Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies När kommer jag bli överriggad?

• pjoter

Medlem
    22 juni, 2007 vid 06:51

haha, de här va en kul tråd.

hoppas verkligen de kommer blåsa mkt i båstad för dehär måste jag se walle.
    du borde ju lätt kunna köra en 11a i 17-18m/s om inte mer om du tycker en nybörjare BÖRJAR bli överriggad vid 14m/s.

• imported_lars

Medlem
    22 juni, 2007 vid 12:24

@bresky 391714 wrote:

Jag antar att du va ute med din 11m C-kite när det blåste 18-19m/s.

Jag körde en 15 C, med en gammal dykardräkt av solid guld som extravik… det var FETT!!

• walle

Medlem
    23 juni, 2007 vid 09:10

@pjoter 391888 wrote:

haha, de här va en kul tråd.

hoppas verkligen de kommer blåsa mkt i båstad för dehär måste jag se walle.
    du borde ju lätt kunna köra en 11a i 17-18m/s om inte mer om du tycker en nybörjare BÖRJAR bli överriggad vid 14m/s.

börjar bli, då e man i stort sett överriggad va?
    hårt riggad, då e man inte överriggad.

jag kör gärna en 11 i 14m/s, men det e också kanske gränsen… man ger sig inte ut när det redan blåser så mycket men man riggar väl inte ner om man e ute och kör och det inte ökar ännu mer.
    Nu väger ju dessutom killen 12kg mer än mig vilket gör en hel del…

17-18m/s kör jag ingen 11m2 i, har inte påstått det.

Ta och läs igenom tråden innan ni kommer med ironiska inlägg, tycker fortfarande det e sjukt att påstå att du skulle bli överriggad i en medelvind på 9m/s med en 11m2 kite när du ändå e så pass tung som 84kg, inte många fin dagar man får på vattnet då inte…

• pjoter

Medlem
    23 juni, 2007 vid 12:08

@walle 390278 wrote:

Men om vi skulle utgå från att du har en 11m2 “C”-kite och en ordinär bräda på ca 130x38cm så börjar du kanske bli överriggad runt 14m/s.

ser du, de står börjar i ditt inlägg. och du har tillåmed citerat hans inlägg om att han är en nybörjare och undrar när gränsen går för att bli överriggad.

ok att 12 kilo helt klart spelar stor roll men 14m/s e mkt.

Skulle mer gissa på att han börjar bli hårt riggad= jobbigt att klara av för en nybörjare vid ca 10-11 m/s. I början har man ett väldigt litet register att köra med varje kite. du som hållt på så länge kanske inte kommer ihåg de men de kändes som man alltid va över eller underriggad i början eftersom man inte va så duktig på att hantera kiten.

Men fortsätt gärna skryt om hur höga vindar du varit ute i. själv är jag mkt imponerad av det! själv tycker jag bara det är kul att vara överriggad nångång ibland eftersom man inte kan göra särskilt mkt då förutom tyska hopp, som man tröttnar på efter nån dag. goare att va i sweetspot så man kan kan leka lite mer.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies När kommer jag bli överriggad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.