Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Negativ insändare i HN idag
-
Japp och det var folk på stranden och i vattnet i Läjet igår trots vädret. Men jag tyckte folk var duktiga och höll sig långt ut. Förmodligen för att det var där de goa vågorna var.
-
Där går det ju att launcha utan att vara på stranden men det är desto svårare i Viken.
-
Hejsan!
Tyvärr måste jag säga att restriktionerna följs väldigt dåligt på varbergs stränden. Åkte ner i dag till läjet för att kolla hur detta följs. Blev både arg och besviken.
Man kommer ner och det står folk och launchar på stranden!!! Står en nybörjare på stranden som sedan går ut i vattnet, nog för att alla är välkomna men borde man inte snacka med nybörjare att man till en början bör hålla sig i björkäng eller åtminstone hålla sig i kohagen??!!
Visst det blåser VÄLDIGT bra, inga som badar men dom som klagar är inte bara dom som badar utan dom som kommer ner och tittar på som kanske skulle vilja bada. Dom är rädda för att gå i vattnet, läser skylten där det står att kitesurfing får icke ske under månaderna juni-augusti mellan vissa klockslag, om det finns badare. Deras tänk sträcker sig inte längre än att ”Surfar dom, så borde vi inte bada” Tråkigt men sant. Synd att folk inte kan ha lite vett i huvet och bara ge fan i att surfa där dessa 3 månader. Leta andra spots!!! -
badguy;562946 wrote:Hejsan!
Tyvärr måste jag säga att restriktionerna följs väldigt dåligt på varbergs stränden. Åkte ner i dag till läjet för att kolla hur detta följs. Blev både arg och besviken.
Man kommer ner och det står folk och launchar på stranden!!! Står en nybörjare på stranden som sedan går ut i vattnet, nog för att alla är välkomna men borde man inte snacka med nybörjare att man till en början bör hålla sig i björkäng eller åtminstone hålla sig i kohagen??!!
Visst det blåser VÄLDIGT bra, inga som badar men dom som klagar är inte bara dom som badar utan dom som kommer ner och tittar på som kanske skulle vilja bada. Dom är rädda för att gå i vattnet, läser skylten där det står att kitesurfing får icke ske under månaderna juni-augusti mellan vissa klockslag, om det finns badare. Deras tänk sträcker sig inte längre än att ”Surfar dom, så borde vi inte bada” Tråkigt men sant. Synd att folk inte kan ha lite vett i huvet och bara ge fan i att surfa där dessa 3 månader. Leta andra spots!!!Nja, meningen med denna regeln var ju att det inte skulle vara förbjudet om inte det är en massa badare i vattnet. Jag körde i läjet hela dagen utan att se en enda badare. Sen är det ju så att förbudet bara gäller kommunens allmänna badstrand, dvs stranden mellan kohallsklippan och udden där husen ligger vid vindsurfarnas riggplats men sen gäller ju största hänsyn överallt annars. Hur tänker du? Är du kiteare själv?
-
Hela dan? Var fan var du?
Jag kom dit kl och var där till kl 13 Under tiden var det två som launchade på stranden och inga badande under tiden…..
Så allt lugnt idag i Lejet…
-
Visst var det badare i Läjet idag. Men då när vi körde (typ 18 och framåt) så tyckte jag folk höll sig rätt långt ut och jag såg inga som launchade från stranden.
Under sommarmånaderna kan man anta att det kommer badande nästan oavsett väder och då gäller det att undvika konfrontation. Just Läjet är ju lätt när man kan välja att launcha kohagen istället och sen hålla sig ute, så jag fattar inte varför man launchar från stranden öht.
-
Det var turister som inte visste nåt och det var inga badare där när jag var där.Men däremot massa vind och vindsurfare. Och sen tycker vågsurfarna att det är dumt att vi kör ibland dem och det har de så rätt i då de är på ett ställe bara typ.Förutom Rusiak som vi kan köra på då han vågsurfar istället för att kitea;)
-
Fan vad gött att man kitar på fina ställen där inga dårar kommer och förstör..
-
Haze;562982 wrote:Hela dan? Var fan var du?
Jag kom dit kl och var där till kl 13 Under tiden var det två som launchade på stranden och inga badande under tiden…..
Så allt lugnt idag i Lejet…
Sorry fel av mig. Halva dagen
-
Haze;563164 wrote:Din slösurfare;)
Ja jag e ju ytterst sällan ute på vattnet:grin:
-
Hmm, låter som ”mr badguy” vill ha totalförbud under dessa 3 goa månaderna. Hur lyder reglerna på vattnet om man startar från kohagen? Det borde väl inte vara några problem om man håller ett visst avstånd från stranden? Vilket avstånd gäller isåfall och var slutar kommunens regler att gälla, finns det nån gräns från strandkanten som gäller? Någon som vet
-
debkåusf;562979 wrote:Nja, meningen med denna regeln var ju att det inte skulle vara förbjudet om inte det är en massa badare i vattnet. Jag körde i läjet hela dagen utan att se en enda badare. Sen är det ju så att förbudet bara gäller kommunens allmänna badstrand, dvs stranden mellan kohallsklippan och udden där husen ligger vid vindsurfarnas riggplats men sen gäller ju största hänsyn överallt annars. Hur tänker du? Är du kiteare själv?
Här kommer det igen! Det finns dessutom en karta på kommunens hemsida under ”allmänna badstränder”
-
Haze;563038 wrote:Det var turister som inte visste nåt och det var inga badare där när jag var där.Men däremot massa vind och vindsurfare. Och sen tycker vågsurfarna att det är dumt att vi kör ibland dem och det har de så rätt i då de är på ett ställe bara typ.Förutom Rusiak som vi kan köra på då han vågsurfar istället för att kitea;)
Ja Jag har hört att rusiak är hård som en grävling och tål mycket stryk och detta vill han gärna bevisa med att slänga sig framför kitare, han sa något om att det var bra träning inför ironman att härda kroppen med kitebrädor!
Logga in för att svara.