Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing när byta gummijoint?!

• styret

Medlem
    18 oktober, 2004 vid 20:38

har aldrig kört av en joint. däremot ahr det bara i år gått åt tre skruvar till jointen och en upp i pinnen.
    kul jul… ska nog byta till qr efter två avbrutna pinnar.

• imported_borje

Medlem
    18 oktober, 2004 vid 21:05

Tror som någon sa innan att det är stor kvalitéts skillnad på olika joints. Jag har fått byta två som jag köpt i en viss butik.. Givetvis gick det på garantin men brädan kan ju pajja. Så själklart är det smart att titta till jointen lite då och då.

• imported_borje

Medlem
    18 oktober, 2004 vid 21:09

För övrigt tycker jag det är ett svinpris att ta ut för en liten sketen gummipryl! Men förhoppningsvis behöver man bara byta en gång per år smile.gif

• safesurfer

Medlem
    18 oktober, 2004 vid 23:01

Gör jag något fel för jag har kört med samma mastfot sedan 97 en f2 variant som följde med brädan den är svart och med mycket tjockare gummiled. Är dessa sämre, håller bättre verkar de ju defenitivt göra. Kanske inte är radikalst i stan men brädan har iallfall blivit helt mjuk av landingarna. Vissa grejer verka hålla hur bra som helst dels min mastfoten och sen ett par hawaiianproline hängselelinor som köptes 94 så jvla hård plast, fick använda bågfil för att korta dem och hängselekroken nöttes ac före linorna. Neilpryde vario gick efter ett år.

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    18 oktober, 2004 vid 23:18

grin.gif

till skillnad från mina North hängsele tampar, som bara var puts veck på ena sidan efter en misslyckad ikrokad bodysräg som slutade i ett skyhellvetes kastfall.

min joint var oxå North(skit!)..va var det du sa dina hulken grejjer hette, skall ta o inhandla mej ett par cool.gif

(har oxå haft f2mastfötter, dock inte med gummiled utan sådandär hård distinkt jävla plastled..måste säga att dem sög rumpa, båda 2 e trashade, själva mastförlängarn sprack längts ner vid hålen, o andra gick åt helvette vid ledgrejjen..sen att dem oxå surfats på sen -73 e en annan femma)

• drakglenn

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 06:18

Svar till:

Gör jag något fel för jag har kört med samma mastfot sedan 97 en f2 variant som följde med brädan den är svart och med mycket tjockare gummiled.

[/ QUOTE ]

Har med en F2 mastfot som jag haft sen 97, nemas problemas,
    (ingen fes segling här inte), är förvånad att den håller än….

Jag kör med den tills den går av, då plockas reserven ut som ligger i surfbagen wink.gif

För övrigt tycker jag kvaliten sviktar på många nya vindsurfing prylar, vad f-n är det som händer egentligen.

//Glenn

• basse

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 07:16

Svar till:

h däremot har det bara i år gått åt tre skruvar till jointen och en upp i pinnen.

[/ QUOTE ]

Skruvarna går av väldigt lätt tycker jag. Sist var iof när jag fick benet mellan masten och brädan i en spolning i Hanstholm och benet klarade sig fint så det var väl kanske bara bra.

Har hört att Arrows mastfötter skall vara rätt bra.. någon som kan kommentera dessa?

• surfslusken

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 07:53

Svar till:

Byt skiten när den går sönder!!/ Andy S-66

[/ QUOTE ]

Tack för tipset Andy! Det hade vi aldrig kommit på själva tongue.gif

• the_novice

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 11:20

Problemet med Arrows är att jointen är nitad, det var den på min i alla fall inköpt hösten -01. När sedan jointen gick av 11 månader senare så var nitarna ordentligt krökta men fortfarande hela, bra gjort???
    Kruxet är sedan att borra ur nitarna och hitta lämplig rostfri skruv med mutter som passar om man forfarande vill ha en roterande mastfot, duger kanske att det roterar kring förlängaren om man kör med pin?
    För min del blev det rostfria skruvar med aluminium mutter av nit-typ. Detta höll sedan i ca 10 månader innan det blev sprickor i jointen och dags för byte igen och då bytte jag även al-mutrarna till nya eftersom dom inte gillar saltvatten…

• smurff

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 12:45

För övrigt tycker jag kvaliten sviktar på många nya vindsurfing prylar, vad f-n är det som händer egentligen.

//Glenn

[/ QUOTE ]

Japp det produceras mycket skräp även om marknadsföringen vill säga något annat. Nästan alla prylar är Made in China, inte för att det är dåligt i sig men jag tror inte att deras snittproduktion håller västtysk standard (ännu!!!) Inga namn, men håller med om att gamla grejjer håller längre. VSB att de fick en chans att bli gamla och inte hamnade på tippen efter 12 månader som så många andra prylar. Men mycket har ju oxå förändrats inom vindsurfingen med freestyle och annat som utsätter prylarna för andra påfrestningar.

Nu måste jag kolla min joint (inte den i munnen) för den har blivit mörkbrun (localspirit) har hållt sedan augusti-03 så det är inget fel på den hittils.
    Men det är en förbaskat bra ide´med extra mastfot/joint i surfbagen.

• smurff

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 12:51

flyttar brädlagingsprojekt till egen tråd för att inte pajja denna tråden mer/eddie tongue.gif

• smurff

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 12:53

tongue.gif

• smurff

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 12:58

!

• smurff

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 12:59

!

• smurff

Medlem
    19 oktober, 2004 vid 13:01

!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing när byta gummijoint?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.