Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nåt att tänka på?

• Nåt att tänka på?

Publicerad av oscar på 11 september, 2003 vid 19:53

hittade detta på rec.windsurfing

Hi all:

Last week a fellow windsurfer had a fatal accident in Jericoacoara, Brasil.
    I will tell this story here not because I like to talk about such events but
    because there might be something to learn about it.

For those who know Jericoacoara you know that on the right side of the beach
    is where the ocean swell contours the right point and gets in the bay making
    for some small chop which is barely surfable but it’s great for jumping.
    It’s really shallow but enough to play on. It seems this guy, who was a
    windsurfing instructor in Rio de Janeiro and therefore a very good sailor,
    was throwing forwards on these small waves. He had already done a few until
    apparently on the middle of a rotation his feet came off the straps and his
    head hit the board pretty hard. He was unconscious but was quickly attended
    because of the shallow water. Jericoacoara is very bad in terms of medical
    assistance and is also a long way from a major city hospital but according
    to medical examinations htere was nothing that could be done. It was almost
    instantaneous. The cause of death was a traumatism to the head. Amazingly he
    never bleeded and the board was completely intact, not even a scratch.

I had never heard about such a fatalistic event. Maybe we should all wear
    helmets??? Would a helmet have made a big difference? I think yes. I am sure
    that anyone attempting loops should go out without a helmet. I don’t see the
    pros doing it though. Nobody wears helmets in Rio. It’s not a “cool thing”
    (how about that for a stupid macho attitude). What about the helmet use in
    other countries these days? Is it compulsory anywhere?

Cheers
    Fabiano – Rio – Brasil

anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • sunkan_

Medlem
    11 september, 2003 vid 21:19

Jag tror att hjälm kan bli vanligare eftersom man numera kan se sina hjältar bära hjälm när dem kör Super-X. Inte så dumt, för i nuläget skulle det ta emot att ha hjälm på mig. Men jag håller iof. inte på och hoppar så mycket heller.

• toka

Medlem
    12 september, 2003 vid 06:21

Jag tror det kommer bli en snabb utveckling av hjälmanvändandet inom vindsurfingen! Se bara hur snabbt det har gått inom skidåkningen i Sverige. Från att det bara varit barn som kört med hjälm till att det nu nästan är 80% av de som kör riktigt snabbt och bra som har hjälm. Skaffade själv hjälm till skidåkningen förra året och man vågar verkligen köra mycket snabbare och satsa lite mer nu!!
    Tycker ändå man ofta ser duktiga surfare med hjälm som kör vågor och tränar trix. Och för er som inte har det så kanske det är just vad som behövs för att sätta nya tricket ni tränar på?
    Sedan hjälper det ju till att man inom många sporter faktiskt designar snygga och coola hjälmar nu…

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2003 vid 08:12

Jag skulle aldrig ta ett varv på motocrossbanan utan hjälm och vill man ha fullt tryck i grejjorna så tycker åtminstonde jag att sporterna kan jämföras. Mycket slag, hög fart och ibland långt över gränsen för vad man kan kalla kontroll. Allt detta gör just dessa sporter fulla av adrenalin, men att behöva slå halvt ihjäl sig känns fullständigt onödigt. Att det dessutom oftast inte finns en snygg brud inom mils avstånd att impa på rättfärdigar en ful hjälm ännu mer.

• dude

Medlem
    12 september, 2003 vid 11:19

Av informationen given finns inget belägg för att snubben inte slog huvudet i botten och det är precis vad jag tror hände. Att tricka på riktigt grunt vatten kan vara riktigt farligt. För vem av er vet inte att dyk i grunt vatten lett till både förlamning och död.

Jag gör loopförsök lite då och då och om fötterna åker ur stropparna kan du spätta vattenytan ungefär som i ett dyk.

Så jag kan bara råda er, håll inte på med trick som framåten på grunt vatten.

Att ha hjälm på sig hjälper, enligt min mening, inte i detta fall.

Niklas

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2003 vid 12:32

Förutom att det står i originalinlägget att han slog huvudet i brädan då…
    Dessutom talar den övriga bilden inte för en nackfraktur som skulle vara den troliga dödsorsaken i fall av bottenkänning. Snarare skulle smällen mot brädan (vilken kan ha varit från brädkanten då brädan är oskadad) inducerat en akut blödning. Det finns flera ställen i hjärnan där ett omfattande hematom skulle leda till direkt död.
    Det finns också en rad fall med liknande dödsolyckor med direkt våld mot huvudet. I Sverige var det en flicka som dog för ca två år sedan hon sprungit rakt in i en vägg under lek. Inte heller där några synliga skador.
    En hjälm skulle spridit ut kraften och troligtvis hade smällen då bara lett till en hjärnskakning.

Anders
    Linsurf

• dude

Medlem
    12 september, 2003 vid 14:04

Jag står än dock fortfarande fast vid min uppfattning att det är troligast att han slog i botten.

Att han slagit i brädan finns det ju inget bevis för. Däremot var det sagt att det var på grunt vatten. Möjligtvis har brädan slagit i botten och sedan har huvudet slagit i brädan i sin tur.

Niklas

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2003 vid 16:01

…. shit Toka.. vi som skall till Jerri om 2 månader…. tar med hjälmen i ryggan!!

Faktum är att jag redan seglar med hjälm i vågorna och även i plattvatten om det blåser pung. Det känns faktiskt riktigt bra. Och man behöver inte handla en 900.- hjälm heller… jag kör med en gammal hederlig Jofa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nåt att tänka på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.