Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nautrvård – Ordningföreskrifter om bl.a kitesurfin
-
Nautrvård – Ordningföreskrifter om bl.a kitesurfin
anonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 16 Medlemmar · 51 Svar
-
Kolla på kartan for jävelen! på http://www.hitta.se eller http://www.eniro.se kan du jämföra så du ser vad vägarna heter.
Det är väl bara östra kämpingebukten som har tidsförbud???
-
Svar till:
Vår skrivelse till länsstyrelsen som skickades in innan beslutet fattades.
[/ QUOTE ]
Mycket bra formulerad skrivelse!
Har ni fått någon feedback på denna, vet ni att de (lænsstyrelsen) har tagit skrivelsen i beaktande nær de beslutat om de nya ordningsføreskrifterna?Sjælvklart borde beslutet øverklagas.
/Micke
-
Nä, men vi antar att man kollat på våra filmer och läst den. dock ska vi undersöka detta. Väldigt illa skött av lässtyrelsen.
Vi fick inte ens ta del av beslutet. fick infon här via steffo och fick köra t vellinge och begära en kopia. svagt!man får ingen feedback av länsstyrelsen. uppenbarligen är man inte så intresserade av vad vi tycker eller vad vi har för bevis. fågelskådarna är ofta kända av länsstyrelsen och har högt anseende även om man inte talar sanning.
Vi har tidigare begärt att få ta del av allt som diarieförts, vilket tydligen endast är några skrivelser. Var bevisföringen finns (om den finns) undrar vi.
-
Jag säger inte att vi ska skita i detta och köra ändå men ett stort fel i detta är att kitesurfing är ett begrepp och inte en definierad sak.
Lika som vattenskoter kan man inte skilja kitesurfing från segling i rätten mm.
Länsstyrelsen har ju på många håll förbjudit vattenskoter men eftersom det inte finns något som heter vattenskoter så gäller ju inte förbudet.
Länsstyrelsen måste i så fall förbjuda alla farkoster på vattnet i de områden som dom markerar på kartan.
Åker man på de förbjudna ställarna och blir ”tagen” så påstår man att man seglar och inte surfar vad är skillnaden?
vad är definitionen kitesurfing.
Vart går gränsen på hur liten/stor brädan ska vara innan det blir båt?
Vad bestämmer att det är en kite eller ett segel?
Vad bestämmer att man kör vattenskoter och inte bår?
Dessa frågor brottas länsstyrelsen med dagligen och än så länge har ingen i Sverige blivit fälld i rätten för att ha kört vattenskoter för det finns ju inget som heter så. -
Natura 2000 är Ornitologernas svar på Patriot Act Enhancedhttp://www.dhs.gov. Generellt så är allt medvetet störande (läs allt) av djurlivet förbjudet. Vad jag förstår så är det EU beslut så det är tunga grejor, inget som kan ändras på eller överklaga.
Det intressanta är över vilka områden det gäller. Vid Ljunghusens golfklubb är det ”vattensportsområde” och alla som har varit där i området vet att mellan hamnen och golfklubben är det ju ganska väl trafikerat under sommarmånaderna av folk. Skall de förbjudas att promenera där på stigarna i ljungen? Att framföra motorbåt torde ju jämställas med vattenskoter varför de inte får lägga till i småbåtshamnen vid tippen. För att inte tala om modellflygarklubben som ligger där.
Överklaga till regerinen, jo jo… -
oj, jag glömde ju att lägga till att Natura 2000 gäller där runt Lilla Hammar…
-
Kaiser,
kanon skrivit. Filmer o allt gör detta till ett mästerlig arbete. Det kommer inte till ditt last om förbjudet klubbas igenom.
Tyvärr är jag pessimist…
TW
-
Jag och gogga har fått hjälp att skriva om vi säger så.
möjligen publicerar vi filmerna. De är dock på 150 och 50 MB typ. -
mmm, funderar också på det. för att man ska kunna fällas så måste det finnas en definition på vad man gör för något olagligt. och kitesurf finns inte i lagen.
men ger fortfarande dålig publicitet för sporten hos allmänheten om vi förbjuds pga att vi stör fåglar. blir en svår stämpel att tvätta bort.
Hur går det uppe för wcl? tror inte det längre räcker att driva det här på en lokal nivå. vi måste nog fortsätta organisera oss. jag personligen tycker vi borde gå ut i pressen ordentligt. det är bara en tidsfråga innan expressen har en fet löpsedel med hemska kitesurfare om inte vi går ut först.
-
Hallå
Han som hoppar med fåglarna är jag ,Roger Örnvang ni kan även få det på film att fåglarna flyger med mig i hoppet och dom ser inte det minsta besvärade ut av draken.
Ha en trevlig helg
Roger Ö -
jag fattar inte hur ni lyckas göra alla så förbannade och får vistelseförbud på era stränder…
Är skånska ornitologer värre än andra?
Är ni dumma och dryga mot de troligen ännu dummare och drygare ornitologerna? (Jag frågar bara nu)Vi har inga som helst problem med våra här, och då kör vi bland annat i sveriges näst artrikaste sjö (roxen alltså, tåkern har fler). Detta lyckas vi med i perfekt harmoni med både fåglar och dess skådare.
Kanske dags att öppna en mogen dialog, en verbal sådan, det har mer effekt än att pränta ner det på papper. Glöm inte klippa håret och stoppa på lite städade kläder.
Kram
-
tror du inte det kan ha att göra med hur många utövare som befinner sig på samma plats?? skulle kunna föreställa mig att vattnet är betydligt mer befolkat i skåne än i östergötland…
metafor:slänger man en ölburk i naturen ses det inte som ett jätteproblem, folk ”accepterar” det, men efter en grillkväll och med 25 ölburkar slängda i naturen ses det som ett större problem…
Logga in för att svara.