Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nästan nybörjare
-
Nästan nybörjare
Publicerad av anonym-anvandare på 25 januari, 2001 vid 09:17Hej! Har seglat centerbordsbräda och 5.5 till nu. Tänker köpa en ny bräda samt
2-3 segel i vår, (bräda utan centerbord).
Ska man köpa nytt eller begat vad för bräda och storlek på segel.
Jag har aldrig seglat i vågor endast insjö.
Vore tacksam för tips /Bosseanonym-anvandare svarade 24 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Det beror på hur mycket pengar du har, nytt är så klar bättre men mer än dubbelt så dyrt som nästan likvärdig begagnad utrustnig. Skall du köpa begagnat köp inte äldre än 98.
-
En widestyle freeride bräda kan vara en bra bräda att investera i. Typ Bic Techno eller mistral Vision. Planar tidigt och är väldigt lättseglade….dessa brädor finns ju också att få tag på begagnade(under säljes).
Vad gäller segel så finns det en massa att välja mellan….men det kan vara bra att undvika race segel med en massa cambers…dessa gör seglet otympligare om du nu inte ska tävla. Satsa på ett segel upp mot 8 kvm som inte har alltför mycket cambers och ett segel mellan 6.0 o 6.5…då klarar du dig långt om det inte börjar blåsa kuling. -
Du kan ju köpa en bic techno, största varianten har dessutom en centerbords fena mittunder som man kan använda om man har svårt med höjd tagningen.
/Ola
-
Jag var nästan nybörjare till sommaren -00 innan dess hade jag bara seglat åttiotals pråm. Jag var i grekland(Paros, golden beach!) i början av sommaren och körde centerbordsbräda med hängsele. jag tror att det är ganska klokt att lära sig hänselen på en centerbordsbräda först… efter det köpte jag en ett år gammal f2 ride 282. 115 liter så den är bärig så det räcker och blir över…jag(läs:päronen) fick punga ut med 11 lakan för brädan plus ett arrows craze segel på 6.2 m^2(takigt med vind i sverige) och fena osv. Fungerar asbra att lära sig vindsurfingens ädla konst på !
Aloha!///(__Filip (filen@algonet.se)
Logga in för att svara.