Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Naturreservat ska skydda fåglarna
-
Naturreservat ska skydda fåglarna
Publicerad av zilversurfarn på 13 augusti, 2009 vid 20:36Länsstyrelsen har inte gett upp! Inslag om detta i Västnytt idag.
Som vanligt får inte motparten en syl i vädret…“- Fåglarna upplever skärmarna som rovfåglar, de lyfter och bona som ligger öppna blir helt exponerade och lätta byten för andra rovdjur, kråkfåglar till exempel, Monica Mathiasson. Länsstyrelsen utesluter inte förbud mot kitesurfning på fler platser om man ser liknande störningar på fler platser längs med Hallandskusten.”
Inslaget:
http://svtplay.se/v/1653589/naturreservat_ska_skydda_faglarnaFörslag till beslut:
http://svt.se/content/1/c8/01/65/35/75/Remiss%20Utteros%20naturreservat.pdf?lid=puff_1653603&lpos=extra_0beamon svarade 15 år, 1 månad sedan 34 Medlemmar · 61 Svar -
61 Svar
-
De lever ju fan i förnekelse de där tomtarna. Att de inte har slutat rabbla den där lögnen är ju löjeväckande. Översvämmade strandrevlar och andra miljöfaktorer med större påverkan på häckningsmiljön verkar man ju inte ha reflekterat över alls. Beträdnadsförbud året om trots att fåglarna är på södra halvklotet halva året är ju helt skadat. Är det inte läge för en sittning med de där foliehattarna snart?
-
Nu måste jag sätta ner foten!
“Får jag se fler av sådana här störningsorsaker [kitesurfing, red. anm.] håller jag det inte osannolikt” att det uppförs fler naturreservat med beträdnadsförbud och som leder till att kitesurfing förbjuds.
Det är ju detta som är problemet. Som en vanlig människa så har vi ingen ANING om var de hotade fåglarna håller hus! Som det är i nuläget så finns det ingen information att tillgå för icke-ornitologer om vilka områden som är känsliga för fåglarna. Att omedelbart yrka på ett beträdnadsförbud för allmänheten är en drastisk åtgärd, håll hellre våra stränder öppna för allmänheten och sprid informationen att det finns hotade arter på platsen till gemene man. Detta underlättar för alla parter.
Vi vill fåglarna lika väl som ni, men vi har inte den kunskap och erfarenhet som krävs för att upptäcka eller vara medvetna om problemet för fåglarna som ni ornitologer har.
Hoppas att detta skall ge er insikt i vår (åtminstone min) ställning i frågan.
-
skotten;566299 wrote:I am buying a faaking shotgunsourra;566302 wrote:Buy retard repelling spray instead
Detta är nåt som förstås väcker starka känslor, men vi kan väl försöka att hålla oss lite sakliga i denna och andra trådar om ämnet. Vi gör oss bara en björntjänst genom att ge motparten mer bränsle…
No offense Skotten! (och Sourra) I know you don’t mean it but not all do!:wink:
-
Sorry. Men debatten är ju helt efterbliven. Kolla t.ex. Länsstyrelsens svar på denna insändare.
Sammanfattning för den otålige
Insändaren: Ni har inget belägg för de påståenden som ligger till grund för förbudsplanerna.
Länsstyrelsen: Upprepar de påståenden som ligger till grund för förbudsplanerna – utan att ha belägg. -
Fåglarna lämnar då ägg och ungar, vilka då kan bli ett lätt byte för t ex kråkfåglar.
Så alla fåglar utom just kråkorna är rädda för kites ?
-
yeah its not fair that I need to post a disclaimer stating that I am just pissing around. Maybe I should though.
At the end of the day, we dont disturb nesting birds anymore than someone walking among the nests on the fucking goddam beach.
Paaang. (the soft thud of binoculars hitting the floor)
-
theycallmeMartin;566334 wrote:Fåglarna lämnar då ägg och ungar, vilka då kan bli ett lätt byte för t ex kråkfåglar.
Så alla fåglar utom just kråkorna är rädda för kites ?
Huvudet på spiken martin
-
Igår såg jag med egna ögon hur en flock med vitkindade gäss inte reagerade för shit när jag körde min kite rakt över dem. Proof madafacka!
-
fast att kråkor inte är särskilt rädda av sig är väl ingen nyhet? Kolla vilka fåglar som bor närmast oss i städer så ser du ju vilka som anpassar sig snabbast. Självklart är det inte svårt att få en bild på en mås, kråka, duva eller liknande med en kite, dom är ju hur lugna som helst i människans närhet trots alla våra påhitt med bilar, kites, rc-flyg osv. Det är inte dom vi skrämmer utan det är ju den lilla dvärgmespiparen från bortre bengalien som är så rädd för människor att den endast skådats av Tore Svensson efter att han spelat död i en buske i 2 veckor (efter denna bedrift även kallad King Tore av fågelskådarsällskapet). Denna fågel som trots denna enda skådning beräknats ha en population i sverige på 6 miljoner fåglar och blir liksom övriga 90% av våra svenska arter rädd för allt annat utom de mest hardcore skådarna som därför får ströva fritt i alla våra marker.
-
Sicket jävla dravel. Det finns ingen/mycket liten substance bakom deras argument. Själv uppfattar jag det som om fåglarna knappt bryr sig. Borde man inte se fåglar flyga sin kos om det nu blir så rädda?? Trots kitarna forsätter de picka runt längs strandkanten helt ostörda. Blir så trött
-
Jag ska fan ta med kameran och filma skiten nästa gång jag får chansen
Logga in för att svara.