Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › när var hur
-
när var hur
Publicerad av caradecaca på 8 januari, 2006 vid 20:29Hej! Jag vill surfa!! Lära mej att surfa… haha…
Vet ngn vart jag kan göra dt??lenakoala svarade 19 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Enklast är nog om du åker utomlands och lär dig grunderna under någon 1-2-veckorskurs och sedan kommer tillbaka till Sverige och börjar lära dig lite om hur och när vågorna i din närhet funkar.
Ställen där du kan åka på kurs:
Lanzarote
Fuerte Ventura
Franska västkusten
Bali
Costa Rica
Australien
osv. -
Det är alltså svårt att lära sig surfa i Sverige?
Jag är grymt sugen på att testa surfing, men det är ganska dyrt att åka utomlands speciellt när man måste ha med sig föräldrarna 😛 -
Problemet med Sverige är att det inte funkar lika ofta som utomlands, dessutom att det är relativt kallt i vattnet när det funkar.
Men visst kan man lära sig här, det bästa är att hitta en sandstrand där det funkar, ha en stor bräda och gärna vara lite tränad innan, speciellt i armar och rygg samt ha åtminstone normal kondition.
Det finns kurser i Varberg, tror även att http://www.backdoor.se kanske kommer köra några kurser till våren i Sverige, inte helt säker på detta däremot. De flesta som har kurser, får du låna utrustning, såsom våtdräkt och bräda.
-
Kom hem från Marocko, Agadir för 2 dagar sedan. Surfade för första gången i mitt liv. Dock bara dem 2 sista dagarna jag var där. Första dagen hade jag en lektion med genomgång på stranden för att sedan gå ut och leka i skummet. Kom upp på 2-3:e försöket och gick längre och längre ut, men bottnade hela tiden. I slutet på dag 2 kom jag ända ut till den ”vanliga” line-upen eller vad det kallas.
Jag tyckte att det var schysst nybörjar ställe helt klart, med sand/sten botten och s.k swell boards att åka på. Det är som en stor frigolit bräda, den var mycket enkel att komma med vågorna på, inte för att jag kan jämföra med en vanlig bräda men det kändes relativt enkelt, samtidigt som dom var roliga! Var dock ett äventyr att försöka sig på duck dives med dom 😉
Den enda skolan jag känner till där ligger ca 20 min norr om Agadir, heter ASA (Animal Surf Academy). Fick pickup på hotellet för en hundring, lektion för 500, hyrde bräda våtddräkt för 100-200. Och lunch 😉
Plus träffa en massa riktigt härliga människor.Nu är jag i alla fall så fast som jag misstänkte att jag skulle vara, har varit en dröm sen många år tillbaka. Men iaf, jag rekommenderar Marocko, då det också brukar finnas en del sista minuten dit.
Fråga gärna om du vill veta något mer detaljerat 😉
Hade!!
-
Hej Caradeca och vante.
Ni kan ju alltid kolla in vart KoalaSurfhus i Hossegor, Franska atlantkusten:-D
http://www.koala-surf.com
Surf´s up!
/LenaPS. Vante, du far nog ta och lämna föräldrarna hemma om du vill komma till oss och surfa;-)
-
Ja man blir ju grymt sugen på att åka till Frankrike och surfa men jag får tyvär inte. (jag får väl rymma då :P)
Det är därför jag skulle vilja prova på att surfa i Sverige.Ps. Var det du som var med i snowboardprogrammet Richter förut?
Vad har hänt med det programmet? det var ju det ända bra att programmet på SVT att kolla på. -
Asså du kan ju lära dig i Sverige. Surfade första gångerna i mitt liv på en gammal vindsurfingbräda i skitvågor nere i Falsterbo när jag var 15. Sen dess har det blivit fett mycket surf i sverige för min del. Har givetvis gjort en del utlandsresor men mycket har jag lärt mig här på egen hand. Det tar dock längre tid och kräver mer tålamod, men har man inget annat val så kör på bara. Tänk bara på att inte skaffa en för liten bräda, då blir det segt.
-
Annars kan du åka iväg till Biarritz i Sydvästra Frankrike, shyst ställe dit du kan lura me föräldrarna då de finns massa sevärdheter… slink in på http://surfakademin.se, de har det klart bästa priserna för surfresor med allt man behöver.
-
Hej Vante
Surt att föräldrarna maste följa med;-) Men som sagt skaffa dig en riktigt stor bräda och börja surfa i Sverige, här finns ju som sagt en del galada entusiaster som gärna ger dig rad, var och när du skall surfa.Det var tyvärr inte jag som ledde Richter:-( jag är en av reportrarna pa Packat och Klart och förr var jag programledare för Bubbel och Sajber. Har även gjort tv-produktionen för The Arctic Challenge 2ggr (det kanske är därför du känner igen mig i snowboard sammanhang…)
Lycka till med surfen, det är det bästa som finns:-D
Logga in för att svara.