trycket bli kontrollerbart men brädan var ändå mycket svårkontrollerad. Jag bytte till en 66 fena, farten ökade två knop i snitt och brädan blev lite lungnare, då bytte jag till en 62:a och nu började jag få balans på bitarna och farten ökade ytterligare två knop, nu med en snittfart på 24 knop. På slör gick det att klämma ur ytterligare fyra knop. Jag hade ingen mindre fena vilket skulle ha varit ännu bättre, någonstans mellan 56 och 60 hade nog varit perfekt. Att gippa med 9.0 och 62 fena är barnsligt kul och LÄTT, 24 knop in i gippen och 16 ur! Dock krävs det MYCKET kanttryck i jämförelse med en slalombräda men å andra sidan så blir brädan mycket mer förlåtande än en slalombräda, att göra feta “laydown” gippar har aldrig varit så enkelt!Att kryssa med detta kit var helt bedrövligt! dåligt tryck i riggen och inget lyft i fenan och en massa spinnouts! Jag gick troligen högre än vilken freeridebräda som helst men på en bana hade jag fått pisk med över en minut upp till kryssmärket! Oavsett hur mycket det blåser så är inte en 9.0:a riktig bra på kryss på en 100cm bred formula då den inte ger tillräckligt mastfotstryck, man får aldrig den där góa balansen men å andra sidan så anväder man bara 9.0 när det är överlevnad som gäller, aldrig annars! Men på halvvind fungerar det alltså perfekt! Det funkar antagligen med ännu mindre riggar än 9.0.
Min slutsats är att det handlar bara om att få balans mellan krafterna, spelar ingen roll om brädan är 70, 90 eller 100cm bred, funkar lika bra ändå bara man anpassar segel och fenstorlek så att man får balans. Att kunna skota in är A och O för att få tryck på mastfoten och sen är det bara att anpassa fenan så att den ger lagom lyft! Skitenkelt! One board does it all! (åtminstånne upp till kuling)
//JIMMY
-
En liten fundering: Vad är det som är så bra med halvvind? Att man inte skiljer sig från den breda massan?
Enda anledningen till att jag inte ligger på brant slör för jämnan är att jag inte litar på min förmåga att kryssa hem efter en stunds slörande. Dessutom krävs det rejält med power i seglet för att det verkligen ska gå undan på slören.
Jag har en vanlig freeride och ingen formula, men jag har just bytt standardfenan mot en 62 cm djup sak och tidigare i somras skaffade jag en 9,7:a. Nu kan jag kryssa!
Jag köpte fenan i fredags och ville genast testa. Tvekade lite men valde sen 9,7:an fast resten körde runt 6,5 kvadrat.
Började med att försäkra mig om att jag kunde kryssa och föll sen av på en brant slör. SATAN! DET GÅR FORT! Fullt tryck i seglet hela tiden, och eftersom jag “följer med” vinden kommer inte vindbyarna lika plötsligt, när det kom en rejäl by föll jag av några grader och i vindhålen lovade jag lite och det gick bara fort, fort, fort hela tiden.
Visst, jag slörar ännu hellre brant med min gamla RRD 286-proto och fullt tryck i 6,6:an och en liten fena, men det är inte ofta det finns vind till det, dessutom har jag ingen tillräckligt liten fena.
En annan fördel med att kunna kryssa är att man inte behöver segla på samma ställe hela tiden utan kan kryssa/slöra till nästa fjärd eller så. Seglar man bara halvvind hela tiden kan man ju mest bara segla fram och tillbaka.
Logga in för att svara.