Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nästa nivå?

• Nästa nivå?

Publicerad av cliff_jesus på 21 februari, 2005 vid 23:28

Satt och glodde lite på surffilmer där Rush Randle åker på stora vågor med en bärplans försedd surfbräda..(utan segel)
    Är det nått som försökts inom windsurfingen..
    Nån som vet?
    Man kanske ska ge sig på att bygga en fena med vinge på. Möjligheterna inom speedsailing torde vara enorma..
    För att inte snacka om “Poppet” som man verkar kunna få med en sån där..

Jag är nyfiken..

mag svarade 19 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • diil

Medlem
    21 februari, 2005 vid 23:53

Jodå det finns, har filosoferats lite om det tidigare här på konfen. Sök på “bärplan”. Lite bilder:

foil.gif small_windsurf_action1.jpg
    small_windsurf_action2.jpg small_RR%26Son2.jpg

Kaxigt att ta med sonen på brädan, sista bilden! /D

• diil

Medlem
    22 februari, 2005 vid 00:07

Nu skriver jag en fortsättning på mitt eget inlägg…

Jag tycker alla dessa bärplansbilder ser märkliga ut. Det har ju diskuterats en hel del här om tryck på fenan/brädans läkant och fördelningen mellan kraften på fötter respektive mastfot. Jag tycker att så gott som alla bärplansbilder ser obalanserade ut, som om killen är på väg allt välta över åt läsidan. Borde inte brädan och fenan lutas över mer åt lovart så att fenan i stort sett pekar i kroppens förlängning, eftersom man inte tar hjälp av brädans läkant? (Hmm nån som förstår vad jag försöker beskriva?…) Eller hur håller man annars balansen, vad motverkar momentet kring fenan? En bild till…

small_windsurf_action4.jpg

Nån som kan förklara? /D

• lars_k

Medlem
    22 februari, 2005 vid 08:09

Man står väl i stropparna med hältrycket lite bredvid fenan. Detta borde ge ett vridande moment som motverkar fentrycket…

• cliff_jesus

Medlem
    22 februari, 2005 vid 17:22

Ofaan.. det där ser ju rätt knäppt ut när man väl får se det.. Vore kul att prova dock Finns det nån som säljer dylika fenor?

• mickez

Medlem
    22 februari, 2005 vid 19:39

Visst borde det revolutionera farten i speedsurfinge eftersom nästan inget vattenmotstånd finns…

Men vem fan vill åka i 47 knop när det är en halvmeter ner till vattnet…om nått går snett lär det göra OOOONT. Fatta kastfall i 47 knop från en såndär bärplansfena!

Eller tanken på att gippa och luta sig lite för mycket in över brädan och köra fast med nosen i vattnet i typ 20 knop…lite samma effekt som när man “näbbar” med en katamaran…tar stop direkt!

Men jag skulle också vilja prova laugh.gif Verkar coolt om det verkligen är stabilt!

• nordgren

Medlem
    22 februari, 2005 vid 20:31

Nej jag tror knappast att detta kommer vara något för speed. Istället för en liten fena och en väldigt liten våtyta från brädan så har man en stor yta under vatten som skapar mer motstånd = lägre fart.
    Det enda som talar för bärplansfena är att man slipper små vågor som dämpar farten, men det åtgärdar man ju ändå genom ställen som speedkanalen i frankrike osv.

Det är endast deplacmentbåtar som tjänar på bärplan.

• Knatte

Gäst
    22 februari, 2005 vid 20:43

Man kanske ska ge sig på att bygga en fena med vinge på
    Har redan använts av Bringdal. Jag har en av hans fenor, som har haft en lite vinge på. Vingen var bortslipad när jag köpte fenan, så det var nog ingen bra ide grin.gif
    Det var en Fins fena och tror fenan är på ca 28 cm eller nåt..

• niklas_s

Medlem
    23 februari, 2005 vid 23:08

man borde kunna göra rätt feta plattvattens moves me en sån. vet att icke va jäklit nära på bakåtar på plattvatten med sin airchair som har samma funktion och han fick sjukt pop i dessa. om man bara lär sig behärska den där fenan lär de ju va rätt grymmt å dra på pushloopar i shitbay cool.gif cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 mars, 2005 vid 10:19

Vad händer när man took speedar? Lyfter bärplanet mer och mer? Intressanta spinouts när bärplanet suger luft… Regleras sannolikt med tyngdpunktsförflyttnng föröver. Tänker bara på överriggade situationer i byig vind när man normalt sett kan få tendenser till tailwalks… Demolition Man…

Ingen som vet var man kan få tag på en dylik fena?

• mag

Medlem
    15 mars, 2005 vid 11:27

De säljer bärplansfenorna på Maui, Hawaii i olika shoppar. Såg dock inga monterade på ws förra våren men tow-in brädor såldes monterat. Rätt dyra men skulle vara fränt att få prova.
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nästa nivå?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.