Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nedhalsvev
-
Nedhalsvev
Publicerad av badjanne på 8 juni, 2006 vid 10:54Tillverka din egen nedhalsvev
Du behöver:
2 rundstänger diam. 12 mm. 260 resp 440 mm långa
2 tjocka brickor diam. 25 mm.
1 st rör som handtag diam. 25mm. 100mm långt
1 st rundstång 50mm lång diam. 25mm. med borrat hål diam 12,5 . som nav till veven
(Jag har satt en bussning i mitt nav men det är överkurs)
Dra en bit slang över vevänden.
Borra ett 7mm hål till tampen. Grada noga.
Svetsa enl. bild.
Jag har använt min i ett år nu till mina stora segel och den fungerar suveränt.
Lycka till
Bad Jannejoth svarade 18 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Oregistrerad
Gäst8 juni, 2006 vid 11:47Bra ide med vev som visseligen varit uppe förr, i detta fall vill jag nog ändå rekomendera att köpa en efter som det bara kostrar några hundralappar…..
Jag har bygt ett par stycken själv men av en enklare typ än den du har (krävs inga böjar samt svettsar), en annan sak är att det är stor skillnad på hur stor kraft det krävs för att dra ner tampen på olika förlängare, min första vev som hade dina dimesioner och den böjde sig som en fismin nuvarande vevaxel är på 16mm.
En tredje sak som jag ser är att din modell inte är spesielt snäll mot pin-infästningen i förlängaren, mitt tips till dig är att sätta dit en riktigt stor bricka som täcker hela “botten” på förlängaren, det för att förlängar-röret ska ta upp den sidokraft som uppstår när tampen hamnar så långt ut på veven.
Från en som byggt och testat.
Annars…. keep up the good work!
//Glenn
-
Eller varför inte göra det självklara – köp en POWER.XT-förlängare från North.
10 ggr smidigare och kan dessutom användas på vattnet!!! En investering som är väl värd att göra!
/ Patrik
-
Oregistrerad
Gäst8 juni, 2006 vid 18:14Oregistrerad wrote:Bra ide med vev som visseligen varit uppe förr, i detta fall vill jag nog ändå rekomendera att köpa en efter som det bara kostrar några hundralappar…..Jag har bygt ett par stycken själv men av en enklare typ än den du har (krävs inga böjar samt svettsar), en annan sak är att det är stor skillnad på hur stor kraft det krävs för att dra ner tampen på olika förlängare, min första vev som hade dina dimesioner och den böjde sig som en fismin nuvarande vevaxel är på 16mm.
En tredje sak som jag ser är att din modell inte är spesielt snäll mot pin-infästningen i förlängaren, mitt tips till dig är att sätta dit en riktigt stor bricka som täcker hela “botten” på förlängaren, det för att förlängar-röret ska ta upp den sidokraft som uppstår när tampen hamnar så långt ut på veven.
Från en som byggt och testat.
Annars…. keep up the good work!
//Glenn
Håller med om att vevaxlen kan ha större dia men min har aldrig böjt sig trots mycket tuff användning.Däremot har vi nog inte haft samma lärare i mekanik när det det gäller kraftfördelningen på pininfästningen.
Brickan tar bara upp den axiella kraften och stången själva böjmomentet och dia 12 klarar sig mer än väl.Jag kör Kajsa Varg metoden och tar vad jag har annars hade jag oxå köpt Power XT från North
Janne
-
Fan köpte precis en Power xt för 139 euro. Hade gjort en vev annars. Har du fler tips så ut med dem!
-
Oåxen wrote:Eller varför inte göra det självklara – köp en POWER.XT-förlängare från North.
10 ggr smidigare och kan dessutom användas på vattnet!!! En investering som är väl värd att göra!
/ Patrik
Nu har jag inte testat XTR men nackdelen med vanliga power XT är väl att den snarare är en bekvämlighet än en hjälp att dra tunga nedhal. Om XTR grejar de tyngsta fomulaseglen så är väl veven överflödig, annars inte.
Sen lär det knappast dyka upp nån XT för koppmastfot av uppenbara skäl.
En annan enkel variant på vev kan byggas av en gammal mastförlängare, två koppar som sitter ihop i mastfotsänden och en metallstång man böjer till vev.
-
Eller varfor inte bara dra i rephelevetet sjalv….flexa musklerna…
-
Heer, Heer, din blodiga galning!
Hängselekroken knäcker!!!
Ha d gott
-
En gammal hängselekrok från 80-talet duger fint. Har en i stål som är hur hållbar som helst. 2 handsgrepp och allt…
Logga in för att svara.