• jester

Medlem
    29 april, 2006 vid 21:06

Fat is fast… Bägge gubbarna på bilden har ju varsinn svart tisha… (och hoppas på röd innan året är slut) 😉

• marden

Medlem
    30 april, 2006 vid 12:12

Hemma igen efter en hård natt med en 1,5t sömn i tiomila skogen(orientring men utan gps).
    bilderna +den grå gula säcken pekar på att det är ett 04segel.tackar för kunskapen.
    Då till nästa mer hypotetiska fråga är det nått att ha?
    jag kan väl alltid skicka tillbaks det men någonting tyder väl på att jag ändå vill ha ett snabbt segel runt 6m2. fast jag fick ju inte det jag betalade för?

• jester

Medlem
    30 april, 2006 vid 12:54

Jag tycker inte att du skall nöja dig med denna fel-leverans. 05:an ser bra mycket bättre ut i mina ögon. 04 ser mera ut som ett vanligt freerace-segel

• adde

Medlem
    30 april, 2006 vid 13:11

Du får nog stå ut med att vänta tills på tisdag och ringa butiken och kolla vad som har hänt och var det blev fel. Det enda jag vet är att det på funnits ett nytt 2004 stealth 6.0 på ”beg-sidan”.

• marden

Medlem
    30 april, 2006 vid 14:47

jag skulle vilja på stå att det stod som ett nytt 05stealth beg sidan.
    Jag har redan pratat med butiken och de sa att de sålde seglet i tron att det var ett 04-05 segel som han betäknade som rätt sätt att kalla årgången alltså att det fanns 05-06 ,05-04,04-03 vilket kanske stämmer för om man tittar noga på nasihsails hemsida 2005 ser man att det står 05-04 högst upp.
    varför jag ställde frågan om seglets ålder här var bara för att mer kött på benen nästa gång vi pratats vid så det inte visade sig att det var ett 02 segel tex.
    nu när jag ändå är igång och ställer frågor om 04 seglet vad tror ni om mast till seglet? snål som jag är har jag inte tänkt att köpa en ny firestick till det som kostar dubbelt så mycket som seglet är värt passar vilken bra rdm som helst har dom samma diametrar?

• adde

Medlem
    30 april, 2006 vid 15:50
    Mården wrote:
    jag skulle vilja på stå att det stod som ett nytt 05stealth beg sidan.
    Jag har redan pratat med butiken och de sa att de sålde seglet i tron att det var ett 04-05 segel som han betäknade som rätt sätt att kalla årgången alltså att det fanns 05-06 ,05-04,04-03 vilket kanske stämmer för om man tittar noga på nasihsails hemsida 2005 ser man att det står 05-04 högst upp.
    varför jag ställde frågan om seglets ålder här var bara för att mer kött på benen nästa gång vi pratats vid så det inte visade sig att det var ett 02 segel tex.
    nu när jag ändå är igång och ställer frågor om 04 seglet vad tror ni om mast till seglet? snål som jag är har jag inte tänkt att köpa en ny firestick till det som kostar dubbelt så mycket som seglet är värt passar vilken bra rdm som helst har dom samma diametrar?

Jo, det var ju så jag skrev i första inlägget också – just stealth (och boxer) har legat efter (eller före beroende på synsätt). ”Internt” används beteckningarna 04/05 för dessa. (Kan dock påpeka att man efter designerbytet är ”ifatt” och alla 07 slalom/freeridesegel snart presenteras).

Jag är inte 100% säker, men 04/05 (om vi använder den beteckningen) är inte sytt för firestick, dvs du skall ha en standardmast. Kolla dock på cambersen och vad det står som rekommenderad mast på påsen/seglet.

EDIT: Haha, kanske borde läst mitt egna första inlägg bättre :D, menar alltså att det är en 04/05 som har funnit (gul topp på bagen :D)

/adde

• marden

Medlem
    30 april, 2006 vid 21:41

adde nu hänger jag inte riktigt med längre på vad som är tidigt o sent 04-05 o 03-04.
    jag kom fram till att segelt med grå gul påse var ett 04 men var det ett 03-04 eller 04-05?
    om vi räknar baklänges från nutid våren 06 tycker jag segeln i shoparna som säljs som 06er borde va 05-06 segel eftersom dom börjar presenteras o säljas hösten 05, 05 blir 04-05 o 04 blir 03-04 segel eller är det tvärtom??
    är ett 04-05 segel fjolårs model eller 2år gammalt?
    och som sagt på nasih hemsida från 2005 står det högst upp 04-05 och där precenteras stealth seglet med bred maststrumpa och den röda påsen.
    annars visar både påse och cambers på firestick!

• adde

Medlem
    1 maj, 2006 vid 07:35
    Mården wrote:
    adde nu hänger jag inte riktigt med längre på vad som är tidigt o sent 04-05 o 03-04.
    jag kom fram till att segelt med grå gul påse var ett 04 men var det ett 03-04 eller 04-05?
    om vi räknar baklänges från nutid våren 06 tycker jag segeln i shoparna som säljs som 06er borde va 05-06 segel eftersom dom börjar presenteras o säljas hösten 05, 05 blir 04-05 o 04 blir 03-04 segel eller är det tvärtom??
    är ett 04-05 segel fjolårs model eller 2år gammalt?
    och som sagt på nasih hemsida från 2005 står det högst upp 04-05 och där precenteras stealth seglet med bred maststrumpa och den röda påsen.
    annars visar både påse och cambers på firestick!

Normalt presenteras kommande årsmodell i typ mars-april, med första leverans i juli-augusti. Det vi ser dyka upp på ”spionbilder” på nätet nu är ofta fotat inför lanseringen, reklam, annonser mm. Just slalom och formula lanseras ofta senare eftersom dessa skall skall vara registerade vid nyår för att få användas vid tävlingar, således kan de få lite längre utvecklingstid för dessa. Alltså: ditt stealth är ett sent 04, troligen presenterat i november 03 (övriga 04 presenterade i april/03) – därav beteckningen 04/05. Att det på Naishs gamla sida står 04-05 beror nog på att sidan uppdaterades allt eftersom nya segel och brädor introducerades. Idag byts hela sidan rakt av när alla 07 modeller är färdiga.

Iom att formula dalat i intresse och introduceradet av slalom42 så presenteras numera alla segel under våren.

Jag trodde att stealth började sys på firestick först till 05/06, men jag är ju ingen slalom kille å andra sidan :D. Som alternativ till Firestick är powerEx RDM och simmer RDM bra alternativ eftersom de är byggda i samma fabrik. Finian själv körde faktiskt dessa segel på Maverx master, så de flesta master som är byggda i ReGlass fabriken i italien borde ge bra prestanda. Kan du så be att få provrigga på masten innan du handlar.

/adde

• Knatte

Gäst
    1 maj, 2006 vid 07:49
    MGS wrote:
    Jester wrote:
    hehe… Lagom är bäst, heter det ju. Micke (MGS) kanske har en bild på sin 04:a Stealth liggandes? Den ser ut så som Mården beskriver, och är en 04:a.
    Här är en bild på stealht 04

Problemet borde ju vara lättlöst, om seglet liknar MGS segel 😀
    (Nu får vi inte stirra oss blinda på de snögga gubbarna, utan kolla på segelt…)
    För om det är samma segel, vi pratar om, så måste väl MGS sitta inne med svaret, då hans segel är riggat och klart på bilden:grin:

• marden

Medlem
    1 maj, 2006 vid 08:28

nu när jag sovit på saken är min teori följande(seglet som kom var lika MGS)

jag hade otur.
    när jag köpte ett -05stealth finns det 3 olika modeller som kunde dykt upp
    1 .MGS typ 04-05 modell sånt som kom
    2. röd påse bred maststrumpa sånt jag trodde jag köpt modell 05-0?
    3.årets modell med indragen bom modell 05-06 eller drömmer jag fortfarande :)?

frågan är fall det bildar en lämplig segel linje med min 7,0a -05 eller fall det är så mycket mindre stabilt så jag håller 7,0an nästan lika länge som 6,0an

• mgs

Medlem
    1 maj, 2006 vid 17:20
    Mården wrote:
    nu när jag sovit på saken är min teori följande(seglet som kom var lika MGS)

jag hade otur.
    när jag köpte ett -05stealth finns det 3 olika modeller som kunde dykt upp
    1 .MGS typ 04-05 modell sånt som kom
    2. röd påse bred maststrumpa sånt jag trodde jag köpt modell 05-0?
    3.årets modell med indragen bom modell 05-06 eller drömmer jag fortfarande :)?

frågan är fall det bildar en lämplig segel linje med min 7,0a -05 eller fall det är så mycket mindre stabilt så jag håller 7,0an nästan lika länge som 6,0an
    Mitt segel är ett 04.Riggas med mast naish formula 75% carbon.Jag riggar mitt 6.5 med aeromax 75% rdm. Ska man speeda så kan jag hålla upp till 17-18m/s. Jag har varit mycke nöjd med seglet. men har skaffat stealth 06.Bilden är en 05.Ska riggas med Firestick 100% carbon

• hankloose

Medlem
    1 maj, 2006 vid 19:01

Va e det för freeride bräda uppe i vänstra hörnet bredvid stealth seglet?

• mgs

Medlem
    1 maj, 2006 vid 19:39

Den bräda som är kopplad till stealth är en Freestyle wave 91 brädan till vänster är en JP super-X 106

• jester

Medlem
    2 maj, 2006 vid 06:50
    Hankloose wrote:
    Va e det för freeride bräda uppe i vänstra hörnet bredvid stealth seglet?
    Du menar den brädan som piskat din bästa tid? Ah… Det är min gamla JP SuperX. Är utbytt mot något mera potentialt… 😀
  • falle

Medlem
    2 maj, 2006 vid 07:44

På denna sidan står det att seglet jag skickat till dig är en 04a helt klart. Lite en definitionsfråga. Stealth kommer sent på året…

Men jag förstår att du är besvliken!

2004/2005 Naish Stealth 6,0 kvm (luff: 446 cm, bom: 194 cm, mast: 430 cm) Nytt!
    Så här såg annonsen ut och där står 2004!

Skicka tillbaka seglet med Bussgods till:

Fahlén SurfCenter
    Bäckgatan 36
    432 44 Varberg

Tel 0340-83750

Så krediterar jag dig för detta köp.

mvh
    Henrik Fahlén

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.