• Publicerad av anonym-anvandare på 30 augusti, 2005 vid 16:01

hej, förbudet mot kite/vindsurfing på näset behandlas just nu på miljödepartementet, eftersom det inte är någon som äger vattenområdenea så är det ingen som kan överklga beslutet. däremot kan yttrande göras. ett gemensamt yttrandde skulle kanske vara lite mer effektiv och en dialog med ornitologerna kanske skulle vara ännu bätttre. det senare alternativet är nog redan förbi då kartan ser ut som den gör idag.
    är det någon som har intresse av att göra någoot gemensamt mot detta så kan ni skriva till bamboozel@gmail.com så kanske vi kan organisera något.

Viktor

mrfreeride svarade 19 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2005 vid 18:03

Tjena
    Jag lämnade in ett tillägg till min ”överklagan” idag. Sista dagen för kompletterande handlingar är siste september så är det fler som tänkt skicka in handlingar så har ni september på sig.

Bra att posten ovan försöker göra något större av det. I mitt överklagande försökte jag påvisa det absurda och snedvridningen i beslutet i förhållande till alla andra miljöförstörande ”satsningar” i kommunen, tex vindkraftpark, flervåningshusbyggen på kustnära tomter, livlig trafik rakt över heden osv.

• steebe

Medlem
    30 augusti, 2005 vid 19:38

Är det ingen från Brädseglerförbundet som kan agera. De borde väl rimligtvis vara remissinstans om allt gått rätt till. Ornitologerna har en mycket stark ställning på Näset.
    De har redan satt ett antal anslag nere på Näset där det klart framgår att det är förbjudet på stora delar av Näset.

Tyvärr är väl anledningen till förbudet kitare som seglat på klart olämpliga ställen, typ Måkläppen och andra fågelskyddsområden frown.gif

• guppy

Medlem
    30 augusti, 2005 vid 22:05

Det viktiga är att få dom att förstå att det är skillnad på vindsurf och kite. Kite liknar fåglar. Det gör inte vindsurfing.
    Om man får åka segelbåt och motorbåt i samma vatten så måste man få surfa med. Det är ju ingen skillnad!

Jag tror det sprider sig i ornitologkretsar att man bör förbjuda kite och så är det ingen som vet skillnaden. Därför dras surfare med över samma kam.
    Finns det förresten nåt bevis för att ens kitarna stör? Jag menar seriösa bevis. Forskning?

• pete

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 07:51

Dina argument är riktigt bra och borde kunna fungera om de framförs av en seriös instans – som gammal ungdomsornitolog kan jag förstå om fåglar störs av kitear som liknar spanande rovfåglar. Offra kitingen – rädda vindsurfningen!

• mrfreeride

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 11:49

Bra med någon som inte bara snackar(själv hör man väl dit…)
    utan verkligen gör någonting oxå!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.