Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › När sker första tävlingen där både kiteare och vindsurfare tävlar mot varandra?
-
När sker första tävlingen där både kiteare och vindsurfare tävlar mot varandra?
Publicerad av kiters_se på 3 januari, 2008 vid 14:22Tycker det vore spännande att köra någon form av tävling tillsammans.
Course Racing eller speed finns det mer grenar som passar?En som kör både kite och vindsurfing
Peter
stinger svarade 17 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Oregistrerad
Gäst3 januari, 2008 vid 20:29Men det vore ju som att ordna en tävling mellan curling och superfet Big-jump motorcross!
-
@Oregistrerad 436585 wrote:
Men det vore ju som att ordna en tävling mellan curling och superfet Big-jump motorcross!
Coolt om Big-jump motorcross lirarna vann mot curling lirarna på curling en bana.
Vindsurfaran har fortfarande speedrekordet med 48,7 men speed med kite ligger inte långt efter. Tro att det ligger på 47,92 . Så en speedtävling oberoende av farkost vore coolt. Men vad gäller rekord i speed så är jag ödmjuk för jag ser att det finns många initierade här som säkert vet mer om resultat och olika typer av banor.
Frågan är bara vad jag själv skulle välja vid en speed tävling kite eller vindsurfing?
Vore grymt kul och tävla.
Vad är det för regler som gäller vid speed tävlingar? Kan man komma med vilken farkost man vill eller är det reglerat som många sporter är idag?
Ha det!
Peter
-
@kiters_se 436593 wrote:
Coolt om Big-jump motorcross lirarna vann mot curling lirarna på curling en bana.
Vindsurfaran har fortfarande speedrekordet med 48,7 men speed med kite ligger inte långt efter. Tro att det ligger på 47,92 . Så en speedtävling oberoende av farkost vore coolt. Men vad gäller rekord i speed så är jag ödmjuk för jag ser att det finns många initierade här som säkert vet mer om resultat och olika typer av banor.
Frågan är bara vad jag själv skulle välja vid en speed tävling kite eller vindsurfing?
Vore grymt kul och tävla.
Vad är det för regler som gäller vid speed tävlingar? Kan man komma med vilken farkost man vill eller är det reglerat som många sporter är idag?
Ha det!
Peter
På kiteforumet skrevs följande:
Det finns redan tävlingar där de olika sporterna möts.
Nästa tävling är den 19 jan i SA Langebaan. En 1.6 km downwind.
Ca 100 startar samtidigt och förra året var första gången en kiteare vann.http://www.ndorfin.co.za/events/even…?event_id=1182
Förra årets Svenskar
26 25 Filip Olmin K 29.22
39 93 Martin Bjornsson K 32.16
68 33 Erik Sundberg K 40.08
http://www.kiteskolanbastad.se
http://www.xelerator.se -
Ursäkta om jag är lite ovetande, men har det varit någon tävling alls inom Kite i Sverige?
-
@Klang 436599 wrote:
Ursäkta om jag är lite ovetande, men har det varit någon tävling alls inom Kite i Sverige?
Jo da, men det är mest freestyle och hang time.
Jag som tidigare har tävlat i vindsurfing div II om nu någon vet va de va och kört neapel bana skulle vilja se mer tävlingar som typ course och speed.
Men kitesurfing är inte lika organiserat som vindsurfing.
Peter
-
-
På världscupstävlingen i Walvis Bay i Afrika så tävlar ju vindsurf o kite samtidigt. Dock inte i samma klass.
Dock så ser jag ingen anledning varför det skulle tävlas mellan klasserna. Är ju olika förutsättningar, och skall jag vara riktigt ärlig så är jag glad om jag slipper dom där linorna i min närhet.
-
@Jester 436631 wrote:
På världscupstävlingen i Walvis Bay i Afrika så tävlar ju vindsurf o kite samtidigt. Dock inte i samma klass.
Dock så ser jag ingen anledning varför det skulle tävlas mellan klasserna. Är ju olika förutsättningar, och skall jag vara riktigt ärlig så är jag glad om jag slipper dom där linorna i min närhet.
Var hittar man resultatet för vindsurfing och kite?
Peter
-
Resultat från Walvis hittar du här:
http://www.speedweek.co.za/2007report.html
För att förtydliga, så har jag inget emot kite-folk som sköter sig, men klarar mig som sagt gärna utan linorna o drakarna i närheten. 😀
Verkar vara ett par kiteare som kommer satsa lite på GPS i år, och det tycker jag är kul. Kite har ju även en dedikerad speed-site för GPS. Kolla här: GPS-Kitesurfing.com (sidan verkar vara nere just nu)
-
Slalom-åtta får väl vänta tills kitearna börjar köra trådlöst iaf…
Logga in för att svara.