Senaste nytt › Forums › nedhal på formulariggar jisses!!!!
-
nedhal på formulariggar jisses!!!!
Publicerad av anonym-anvandare på 11 september, 2003 vid 21:28Så var det dags att testrigga sitt nyinköpta rejält
begade NP 9.0 RS2 segel! luff 513 base 24 och 4.90 mast
Enligt np så ska nedhalsblocket i seglet va nån cm ovanför
mastfotens rullar men jag kan för mitt liv inte dra det så långt hur mycket jag än tar i!Seglet ser förvisso ok ut med lagom floppighet i övre delen av akterliket men att dra detta nedhal ytterligare 2 cm kräver arnold schwarzenegger styrka!Ska det va så jobbigt!Hur gör “the big boys”?
dr-masse svarade 21 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
du trär öglor å block rätt, ren slår du en pålstek på nedhalet tar din hängsele och krokar i öglan på pålsteken och så har du ett bra handtag att dra i. behövs inga vevar eller annat klenishjälpmedel =)
-
Vissa nedhalsblock är helt enkelt skit, men om du vet med dig att du har en bra så… Annars så skall vara stora rullar, rätt placerad clamcleat etc. Ett tips kan vara att smörja rullarna med tex. lithiumfett. Det finns på sprayburk och den är oftast vit. Bonusen är att det alltid kladdar av sig på linorna också vilket gör underverk. Kan vara värt att prova.
-
Dra linorna genom rullarna enligt Neilpryde´s manual http://www.neilpryde.com/downloads/downloads_2003_docs/manuals03.php# . Om allt är rätt är det inga linor som korsar varandra. Det nyss gjorda momentet är en central del i en lyckad riggning.
Dra ned seglet allt vad du kan för bara händerna. Nu har seglet ca 10 cm kvar till mastfoten. Kontrollera att alla cambers är i. Om den översta inte är i trycker du ena handen i buken på seglet och trycker i cambern med den andra. Om några av de nedre cambers inte är i måste du tyvärr börja om från början.
Nu behöver du ett verktyg att dra linan med. Linda linan ett par varv runt en pinne eller gör en pålstek och dra med hängselen. För att kunna rigga seglet riktigt är det bra att ha silikonspray eller vaxa in linorna med vax innan du riggar. Innan du drar det sista släpper du först 2 cm för att kunna ta sats allt vad du orkar och dra ner den där extra centimetern. Silikonspray är bra. Låt linorna oljas in genom att släppa och dra några gånger. Det finns även vevar att köpa som monteras på förlängaren.
Ha skor på dig för att kunna hålla emot när du drar. -
Det är faktiskt en hel del formula-nissar som använder nedhalsvev, men det är förstås viktigt att trä tampen på rätt sätt genom nedhalsblocken!
-
skaffa dig Nielpryde förlängare så stämmer rullarna bättre det gjorde jag gud vad lätt det blev
-
Denna tråden skall självklart inte ligga under formula, eller klassar du tex hypersonic där också?
En kille pajade ryggen i fiskebäck vid nedhalning, han är på bättringsvägen och har skaffat en vev… -
Om man dessutom använder rätt teknik när ma drar ner så undviker man ryggknäckning. Hälen mot förlängaren, böjt ben, rak rygg och sträkta armar sedan använder man benet och sträcker nedhalet. Man får då betydligt mer kraft än om man använder ryggen. Lite som “fatta säkra lyft” från lumpen…..
-
Nedhalsveven är ingen dum grej alls, och väldigt bra när seglena (läs racesegel)är nya då dom tycks vara ännu “tuffare” i nedhal. Känns som om dom lättar lite efter ett par riggningar.
Veven är riktigt bra, varför slita i onödan och riskera en kall kropp med sträckningar som följd???? Nä, skaffa vev och finlira på ett enkelt sätt nedhalet, justera enkelt om det visar sig att det blev för lite i nedhal. Det är inte kärringaktigt att använda sig av en vev, däremot oerhört korkat att inte göra det om man kör stora racesegel. Jag tror att den som kritiserar en vev troligen aldrig riggat en riktig racetrasa! -
Steg ett. Du måste ha NPs förlängare med stora hjul, annars är det hopplöst.
Gör allt som tidigare personer har beskrivit, med vax och silicon.
När du har knutit din pålstek ca 40 cm från förlängaren och har ca 4 cm kvar att dra ner, sätt på dig hängselen och ett par rejäla skor på fötterna.
Sätt dig ner på marken och haka i öglan i selen, sätt båda fötterna på förlängar botten. Dina ben skall nu vara rejält ihop (böjda knän) Sträck ut och du har dragit ner det du skulle och säker lite till. Men det är lättare att släppa än att dra med händerna.Lår/ben musklerna är betydligt mycket starkare än armarna, och med selen på så blir det underverk uträttade. Det är som knäböj.
Efter att jag blev visad denna teknik har jag aldrig haft problem med nedhalet, eller ryggen. -
på rec.windsurfing verkar många räjsare spraya masten med “McLube coating” (är väl någe silikonspray, typ) vilket nog hjälper det med. Minskad friktion mellan mast och maststrumpa är inte så dumt, framförallt när seglet är nytt.
Undvik att spraya vid bomytan på masten, bara.
Rigga På!
Logga in för att svara.