Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › nåt är fel!..
-
nåt är fel!..
Publicerad av anonym-anvandare på 24 juni, 2002 vid 02:22tjena.. jag är nybörjare. men jag tyckr att brädans front vill vrida sig när man ska segla väg… vet inte om jag gör fel eller om det beror på någo annat.. har en mistral screamer II.. brkar köra med 5,7 segel ich masten hyffsat långt bak. vad kan det va ?
vilken är skillnade med masten långt fram och masten långt bak ?
hur ska man ställa in dom korekta grundinställningarna på brädan?
anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
jag vet inte om du har problem att stava eller nåt, men försök att formulera dig lite bättre… jag tror du menar spinout, dvs att brädan vrider sig uppåt vinden. det kan bero på många olika saker som att fenan är repig eller att du står för långt ut åt kanten på brädan men detta brukar inte hända när du väl fått upp farten.
-
Brädans front vill vrida sig när man ska segla väg… säger du. Jag tycker det verkar som om själva starten i sig, är problemet. Om Du tar tag i bommen straxt bakom masten och “bara skotar hem” så kommer brädan säkerligen att lova upp mot vinden. Det beror på att Du då får för mycket segel “bakom” dig, och brädan vrider sig som en vindflöjel mot vinden där DU är “pinnen”… Så prova det gamla beprövade “saxgreppet” i stället (går att öva på land), d.v.s. att Du börjar med att ta tag med den främre handen ca 30 cm in på bommen. Drar sedan seglet mot dig så Du har masten vid sidan av dig. Tar därefter tag i bommen med den andra handen och skotar hem i samband med att du lutar dig lite bakåt och håller emot.
Rörigt, eller hur?
Fråga någon som kan visa dig hur Du ska starta på bästa sätt. Det gäller även att få upp farten INNAN Du börjar att ta höjd…Att ha mastfoten långt fram eller långt bak påverkar brädan mest i planingsfart, inte så mycket just i starten. Med tanke på mastfoten så vore det bra om någon kunde hjälpa dig med trimningen av grejorna, för allt hänger liksom ihop för ett bra trim… mastfot, bomhöjd, hängstroppar m.m.
Lycka till !
-
Få se om en halv-nybörjare kan reda ut hur han gör för att segla… att förklara en känsla kan vara svårt.
Jag tycker inte det låter som spinout-problem utan som problem med att starta överhuvudtaget.
Min erfarenhet är att om man står för långt bak på brädan med vikten på den bakre foten, skotar hem för hårt, för fort och ”tok-håller-emot” så “driver” brädan ner i lä med nosen pekande mot vinden. Samtidigt känns allt tungt och dött och det börjar aldrig plana.
För att råda bot på detta står jag med främre foten bredvid eller precis bakom mastfoten. Vill man falla av på slör kan man till och med ha foten framför mastfoten.
Jag lägger all tyngd på den främre foten och balanserar upp kroppen med den bakre foten. Den bakre foten placerar jag i centrum av brädan, i bakkant av de främre fotstropparna.
När det gäller hanteringen av seglet anser ag att det är viktigt att skota hem ”gradvis” med känsla.
För att sedan komma över i planing ”knuffar” jag brädan framåt med den främre foten vilket samtidigt medför att jag rycker lite (pumpar) i seglet. Min uppfattning är att detta hjälper brädan att släppa från vattnet och plana i mindre vind eller tidigare i starkare vind.Ok, den som läst hit kan skratta nu.
Jag inser att det låter som att en fyraåring beskriver hur man badar med plast under fötterna och ett aluminiumrör i händerna.
Det funkar i alla fall för mig… -
Det var ju en klockren förklaring.
Det är ju precis så det är.
Logga in för att svara.