Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Nedhalstamp som håller – vad/vart köpa?
-
Nedhalstamp som håller – vad/vart köpa?
booman svarade 15 år, 9 månader sedan 19 Medlemmar · 35 Svar
-
@andersbq 527481 wrote:
Bra att den här länken kom upp igen, ska köpa lite mera från dem. Formuline är det det bästa som hänt vindsurfingen sedan Kamprads gula (och numera blåa) påsar kom 1992.
Nja, slår den Julas röda overaller? (blå overall går ju självklart bort….)
-
anders: hojta innan beställning. Behöver några meter själv.
-
Kanon! Ska nog också ta o satsa på gunsails tamp… En liten parentes…
Var in på Skidsport i Bromma i somras och skulle köpa tamp. de har en bra som ligger på ca 25:-/m, men den var slut vid tillfället. Men killen jag pratade med sa att det har ingen betydelse vilken tamp du tar…?! “Tamp som tamp”…
Jag köpte ingen… Tror inte den killen vindsurfar…:smirk: -
Jag har kört med startsnöre till motorsåg 4mm i flera år nu och det funkar kanoners finns på dom flesta järnaffärerna. en rulle på 50m så har man så det räcker 🙂 http://www.jofrab.se/commercePortal/default.asp?msg=
-
@Boman 527627 wrote:
Jag har kört med startsnöre till motorsåg 4mm i flera år nu och det funkar kanoners finns på dom flesta järnaffärerna. en rulle på 50m så har man så det räcker 🙂 http://www.jofrab.se/commercePortal/default.asp?msg=
Kanske kan va ett alternativ… vet du nåt “cirkus-pris” på en sån rulle?
//BooMan
-
Quote:Kanske kan va ett alternativ… vet du nåt “cirkus-pris” på en sån rulle?
Finns hos Clas:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54173443
Men frågan är om det är något speciellt avancerat material i den.
-
Booman, nej jag kommer inte ihåg men den kostar inte mycket om man jämför, köpte på mig ett antal meter sist och det var ett tag sedan, Har dragit av ett par men då efter att cleatet har nöt ut den då den hamnar på samma ställe Vet jag ej om det finns olika fabrikat och tillverkare, köp några meter och pröva.
Sen är ju som nämt tidigare i tråden bra rullar/block på förlängaren ett plus, på mitt np rs5 så blir det alltid en skvätt vatten på nedhalet för att få ner dom där sista 2cm på rs6:an funkar det utan. -
Köpte på mig 5 m Admiral Ocean 3000 Dyneema, 4mm, á 30 kr/meter idag på marinbutiken runt hörnet. Ren Dyneema utan något annat flätat utanpå. Får se hur den fungerar när det blir väder igen. Mjuk och glatt är den i alla fall, så jag hoppas det blir lättare att dra nedhal än gamla halvlurviga tampen.
Om någon kommit på något bra sätt att fixa till tampändar av Dyneema, så hojta till. Gick inte att smälta som vanligt. Tampen tålde “vassaste” lågan från min gasbrännare utan att mer än yttersta polyuretanskiktet påverkades. Doppa i lim? :confused2:
-
@Boman 527808 wrote:
Booman, nej jag kommer inte ihåg men den kostar inte mycket om man jämför, köpte på mig ett antal meter sist och det var ett tag sedan, Har dragit av ett par men då efter att cleatet har nöt ut den då den hamnar på samma ställe Vet jag ej om det finns olika fabrikat och tillverkare, köp några meter och pröva.
Sen är ju som nämt tidigare i tråden bra rullar/block på förlängaren ett plus, på mitt np rs5 så blir det alltid en skvätt vatten på nedhalet för att få ner dom där sista 2cm på rs6:an funkar det utan.Ok, tack ändå! Har beställt Formuline, skickas idag. 4 x 2m ca 350:- inkl frakt.
Ger ett pris på 43,75/m (5,7£/2m , avgifter 8,5£)Men jag ska ta o kolla ditt tips, den verkar inte så dum och den lär väl tåla lite nötning…
Ha de’
//BooMan
-
De tampar vi har tillgång till har hållfastighet mellan 400 och 1800 daN (decanewton). 1 daN = 10 Newton.
Tabellen ser ut som följer
Första tampen är en vanlig 16 ledare polyester, typ standard man får med vid många förlängare, andra modellen är 32 ledare polyester och 3:e modellen är Dynema med kärna. OBS den sista kan krånga lite när man smälter av den eftersom kärna och skal har olika smälttemp. Modellerna nedan tillverkas av FSE.
daN
4mm 400/500/700
5mm 600/800/1000
6mm 800/1000/finns ej
8mm finns ej/1800/finns ejVill man få fram brottsvikt så multiplicerar man med 10 för att få newton och sen dividerar med 9,82 för att få fram kilo (tror jag)
Mvh
Bicless
-
Problemet är ju att det är inte är brottgränsen som är den viktiga på en bra nedhalstamp. Den tamp som sitter på Prydes MXT har två fantastiska egenskaper. Dels så nöts den inte lika mycket som andra tampar, och dels så håller den formen även när den belastas. Det är dessa egenskaper som gör den så suverän.
-
Jag kommer aldrig använda någon annan tamp, så länge jag får tag på formuline.
-
stefanlindmark;527823 wrote:Köpte på mig 5 m Admiral Ocean 3000 Dyneema, 4mm, á 30 kr/meter idag på marinbutiken runt hörnet. Ren Dyneema utan något annat flätat utanpå. Får se hur den fungerar när det blir väder igen. Mjuk och glatt är den i alla fall, så jag hoppas det blir lättare att dra nedhal än gamla halvlurviga tampen.
Om någon kommit på något bra sätt att fixa till tampändar av Dyneema, så hojta till. Gick inte att smälta som vanligt. Tampen tålde “vassaste” lågan från min gasbrännare utan att mer än yttersta polyuretanskiktet påverkades. Doppa i lim?
Har testat liknande tamp och det gick sådär. För ändarna tog jag vanlig hushållstejp och tejpade tight. Det har hållt bra. Problemet för mig var att den inte är tillräckligt tight flätad jämfört med bästa tamp och därför är den jobbig att skjuta genom cleats och annat (dock beroende på vilken mastfot man har).
-
Kan man inte bara handla en rulle formuline från marlow, 43kr/m är ju hutlöst.
Jag kör 3m nedhalstamp, det blir ju rätt saftigt . jämfört med startsnöre som jag kör nu, gav 5kr/m för mitt.
PM a om ni vill vara med och dela på en rulle. -
@Kapten K 527927 wrote:
Kan man inte bara handla en rulle formuline från marlow, 43kr/m är ju hutlöst.
Jag kör 3m nedhalstamp, det blir ju rätt saftigt . jämfört med startsnöre som jag kör nu, gav 5kr/m för mitt.
PM a om ni vill vara med och dela på en rulle.Ja men visst kan man köpa vilken skittamp som helst, varför inte lite flagglina på JYSK? Kanske man t o m kan få den gratis när dom byter sina egna linor utanför parkeringen.
MEN skillnaden mellan all skit-tamp från alla ställen och Formuline är att den sistnämnda håller. Därmed blir den nästan lika billig som gratis, dessutom slipper man bli sur och irriterad. 3 pund/metern x 100 dagar = jättebilligt.
Logga in för att svara.