• stefanlindmark

Medlem
    7 oktober, 2009 vid 19:58
    Mr. Creamcheese;581971 wrote:
    Jag brukar ta på mig hängselen helt och dra tampen rund den o sen tvinna den runt sig själv… Fästa den i selen och ta i med en fot mot mastförlängaren helt enkelt. Det funkar super!! Lärde mig det i på surfcamp i varberg 🙂

Ett tips är att dra tampen runt bara ena stången på krokbygeln. På förra selen som jag hade vevade jag tampen runt hela kroken. När jag drog nedhalet nöp kroken ihop på mitten så metallstängerna i fortsättningen låg mot varandra.

Spelar ingen praktisk roll förrän hängseletampen tvinnar sig runt kroken och då blir svår att lossa om kroken har timglasform på mitten. Gäller speciellt situationen om du råkat hamna under seglet.

• v-thun

Medlem
    7 oktober, 2009 vid 20:15

Pålstek302px-Bowline_%28standard%29.svg.png

• stefanlindmark

Medlem
    7 oktober, 2009 vid 20:48

Har sett att en del föredrar pålstek. Tycker mig ha hört folk i gummi sitta och mumla för sig själva om prinsessor, torn, sjöar och drakar…

Jag tycker själv att det går väldigt snabbt att bara linda 2 varv runt kroken och sedan 2 varv runt egen part. Funkar bra också att mata efter tampen när benlängden “tar slut”. Låser lagom utan att glida iväg, även med Formuline. Att bara linda tampen varv efter varv runt kroken tycker jag bara glider.

• zurfman

Medlem
    7 oktober, 2009 vid 21:40

Om det blåste som i Haga Park skulle vi ej snacka pålstek eller andra knutar….

Där seglas det i många “knutar” (läste jag), dags att knyta sig….

• hakuna

Medlem
    8 oktober, 2009 vid 08:00

/me har en riggpinne, 3 dm, gjord av 3 cm rundstav (från en slaktad ribbstol).

• zucko

Medlem
    8 oktober, 2009 vid 14:24

brukar leta rätt på nånn pinne på stranden göra dubbelt halvslag om egen part för att dra nedhalet. Kan pålstek men tyvcker den är onödigt krånglig särskilt då min nedhalslina e ganska kort.

• alexasu

Medlem
    8 oktober, 2009 vid 14:57

Mr Leonhard Euler och hans berömda formel för remfriktion stödjer min tes om att det är fullkomligt onödigt att knyta knopar när man ska dra nedhal. Det är bara att vira nedhalslinan tillräckligt många varv runt vad du än använder att dra med!

• douglas-l

Medlem
    9 oktober, 2009 vid 14:12

North Power XTR är lösningen på alla ovanstående problem!
    http://www.north-windsurf.com/en/rig-components/Power.XT-Advantages

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.