Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Naturreservat ska skydda fåglarna
-
Sen e det ju oftast så att fåglarna ligger kvar i sina bon och trycker tills faran är så nära att de måste flyga. De vill ju inte visa rovfåglarana var deras bon ligger. Så hur en kite 100 m ut över havet skulle få fåglarna att fly är ju bara korkat.
-
Zilversurfarn;566292 wrote:Länsstyrelsen har inte gett upp! Inslag om detta i Västnytt idag.
Som vanligt får inte motparten en syl i vädret…“- Fåglarna upplever skärmarna som rovfåglar, de lyfter och bona som ligger öppna blir helt exponerade och lätta byten för andra rovdjur, kråkfåglar till exempel, Monica Mathiasson. Länsstyrelsen utesluter inte förbud mot kitesurfning på fler platser om man ser liknande störningar på fler platser längs med Hallandskusten.”
Inslaget:
http://svtplay.se/v/1653589/naturreservat_ska_skydda_faglarnaFörslag till beslut:
http://svt.se/content/1/c8/01/65/35/75/Remiss%20Utteros%20naturreservat.pdf?lid=puff_1653603&lpos=extra_0känns som det är lite häxjakt över det hela !
-
Björkäng i onsdags hann jag på sekunden väja undan för en skarv som höll kurs rakt mot linorna men han ändrade riktning i sista stund. Liknande har inträffat med måsar som snarare verkar vara mer nyfikna än rädda. Generellt sett så verkar det vara tvärtom mot hur det framställs i insändarna… :confused2:
-
Inte fan tror fåglarna att kitsen är Stora monster rovfåglar!!!
Hade en nyfiken tärna (tror jag det var) i somras som följde efter min trainer kite i 5 min!
Svängde bort kiten till andra sidan då flög den efter och kollade nyfiket på den osv..
Flög hela tiden 3-4 meter ifrån den och spanade in den nyfiket.. Efter en stund tröttna den och flög vidare..Synd att jag inte hade kamera med mig..
-
BennyTC;566531 wrote:Björkäng i onsdags hann jag på sekunden väja undan för en skarv som höll kurs rakt mot linorna men han ändrade riktning i sista stund. Liknande har inträffat med måsar som snarare verkar vara mer nyfikna än rädda. Generellt sett så verkar det vara tvärtom mot hur det framställs i insändarna… :confused2:
hade en fiskmås som flög in i min kite för 3 år sen..
Såg den kom flygande rakt emot min kite men den var nyfiken på mig och kollade hela tiden på mig och såg inte kiten och drog rakt in i den.. 🙂
o ja den klarade sig fint, men såg mycket förvånad ut.. 🙂
-
Undrar vad det är som har fått dem att hata kitesurfingen så mycket?
De kör ju inget hets mot golfare men den sporten förstör ju hur mycket prima fågel territorium som helst. -
Stor dansken;566551 wrote:Undrar vad det är som har fått dem att hata kitesurfingen så mycket?
De kör ju inget hets mot golfare men den sporten förstör ju hur mycket prima fågel territorium som helst.Jag tycker det är lite märkligt att man vill ha bort oss men samtidigt planerar att bygga både parkeringsplats och gångstigar på området för att “allmänheten (?)” skall ha tillgång till området.
-
Om de hade haft något som stödjer deras påståenden så hade det varit lättare att acceptera. Men nu känns det bara som det är något godtyckligt antagande av någon med egna intressen i frågan.
-
Det märkliga är att kommunen låter dom hållas. Ska bli intressant att se var dom har tänkt att vi ska göra av 50 nybörjare per dag…
-
igår var det massor av olika fåglar på / över sjön vid JP… de verkade inte bry sig ett skit om mig eller min drake. Men det är klart… de kanske får nån typ av post traumatiskt syndrom och dör ihjäl när kommit hem sen eller vad fan fåglar gör.
Ornitologernas stora problem är troligtvis att de helt sonika måste dela med sig av sina områden, att “deras” parkeringsplatser blir färre och att det är svårare för dem att sålla ut fåglarna från de andra flygande sakerna (drakarna).
-
Har ni någonsin läst etologi? Mycket intressant lära om djurs beteender. Konrad Lorenz och Nikolaas Tinbergen (lite av etologin fäder och tillika nobelpristagare) har båda gjort experiment med hur fåglar reagerar på skuggor i syfte att se flyktbeteende. Kortfattat så lät Tinbergen en siluett av en gås dras över några kycklingar som då inte reagerade nämnvärt. När man dock drog siluetten åt andra hållet så den liknande en hök utlöstes panik hos kycklingarna.
Jag har inte läst in mig på just det experimentet utan mer om etologi som helhet och jag vet inte vad som hänt de senaste 30 åren, men om ni vill kunna bevisa att en kite/skärm/skugga inte skrämmer slag på fåglar för att de tror att de är rovfåglar så tror jag att det kan vara värt att börja här. http://nobelprize.org/nobel_prizes/economics/articles/leen/index.html kallar det för the “hawk/goose effect”, Lorenz arbete går att läsa om i I samspråk med djuren (1973) bla.
-
Nu är det tyvärr så att länstyrelsen styrs av miljötalibaner och då de nu tror på att fåglar blir rädda av Kites, så kan antagligen inte ens fakta få dem att ändra uppfattning.
Detta är tyvärr nyckeln till det hela, i rapporten tror man saker och därför förbjuder man något. Samma gäller allt miljö arbete och kallas försiktighetsprinciper och annat påhitt. -
Jag har haft en silvertärna “slip-streamande” efter min drake ute på öppet vatten, minst 500 m från eventuell häckningsplats. Den visade inga revirhävdande beteenden (läte och attackdykningar), den använde turbulensen efter draken för att spara energi eller leka!?
Vid launch i känsliga områden så släng ett getöga runt er och se vad som händer, oftast ingenting. Jag anser dock att man skall ut på vattnet så snabbt som möjligt och i dessa fall hålla sig minst 300 m från eventuella häckningsplatser. Skadar faktiskt inte att göra lite efterforskningar om sina hemmaspots, vilka fåglar håller till där, hur de ser ut och vad de företar sig när man är ute.
Vi kan på ett enkelt sätt med ringa insats öka vår kunskap för att förbättra dialogen med fågelskådarna, låter dorky men är ganska intressant…..
Kunskap är makt!!!
Logga in för att svara.