Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Neil pryde handske gav kramp!
-
Svar till:
Svar till:
Lösningen är att använda tunna handskar gjorda av ett material som skapar god friktion mot bommenns gummi. Ett lager neopren gör det fullständigt omöjligt att uppnå normal greppfunktion. DaKines CWM har tunt och friktionsskapande material i handflatan, dessutom förböjda fingrar vilket underlättar greppet ytterligare.
Mysko att ingen annan tillverkare har någon handske som kan konkurrera. Det krävs endast en smula R&D för att inse ovanstående.
.s
[/ QUOTE ]
Var kan man köpa Da Kine handsken i sverige?
[/ QUOTE ]
Det kan man inte. Man köper från diverse ställen i utlandet, men CWM ska sluta tillverkas.
Visst finns det för övrigt konkurrerande produkter, men tyvärr är ingen bra. Jag har ett par vinterhandskar med nåt som liknar sämskskinn i handflatan. Greppet är kanin, men det är inte vattentätt vilket gör att man fryser som fan när vattnet är kallt.
Grejen med CWM är inte bara att de ger bra friktion, handflatorna är dessutom täta och hyfsat varma.
-
Thomas Je tvifler ?
Det som gör att vissa inte klarar klätterväggen mer än 2-3 ggr när andra kan klättra i timmar utan att få problem med greppet pga Pump beror, i vissa fall, inte på “mitochondrier” eller “kärlväxt”
Dock. För de flesta i denna tråd så får man nog anta att det gör det.
Den pump/kramp som uppstår efter nån timme surf är nog helt normalt..Annars finns det nämligen ett syndrom som heter Kompartmentsyndrom..
Det kan man kolla om man har genom att göra en muskeltryckmätning.Får man “för” snabbt “för” högt tryck i en sådan så beror det på att man har för trånga bindvävsväggar.
bindvävsväggarna i en kompartmentmuskulatur är förövrigt oeftergivliga! så dom får man leva med.Dessa bindvävsväggar kan dock, med hjälp av operation, öppnas och därmed ge muskulaturen fritt/friare spelrum.
Som jag sa: En Cross enduro åkare jag känner har gjort detta på NUS..
Jag har Mycket svårt att tro att NUS “Tvivlarde på det vetenskapliga i detta”. -
Vill minnas att det på det glada 80-talet fanns en underbar “hängsele”.
Den bestod av två krokar: En i varje handflatan.
Dessa krokar var sedan sammanbundna med en rem.
Typ som man har på ungarnas vantar…Kanske dags för nyproduktion?
-
Nog förändras bindväven en del om den får tid. Hur skulle Byggarna annars klara sig utan pump när de går till ICA? Deras muskelmassa har flerdubblats, fast det har tagit några år.
Kompartment syndrom inträffar vid någon skada eller liknande.. då muskeln sväller upp snabbt.
Nåväl jag tror dig såklart att de gjort en sådan operation men det kan bara gälla som bot för någon enstaka stackare. -
Jag hade samma problem i början, jag klippte upp handflatan på hansdsken. Sedan tog jag en bit gummi från ett par diskhandskar och limmade fast den över hålet som blivit på Neil Pryde handskarna med hjälp av allas vår vän Liqvisole från Claes Ohlson, har inte upp levt kram sedan dess, handskarna blev täta greppet runt bommen blev kanon och jag har seglat med dom i december utan att frysa eller få kramp.
-
Stämmer, det är inte kramp men folk brukar visst kalla det så. Egentligen är det ju utmattning som gör att man till slut tappar greppet.
.s
-
Det är KNAPPAST troligt att alla som upplever utmattning/smärta i underarmarna när de seglar med tjocka handskar (men inte annars) lider av kroniskt kompartmentsyndrom.
.s
-
Svar till:
Jag hade samma problem i början, jag klippte upp handflatan på hansdsken. Sedan tog jag en bit gummi från ett par diskhandskar och limmade fast den över hålet som blivit på Neil Pryde handskarna med hjälp av allas vår vän Liqvisole från Claes Ohlson, har inte upp levt kram sedan dess, handskarna blev täta greppet runt bommen blev kanon och jag har seglat med dom i december utan att frysa eller få kramp.
[/ QUOTE ]
Jag tror på din handske….
Gärna då med gummi av en lite kraftigare gummihanske), den stora frågan är ju varför ingen tillverkar dem!
//Glenn
-
Jag har ett par gamla tumvantar i neopren där just greppet var av ett impregnerat tyg med lite gummiaktig yta mot bommen. Jag tyckte dock att man hade för dålig friltion mellan hand och insida på handsken så jag klippte upp dem. Uppklippta ger de ju vindskydd men ramalr man i och måste simma blir det ju svinkallt om händerna. Jag har testat dem en gång med diskhandskar innanför coh tycker att det funkade rätt bra men det var inte smidigt att ta på dem utanpå diskhandskarna. Kanske kan det vara så att gummi i greppet ger bra friktion både mot bom och hand och samtidigt håller det iskallt vatten från direktkontakt med händerna. Kanske är värt att testa att limma dit gumm i handflatan.
Logga in för att svara.