Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › När blir man överriggad med 12,5?
Tagged: racing
-
När blir man överriggad med 12,5?
Posted by anonym-anvandare on 13 december, 2001 at 10:51Om man på nationell nivå plockar ut, låt oss säga de 15-20 bästa tävlande i Formula, i vilken vindhastighet (m/s) (eller vindhastighetsintervall är väl bättre) börjar en 12,5 ställa till problem. Inte så att det blir hysteriskt, utan mer så att man måste börja kämpa med riggen, som då inte längre hålls stabil, så man därmed tappar man fart? (Plocka tex gärna bort de “5 bästa” som klarar allt) / Bosse Persson.
swe-16 replied 23 years ago 4 Members · 15 Replies -
15 Replies
-
På plattvatten ca 7-9 m/s
I medelsjö ca 6-8 m/s
I grov sjö 5-7 m/s
…och dessutom beroende på om det är högtryck eller lågtrycksvindar
…skulle jag tro utan att någonsin hållit i ett så stort segel….
Per -
..och dessutom beroende på om det är högtryck eller lågtrycksvindar ……….
?????Pratar vi flygning här eller
Tjena per det där får du förklara närmare,
kanske jag missade nåt när jag tog mitt skärmflygcert. 🙂 -
Är ingen expert…vet bara att det kan vara GRYMT stor skillnad på tex 9 m/s om det är högtryck eller lågtrycksvindar. Kraften i vinden kan vara mycket större om det är högtrycksvindar även om vindhastigheten är densamma….menar du att du aldrig känt av den effekten? Trodde ni kunde lite grand om segling där uppe i Roslagen, jag hade tydligen fel 😉
Niklas Rödin hävdar att det hela beror på att högtrycksvindar uppkommer på ett annat sätt än lågtrycksvindar. Högtrycksvindar är mer homogena och skapar därmed mera kraft i din rigg enl honom.
Högtrycksvindar har dessutom högre densitet (dhu!). Jämför att hålla en 12,5:a i en luftström som passerar med 4 m/s och att hålla seglet i en vattenström som passerar med 4 m/s….just det..du har inte en suck att hålla kvar seglet i en vattenström på 4 m/s…dvs densiteten spelar roll (denna effekt är dock klart mindre än den ovanstående effekten om homogenitet enl Niklas Rödin).
Se där…nu fick du lära dig något nytt idag också 😉
Per -
Tack Per
Det här innebär ju att från nästan platt- till medelsjö så fungerar en 12,5 under de kanske vanligaste vindförhållandena i Sverige under sommarmånaderna för race. Det kanske också innebär att ännu större segel kan motiveras för framtiden? /Bosse P -
största seglet brukar man oftast få användning för i 90% av träningsförhållandena och 30% av tävlingsförhållandena 😉
-
Hmm att jag inte visste detta! kanske ska jag satsa på stömmingsfiske till vår i stället för segling!!
Tack per, väder och vind är alltid intressant.
-
Per! Du glömde att säga att du väger 90+ samt är 190 lång jag har svårt att tro att en lite kille som jag själv på
175cm/75kg kan hålla ett 12.5 i lika mycke vind som du.
Fast jag kanske har fel…
//Nicklas SWE223 -
tjocke Per väger väl snarare 100+ =) eller hur är det Per?
-
Just nu, fullproppad med Nandrolon och Epo 😉 väger jag 103,5 kg i kalsongerna innan frukost.
-
Jag försökte faktiskt anpassa tabellen till normalviktare. Det är dock inte så hemskt stor skillnad på hur stora segel jag kan hålla jämfört med tex Jona SWE876 som bara väger en bråkdel av vad jag väger…för att inte tala om Markus Liljehedens prestation i somras i Halmstad i 15 m/s och 9,8…fast det ämnet börjar nästan bli uttjatat nu.
…och som sagt…jag har aldrig testat en 12,5:a…har endast hört rykten om att de går att hålla i princip lika länge som 10,9:orna från i år….och då stämmer tabellen ovan ganska bra.
mvh
MrHeavy -
Eftersom jag är omnämnd så kan jag väl passa på att göra en kommentar.
Jag väger 78kg och seglar mycket med Per (SWE16) som väger runt 100kg. Säsongen 2001 seglade vi på likadana brädor och Gaastra Nitro2 i samma storlekar, 10.9, 9.8 och 8.7.
Vi seglar nästan alltid med samma segelstorlek. Oavsett vindstyrka!
Det finns två tillfällen när det märks att Per är tyngre. Dels i tveksamma vindar (ofta på träning, nästan aldrig i godkända race) då jag har fördel av att vara lättare. Jag kommer igång något tidigare och har lättare för att plana igenom vindhål. Jag kan ta höjd något tidigare.
När det blåser mycket (9m/s och uppåt) så har Per en klar fördel. Det är inte så mycket det att han är bättre på att hålla seglet, jag håller samma segel. Den största fördelen är snarare att han kan hålla ner brädan bättre. Hans bräda går lugnare i vattnet än min och därmed något fortare.Så fort vi båda har bra tryck i seglet så brukar Per segla något fortare på kryssen.
Sen så finns det ju så många fler faktorer än vikten att ta med i beräkningen. Vi seglar oftast med olika fenor till exempel. Olika styva bommar. Likadana master från samma tillverkare är inte alltid likadana. När man har koll på prylarna så ska man dessutom starta bra, slå fort, länsa djupt och fort, segla rätt bana, inte krocka, orka runt, mm mm. Det är inte bara fart som gör en bra seglare!
/Jona – SWE876
-
Konfen när den är som absolut bäst.
Massor av klok direkt-info som man aldrig skulle kunna läsa sig till nånstans.Anledningen att jag drog upp det hela är följande. Om man på en klart begränsad budget vill börja tävla i Formula, ska man då lägga allt krut på en 12,5:a?
Om man ser till förra årets samtliga tävlingar hur många var rena lågvindstävlingar, kanske (4-5 m/s) dvs då en 12,5 skulle kunna ge fördelar även för “nån” i bottenligan. Men sett över sommarmånaderna och runt kl.15 (riktig tid) så blir det ju nästan alltid ett vindlyft i tex skärgårdar och då är min erfarenhet att “6-7” byar, ibland mer, är högst vanligt.
Lägger man så till en fys som ger gult kort i Lättgympa-mesar på Friskis så verkar en något mindre storlek var mer motiverad om man som jag måste prioritera.
/Bosse Persson -
Rykten säger att Junior maffian ledd av Peter A ligger och gnider sina kroppr mot varandra i trikåer…….hhhmmmmm Per får akta sig för Peter och hans brottar grepp!!!!
/Jonas
-
Jag som trodde min nya tyskmustasch skulle skrämma folk och inte locka…..Växjöbor är bra konstiga…
/Per
Log in to reply.