Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › När/var seglar ni på fredag? bua, åsa eller haby?
-
När/var seglar ni på fredag? bua, åsa eller haby?
Publicerad av ola_p på 11 juni, 2003 vid 20:02Vart ska man dra sig på fredagen Kommer neråt att funka, eller är det bättre att se om man kan hitta ngt kul uppåt, typ haby, fast det lär väl vara onshore på väst i haby… Nå, vad troro ni? var e vinden, å vart ska man…
Ser ju ganska lovande ut, 9-12 enl smhi, å kanske 10-12 lite beroende på var enligt foreca…anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Tyvärr har jag ett möte hela dagen 9-15 ca. SMHI “lovar” väst 12-17 framåt fredag morgon. Övriga är dock aningens mer konservativa och det kan dessutom blir lite nord i svallet och då funkar inte Åsa.
Finns det chans att Åsa funkar på morgonen kör jag dit supertidigt på morgonen (eller sent ikväll och sover där) och seglar 05.30-07.30. -
Var ligger Haby? Vilken vind skall det funka på?
Gulasidorna säger att det ligger nära Kinna och det ser inte ut att kunna vara särskilt bra surf där, möjligtvis river surfing på Viskan(?).Sedan finns Haby i Schleswig-Holstein nära Wittensee i Tyskland.
-
hmm… ok, jag får se, enl. foreca och smhi ser det ok hela dagen, medan övriga är lite mera avtagande i prognoserna. Får kolla dmis kartor ikväll… Frågan e bara om jag kan övertyga min kusin om at det är värt att kliva upp mitt inatten för att “kanske” få surf… frågan e om bua kommer funka på den ev. nordliga riktningen… Faste det kanske är bättre norrut ur vindsynpunkt, men vad finns det som ger någorlunda sideshore norrut?
-
Jag kör Åsa på fredag, om det funkar.
Ola_H, har du testat norra sidan av Näsbo-kroken?
NV kanske blir för onshore, men SV-S kanske funkar om man kör ner vid “Viken” och riggar… -
ön utanför sotenkanalen, http://gulasidorna.se/query?mapstate=3%3B1234035%3B6479842%3B0%3B1220178%3B6495776%3B1248010%3B6463961%3B&mapcomp=%3B%3B%3BSoten%E4s+idrottshall%3B%3B%3B%3BSoten%E4s+kommun%3B%3B%3B1234035%3B6479842%3B0%3B0&heading_exact=&lang=&nearby=&what=map&mop=mc&map.x=144&map.y=88 det är en av vikarna på ön, naturreservat, ganska långt att släpa grejorna, och jag tror att det ska vara väst vridande till sydligt eller nordligt för att det ska bli sideshore. Vågorna bryter kraftigt på grund. Hört folk som ridit vågorna, var dock inte så vass på vågor när jag var där sist… (score v111 är kanske inte så lämpligt redskap till tubande vågor.. ) Det gick torrt på nått ställe när vi var där, men kan varit lågvatten… Sugen på att testa igen om vinden blir gynnsam, vill helst inte släpa grejorna i onödan. Å så måste man få någon att köra en dit också, Jonatan tycker inte det är så kul ställe eftersom man måste släpa grejorna å det är slemtång där man går i…
(Ps. var ett tag sen jag var där så minnesbilden kan vara lite sisådär…)
-
Haby är en bukt som ligger vid Sotenäs. Och om det inte gör dig klokare så ligger det lite söder om hunnebo- och bovallstrand. Är lite osäker på var man kör av nu för tiden, då man byggt/bygger om E6. Men enklast är nog att köra mot Kungshamn/Smögen vid kungshamn svänger man upp på 174 och kör norrut mot hunnebostrand, sen tar man bron över sotenäskanalen och då ligger haby söderut på soten.
Inga garantier för hur/om det fungerar, har bara rekat från kanalen….
/adde
-
Jag har aldrig ragit över till den sidan. Mina erfarna Åsakompisar har dock provat, och säger att det inte funkar att vindsurfa där. Det bryter helt enkelt för nära land. Det var dock et antal år sedan de provade och gränsen för vad som är vindsurfingbart flyttar sig kanske lite. Det kan vara värt att testa på S-SSV. Kanske kan vi hoppa iland och gå över och reka lite nästa gång vi är ute vid yttre.
-
OK. Kan vara värt ett försök. Bara kryssa lite till och runda spetsen kanske. Jag är inte mycket för att släpa grejer över land
Norra ser inte så olik ut södra stranden, udden är hyffsat “symmetrisk”. Dock finns ju inget yttre rev (lilla ön). Det kanske är haken… -
Hmm. Ser nu att det grundar upp betydligt snabbare på norra sidan…Bryter längre in då. Men det finns ju en del “uddar” som kan ge snygga bryt kanske.
-
Skyll på mig du bara.. och vad jag kommer ihåg så var det inga fina vågor direkt men vi seglade ju inte sål långt ut iofs..
-
Jag tror för ovrigt inte det kan funka om det finns minsta nord i svallet (möjligen kan lite krafs vrida in om det är råstort på havet). Kolla på en större karta så ser du att det finns rejält med land rakt västerut.
Rak syd kan dock ge vågor i Åsaviken. Jag har vågsurfat riktigt stort inne vid hamnen i rak syd (och dryga 20m/s).
-
Precis söder om där din karta slutar, i vassbäck är väldigt bra på v/nv, du har någr öar längre ut men vågorna vrider runt dem, dessutom mkt bättre att gå i.
…för vid stenudden är det väl bara stora stenbumlingar precis som vid hamnen där?
-
Stark rak syd..då är det onshore. Känns lite riskabelt på en stenstrand. Framför allt att ta sej i och ur vattnet. Skulle nog inte våga rida vågor på onshore i Åsa…
-
Väst i vassbäck ser fritt ut. Men NV? Då ser udden ut att ligga ivägen…Ser också ut att ligga en bit in, där bör vågorna ha tappat en del kraft, även på ren väst…
-
Har seglat vågor i Haby och känner till flera andra som gör det regelbundet. Är helt okej särskilt på syd eller sydväst kan bli “nästan” sideshore. Lejet eller Apelviken är mer lättseglat framförallt med tanke på att man måste bära grejerna en bra bit över en kohage men med tanke på att vinden är excellent pga läget så långt väster/norrut så är stället bra.
Logga in för att svara.