Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › när byta gummijoint?!
-
Om brädan spuckit på ovansidan, kan då inte botten och kanterna också försvagats? Lycka till med lagningen, det är nog viktigt att brädan är helt torr innan du slutför arbetet. En kille jag brukar surfa med gjorde en liknande lagning när han fick en spricka mellan stropparna.
-
Allvarligt! Du skämtar va? Ska du lappa den gamla crossen? Den e ju slut fattar du väl? Har du inget liv o lägga ner tiden på? I så fall är mitt tips till dej kompis att du skaffar dej ett jobb så du får ihop dineros o köpa en ny!
Men kom igen nu du skojjar va?
-
Ha, Ha! Jag har hela brädor oxå men jag gör detta för att det är roligt. Slänga och köpa nytt e´ju bara lata töntar som gör . Köra vinkelslip och slabba med epoxi e´det bästa jag vet så jag antar att jag inte har nåt liv då.
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst19 oktober, 2004 vid 23:18 -
En sak e´ju säker denna brädan blir ju inte sig själv igen. For better or worse.
Men jag lagar och ser glad ut, dör den så dör den de e ju inte mer med det. -
Svar till:
Exakt så gick min joint av. Var ett h-ete att banka i/ur bultarna i min NP mastfot. Därför funferar jag på att ha två mastfötter, en i reserv och så byter man jointen när man kommer hem. Kan vara bra med två mastfötter om man använder båda brädorna…
[/ QUOTE ]
För att åtrekomma till jointfrågan…Jag behöver nu byta gummit i min NP mastfot och inser till min fasa att det kanske inte är möjligt. Hur i hela friden får jag ut den och fast en ny?! Passar då de reservgummin som finns att köpa? Är det så att jag måste köpa en helt ny joint lär det verkligen inte bli en NP!!!!
Goda vänner har som tur e’ lånat ut sin mastfot de senaste dagarna så jag kan köra tills jag ordnat en ny! -
Veeespekt!
Härligt att pyssla med under vinterns mörka månader. -
Jag har bytt gummi i en NP joint (med smalt gummi…) och det gick men var inte så kul. Du måste banka ut de två sprintarna (ca 6 mm i diameter) med hammare och nån dorn eller likn. Och sen kan du dra ut gummit ur över och nederdel.
Vansinnigt kass konstruktion…
Jag föredrar traditionell fet gummijoint med M8 gänga i varje ände… -
Efter att man meckat med jointarna på diverse olika tillverkares mastfötter förstår man varför Streamlined hänger med fortfarande efter 20år!
Och Andy S-66, du är då för söt. “Byt skiten när den går sönder.” Är det så du gör när “dina” nya lättvikts JPn knäcks som tändstickor. Du har väl knäckt fler såna än jointar i år?;)
-
Känner igen bankandet med dorn och hammare på NPs fot. Det är ju inget man gör så lätt när man är ute… Så itsället för att ha en extra joint måste man ha en extra fot…
-
Vad är det som är så underbart med streamlined då? Är det lätt att byta gummi eller håller den helt enkelt för evigt?
-
Svar till:
Vad är det som är så underbart med streamlined då? Är det lätt att byta gummi eller håller den helt enkelt för evigt?
[/ QUOTE ]
Jag kan inte påstå att gummit håller längre än de andras, (vilket dock används som ett argument i marknadsföringen) har inte belägg för det. Men har heller inte märkt att Streamlineds joint skulle ha kortare livslängd.
Där emot är det “pice of cake” att byta den. Och om du inte får tag i en Streamlined “orginal” joint så passar ju de flesta andra eftersom de är kopior av orginalet!
Logga in för att svara.