Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nått snille som kan räkna ut vad som har hänt??

• mrpatric

Medlem
    11 oktober, 2008 vid 22:36

kan ju dela med mig om lite kunskap ang vågor kontra strömmar vid vrak fiske.

Vid ett flertal gånger när vi legat på öppet vatten i runt 8sekundmeter och ca 2 meter höga vågor så har båten flyttat sig med strömmen åt en helt annan riktning. kollar man gps:en så kan det till och med vara så att man driver rakt mot vågorna.

sist jag kitade på ringsegård i falkenberg fastnade brädan i en ström ca 20cm under ytan och vandrade iväg ett 50tal meter innan den poppade upp igen. detta var dock ganska långt ut, som om det skulle ha någon betydelse… alldrig upplevt det tidigare dock , men man blir ju klokare för var dag som går…. om man inte slår i huvudet vill säga.

• neven

Medlem
    12 oktober, 2008 vid 14:02
    johnk;507353 wrote:
    Konstigt. Det kanske inte är samma vid skada som stöld. Ska leta igenom det finstilta.

Har också länsförsäkrningar och fick för stöld ur bilen utan problem. Som Sourra säger, man får lägga fram det som att det är en wake-ish bräda. Men det beror säkert helt på vem man får som handläggare samt om man haft 20 ärenden hos dom innan eller inte. Det finstilta hjälper inte eftersom det i slutändan ändå blir en tolkning om det faller inom en viss definitaion eller inte.

Lelle: Fan va trist. Det ända jag kan säga är att brädor åker snabbare och längre än vad man tror, och skulle nog gissa på norrut.

• gonzo

Medlem
    12 oktober, 2008 vid 16:57

@EliasP 507362 wrote:

går det inte reklamera kitebrädor som man knäcker? knäckte en snowboard i vintras och fick en ny direkt. fast det kanske är någon skillnad?

jo men om man får behålla brädan kan man ju få ut lite cash från försäkringen med 😉 hoppade in på försäkringsbolaget med kryckor och alla tyckte så synd om mig haha

• lelleee

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 09:18

Jag pratade precis med Folksam:
    Det står specifikt i deras vilkor att min hemförsäkring & allriskförsäkring inte gäller för segelbrädor så jag ringde och sa att jag hade förlorat en wakeboard.
    Hon som jag pratade med sa att försäkringen inte gäller för vattenfarkoster och hon menade att alla grejor som man använder på vatten klassas som vattenfarkoster.

Jag blev lite bestört och påpekade att jag hade grejor för 50 000:- som allt klassas som vattenfarkoster isf.
    Och tydligen så kvittar det om sakerna blir stulna, pga. om det är vattenfarkoster så får man inte ut ett skit. Då ska man tydligen ha en separat försäkring för varje pryl.

Så mardrömsscenariot är ju att man får inbrott och nån snor skiten eller att någon snor allt när man har det i bilen..

Hon ska återkomma med info om hur vattenfarkostsföräskringen funkar, yippie

• neven

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 09:31
    Lelleee;511056 wrote:
    Jag pratade precis med Folksam:
    Det står specifikt i deras vilkor att min hemförsäkring & allriskförsäkring inte gäller för segelbrädor så jag ringde och sa att jag hade förlorat en wakeboard.
    Hon som jag pratade med sa att försäkringen inte gäller för vattenfarkoster och hon menade att alla grejor som man använder på vatten klassas som vattenfarkoster.

Jag blev lite bestört och påpekade att jag hade grejor för 50 000:- som allt klassas som vattenfarkoster isf.
    Och tydligen så kvittar det om sakerna blir stulna, pga. om det är vattenfarkoster så får man inte ut ett skit. Då ska man tydligen ha en separat försäkring för varje pryl.

Så mardrömsscenariot är ju att man får inbrott och nån snor skiten eller att någon snor allt när man har det i bilen..

Hon ska återkomma med info om hur vattenfarkostsföräskringen funkar, yippie

Det är ju helt värdelös tolkning! Jag har exakt samma lydelse i min försäkring från Länsförsäkringar, men fick för både kites och brädor utan problem. Syftet med “vattenfarkost” klausulen måste ju rimligtvis vara att båtar o dyl inte täcks. Hur fasen skulle man ta sig nånstans med bara en kitebräda?? Grym farkost…

Hatar försäkringar eftersom dom skriver sina regler så luddigt att man i slutändan är helt i deras våld och välvilja iaf. I min stog det t.ex att man inte ersatte om “stöldbegärligt gods” blev slutet ur bilen. Tja, uppenbart är väl allt stöldbegärligt om det blir stulet så med en sån skrivelse så kan de egentligen neka allt…

• tobbekite

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 10:22

låter ju lite sjukt det här. verkar ju hänga på vilken handläggare man får typ.
    håll oss uppdaterade, bra o veta läget!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nått snille som kan räkna ut vad som har hänt??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.