Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Naxos
-
Naxos
Publicerad av karnan på 27 juni, 2004 vid 13:49Drar två veckor till Naxos på lördag. Resan är inte planerad som en surfsemester, vilket förstås inte hindrar att man stjäl sig några dagar på vattnet. Jag vet att det finns uthyrning i Naxos stad, men är det någon som varit där och provat på? Hur artar sig vindarna i början av juli? Finns det någon uthyrare som är bättre än andra? Alla tips mottages tacksamt.
/Johan
karnan svarade 20 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Naxos är guld!!! Det finns uthyrn i änden på ”george beach” – gångavstånd från stan, lagun med plattvatten, ut genom revet finns vågorna.
Nya fräscha prylar, tysk ordnung, bra vind.
Lyllos dig, naxos är riktigt bra. -
Låter som en tjusig kombination. Har aldrig seglat i vågor och kanske är det läge att göra ett försök. Tack för tipset.
/Johan
-
Pratar vi om vågor som går att vågrida?? Eller är det bara vanliga större havsvågor?
Jag och tjejen ska nämligen iväg till någon grekisk ö i början av Augusti. Hade fått för mig att det var typ slalomsegling gällde där men finns det chans till vågridning blir jag glad.
-
kolla in http://www.flisvos-sportclub.com ”surfing on the waves-2 mtr breaking waves, can be incredible”
Ha det så kul.
-
-
”Sideshore from the right. Perfect for waveriding.” stod det..
-
Precis hem från Naxos. Mycket bra vind! Meltemin blåste nästan hela tiden, det blev surf nästan varje dag för den som ville. Bodde delvis vid Mikri Vigla (stavningen?). Bodde förnämlig vid stranden. Uthyrningen hade fina, nästan nya prylar för ca 23 Eu per timme, då inkl försäkring som inte gick att bortförhandla! Veckopriset var klart över motsv 2000kr per vecka inkl försäkring. Fin sandstrand, inga rev klippor eller farligheter, vinden nästan helt on-shore, trevliga vågor ibland! För den som vill och kan betala så är det här ett superställe. I slutet juli och augusti är det en hel del ”vildcampare” runt om. Vindsurfare i sina bussar och tält etc som bara sitter och väntar på vind, och vinden finns där! Vill du ha ännu mer vind, åk till Karpathos!
-
Just hemmkommen från Naxos och tänke att en rapport kan vara på sin plats.
Hela Naxos västkust verkar vara ett paradis för vindsurfare, möjligen avancerade vågseglare oräknade. När jag kollade prognosen på Windguru för första veckan var det trestjärnigt hela vägen. Under de två veckor vi var där blåste det över 10 meter alla dagar utom två eller tre. Några dagar blåste det dessutom runt 20 meter när det var som värst. Det fanns en rad uthyrare längs kusten men av praktiska skäl hyrde jag från tyska Flisvos strax utanför Naxos stad. Flisvos körde med RRD-brädor, segel från Neil Pryde och Nort Sails och nybörjarbrädorna från Starboard.
Betalade 205 Euro för en vecka. I priset ingick försäkring och cykel men inte dräkt, sele och skor som jag hade med hemifrån. En kille jag lärde känna under resan satsade på ett 10-timmars klippkort och lyckade säkert segla minst det dubbla pga ytterst slarvig bokföring från tyskarnas sida. (Utöver detta rådde verkligen tysk Ordnung på anläggningen.)
Siten vi seglade på heter Georgios beach och ligger strax söder om Naxos stads badstrand. Ett drygt kilometerlångt rev skapar här en lagun med 1-2 meter djupt och förhållandevis platt vatten. En öppning i revet gör också havet utanför tillgängligt. Siten lämpar sig bäst för nybörjare och för seglare som inte vill brottas med vågor över metern. De tuffare seglarna höll sig förstås på utsidan. Uppskattningsvis var vågorna det bästa dagarna gubbhöga.
Så hur gick det då? Första dagen kände jag mig nästan som nybörjare trots många timmar under fötterna. Jag har aldrig seglat i vågor över ett par decimeter och därför aldrig lärt mig att vattenstarta ordentligt. Första dagen gick i praktiken åt detta. Till saken hör också att det blåste som mest de två första dagarna (körde med 3.5) och att det kanske var något över min förmåga. Senare i veckan blev det lite lugnare och jag seglade mellan 5.0 och 7.7. Allt sammantaget var utdelningen fantastisk. Suverän segling helt enkelt. Lärde mig mer på en vecka än på de senaste två säsongerna (vattenstart, stroppar, planande kryss).
Om pengarna strömmar in så åker jag definitvt tillbaka nästa sommar men satsar då nog på Mikri Viglia som Anonym nämnde ovan. Stranden ligger en knapp mil söder om Naxos stad. Vinden verkade här något mer stabil och dessutom ett par meter starkare eftersom den pressas ihop mellan Naxos och Paros. Dessutom såg det fanatiskt coolt ut när surfarna brände framåt tillbaka mellan öarna.
/Johan
-
Grattis till din lyckade Naxos-semester. Själv var jag där sista veckan i juni förra året. Fullständigt bortkastad resa i surfhänseende: Knappt en krusning på vattnet, inte en enda seglingsbar dag på hela veckan! Troligen är det vindsäkrare under senare hälften av juli + augusti. Jag kollade dock flitigt deras web-cam när jag kom hem, och det såg lika dåligt ut lång tid efteråt också.
-
Du hade otur, men jag har hört om bleke så länge som nästan 14 dagr. Det är trots allt mycket ovanligt. Har rest i dessa farvatten de senste tio åren och det brukar blåsa. Meltemin (namn på vinden från norr) är oftast mycket tillförlitlig och just mellan Naxos och Paros trycks vinden ihop och kan öka något. Ja, juli/ augusti vindsäkrare. Jag har alltid kunnat segla i juni när jag varit där. På ett tio timmars kort (surfuthyrningen, inte alla har detta!) får man ut otroligt mycket tid på vattnet.
Lycka till! -
Enligt vad killarna på Flisvos sa, var min vecka ovanligt bra i vindhänseende. Det brukar förvisso blåsa men inte så mycket. De menade vidare att juni och augusti är de vindsäkraste och att juli oftast innebär dåligt surfväder.
/Johan
Logga in för att svara.