Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Neil Pryde EVO III
-
Sailworks = “seglet fungerar”
ungefär lika trovärdigt som:
RÖD
🙂 -
mackee;635849 wrote:Klang har sailworks ändrat sina segel sen -88?
Har för mig att de förlängde 3:e lattan 1996, men jag är inte helt säker, möjligt att det är ett rykte
-
Men vet ni vad, det är riktigt jäkla goa segel de där sailworks, ni får prova nästa gång vi ses, hoppas det blir snart. Ett jäkla bra drag och stabilitet, och om man kör lite över sin förmåga, som jag tyvärr gör för ofta, märker man skillnaden direkt, sailworks håller… tummen upp!
-
Mycket har hänt sedan 88 vi som var med då vet, men du var väl knappast född då antar jag?
Sailworks första modeller kom dessutom 1990 och liknar inte mycket dagens, har ett revo 3.7
och Race 5.4 på vinden du kan få köpa av mej för billig penning om du tror dom liknar dagens modeller! -
Tycker det är bra att NP gör nya segel varje säsong, för det känns som de bara håller ihop i en.
-
Amen Glenn, Neil pryde slutade med att släppa nya segel varje år 2007. Dessutom tror jag inte NP går sönder mer/oftare än något annat segel.
-
tobhed;636235 wrote:Dessutom tror jag inte NP går sönder mer/oftare än något annat segel.
Jag kör med NP och älskar seglen, men det måste bara vara sämre kvalitet på dessa än andra. Jag köpte ett år 3st RS6 begagnade – använda något år, alla i fint skick. Efter ett år hade alla tre (!) spruckit inne i mastfickan. Har inte övernedhalat eller gjort något annat galet. Behandlat dem enligt instruktion. Sålde två av seglen till köpare som lagade själva och skrotade ett. Köpte ett beg RS6 igen, det var lagat av segelmakare på precis samma ställe som mina andra spruckit. Förhoppningsvis har det blivit bättre sedan RS6, men såg Speedjannes Evo II 7.0 spricka vid riggning, på precis samma ställe som min RS6. Det var inte använt många gånger, max 10 tror jag. Finns det verkligen något annat märke som pajar lika mycket?
-
Neil Pryde stängde ju ner sitt forum för att de fick så mkt skit för kvaliteten och att dom inte gjorde nånting åt det.
Maui Sails forum rockar på….
-
Ja tror RSR 2007 var en bra årgång för jag är helt nöjd med mina segel, har 5.4, 6.2, 7.2 och 8.4 och alla är kanonbra segel och ingen har gått sönder i lattor,toppremmar eller mastfickor..
Sedan brukar jag iaf alltid känna på innerfickans spänning, för vissa kombinationer av spänning på lattorna gör innerfickan spänd som en fiolsträng vilket jag försöker undvika..
-
Börja låta som en sån där Coca Cola vs Pepsi diskussion…
Neil Pryde är inte ensamna om att ha spräckta segel, tror inte att ett enda segelmärke är skonat. Fabrikörerna vidhåller dock alla att brotten beror på fel vid riggning – vi pratar ju bra krafter i ett racesegel kring cambers och mastficka. I just NPs fall så har har man sedan RS5/RS6 succesivt ändrat börjkurvan på seglet för att det helt enkelt var för mycket tryck på masten. Sen är det väl ingen hemlighet att de hade problem med masterna under denna tid också, men detta har absolut rättats till de senaste åren.
Tror säkert att alla segeltillverkare har bra resp dåliga år, förra året såg vi t.ex Dunkerbeck bryta minst 1 severne mast om dagen under VM på Karpathos och i år har vi fått se minst 3 Mauisails master brytas här i sverige när de har använts för speed och för 2 år sedan hade de problem med att toppen på seglet gick sönder. Otur eller dålig kvalitet – vad vet jag?
Många tillverkare har ju även väldigt utvecklade slalomsegel som de vill att vi vanliga dödliga ska använda istället eftersom deras racesegel är att beteckna som väldigt ömtåliga saker där prestanda, låg vikt etc är det som har stått i fokus.
Daniel Borgelind har väl seglat NP i snart 10 år och jag tror inte att han har haft några större problem, nu har han ju haft sina EVO II i två säsonger och han har varken spräckt eller tagit sönder sina segel, han använder dessutom en liten annan teknik att poppa på/av sina cambers som vi alla kanske skulle lära oss att använda.så det så – köp nu mina EVO II limited edition från 2010 istället 😉
-
Jag har märkdukat vid lagningen på 6.8 (“sprack” ovanförbommen), en yta på ca 35*35cm, 3 lager/sida, “lappar” i olika storlek. Har hittills hållt mycket bra, har till o med vågat dra på rek nedhal! Original-lagningen gjordes av ett känt surf-företag i Varberg, men lagningen kändes inte 100…
-
tobhed;636280 wrote:Börja låta som en sån där Coca Cola vs Pepsi diskussion…
Neil Pryde är inte ensamna om att ha spräckta segel, tror inte att ett enda segelmärke är skonat. Fabrikörerna vidhåller dock alla att brotten beror på fel vid riggning – vi pratar ju bra krafter i ett racesegel kring cambers och mastficka. I just NPs fall så har har man sedan RS5/RS6 succesivt ändrat börjkurvan på seglet för att det helt enkelt var för mycket tryck på masten. Sen är det väl ingen hemlighet att de hade problem med masterna under denna tid också, men detta har absolut rättats till de senaste åren.
Tror säkert att alla segeltillverkare har bra resp dåliga år, förra året såg vi t.ex Dunkerbeck bryta minst 1 severne mast om dagen under VM på Karpathos och i år har vi fått se minst 3 Mauisails master brytas här i sverige när de har använts för speed och för 2 år sedan hade de problem med att toppen på seglet gick sönder. Otur eller dålig kvalitet – vad vet jag?
Många tillverkare har ju även väldigt utvecklade slalomsegel som de vill att vi vanliga dödliga ska använda istället eftersom deras racesegel är att beteckna som väldigt ömtåliga saker där prestanda, låg vikt etc är det som har stått i fokus.
Daniel Borgelind har väl seglat NP i snart 10 år och jag tror inte att han har haft några större problem, nu har han ju haft sina EVO II i två säsonger och han har varken spräckt eller tagit sönder sina segel, han använder dessutom en liten annan teknik att poppa på/av sina cambers som vi alla kanske skulle lära oss att använda.så det så – köp nu mina EVO II limited edition från 2010 istället 😉
Ord och inga visor och därmed basta! :mad2:
-
tobhed;636235 wrote:Amen Glenn, Neil pryde slutade med att släppa nya segel varje år 2007. Dessutom tror jag inte NP går sönder mer/oftare än något annat segel.
Sorry det var lite skitsnack, Alla segel går sönder om man misshandlar dom. Sen hade väl RS5 och 6 extremt mycket mastkurva och extremt lätta master. om man jämför x9 460 med gaastra så var den grymt mycket lättare.
Jag hade 2st rsracing 2007 en hel säsong, och dom höll.
Logga in för att svara.