Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › nåt är fel!..
-
nåt är fel!..
Publicerad av anonym-anvandare på 24 juni, 2002 vid 02:22tjena.. jag är nybörjare. men jag tyckr att brädans front vill vrida sig när man ska segla väg… vet inte om jag gör fel eller om det beror på någo annat.. har en mistral screamer II.. brkar köra med 5,7 segel ich masten hyffsat långt bak. vad kan det va ?
vilken är skillnade med masten långt fram och masten långt bak ?
hur ska man ställa in dom korekta grundinställningarna på brädan?
anonym-anvandare svarade 22 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
jag vet inte om du har problem att stava eller nåt, men försök att formulera dig lite bättre… jag tror du menar spinout, dvs att brädan vrider sig uppåt vinden. det kan bero på många olika saker som att fenan är repig eller att du står för långt ut åt kanten på brädan men detta brukar inte hända när du väl fått upp farten.
-
Brädans front vill vrida sig när man ska segla väg… säger du. Jag tycker det verkar som om själva starten i sig, är problemet. Om Du tar tag i bommen straxt bakom masten och “bara skotar hem” så kommer brädan säkerligen att lova upp mot vinden. Det beror på att Du då får för mycket segel “bakom” dig, och brädan vrider sig som en vindflöjel mot vinden där DU är “pinnen”… Så prova det gamla beprövade “saxgreppet” i stället (går att öva på land), d.v.s. att Du börjar med att ta tag med den främre handen ca 30 cm in på bommen. Drar sedan seglet mot dig så Du har masten vid sidan av dig. Tar därefter tag i bommen med den andra handen och skotar hem i samband med att du lutar dig lite bakåt och håller emot.
Rörigt, eller hur?