Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Neilpryde eller Prolimit??

• Neilpryde eller Prolimit??

Publicerad av fng på 15 september, 2005 vid 09:44

Tänkte införskaffa en 5/3 våtdräkt till det kyliga höstvattnet. Håller på att vela mellan Neilpryde 3000 och Prolimit pro-series.. Är den ena bättre än den andra eller är det samma skrot och korn? Någon som har erfarenhet av ngn av dessa kanske??

ola_p svarade 19 år, 2 månader sedan 15 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • oscar

Medlem
    15 september, 2005 vid 09:48

De är grymma båda två! Se bara till att ta väl hand om din dräkt. Ju finare och varmare dräkterna blir desto ömtåligare. Laga minsta repa med våtdräktslim så slipper du revor.

• hzon

Medlem
    15 september, 2005 vid 09:53

Tjena!

Jag köpte en neilpryde 3000 dräckt förra sommaren.
    Mina erfarenheter är att det är en välldigt skön och följsam dräckt med mycket bra kvalitet.

Mycket varm kan, ej jämföras med torrdräckt men har du ett par varma skor och denna dräckt så tror jag du klarar dig i alla fall långt i på hösten. Vintersegling är det torrdräckt som gäller.

Lycka till med köpet.

• fng

Medlem
    15 september, 2005 vid 09:55

Aight! Tackar för tipsen!

• bonasurf

Medlem
    15 september, 2005 vid 11:38

Jag skulle kollat in prolimiten.
    Pryden är skön men jag har använt min 6-7 gånger och har revor överallt. Dessutom fryser man när man står på land något som man slapp i tidigare modeller då dräkten fungerade mer som en strumpa. Tycker den är för dyr för att inte erbjuda det den brukade göra. Svettig när det är varmt och kall när det är kallt.

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2005 vid 11:58

Passformen är allra viktigast när man väljer våtdräkt. Alla stora märken gör bra grejer, det gäller att hitta en dräkt som sitter bra och släpper in minimalt med vatten i nacken, armar och ben. Pro-limit är fina, dock är deras pro-series tightare än NP. Passar säkert många, men mig passade den inte speciellt bra. Satt på tok för hårt runt hals och skuldror med stryp blodtillförsel till följd. Fick bli en NP istället som sitter klockrent.

/ Frasse

• j_lydevik

Medlem
    15 september, 2005 vid 15:14

Hej!
    Har en NP3000 (-04), och är nöjd med passformen. Tycker dock kvaliten e lite sunkig. Tex: Har fått sy om båda kardborrebanden som sitter vid fötterna, dom bara lossa. Limning vid knäpadsen har släppt på flera ställen och gummit har spruckit lite i grenen. Det är iofs min första dräkt, så det kanske är sådant man får räkna med? Det e ju trotts allt bara gummi! smile.gif Annars e jag väldigt nöjd med den, mjuk o smidig!
    -Johan

• krullo

Medlem
    15 september, 2005 vid 15:23

Jag köpte en 3000 i våras. Den är lätt att ta på och av och är allmänt smidig. Den är dock inte lika varm som den North-dräkt jag hade innan. En stor anledning till detta är att dragkedjan läcker mycket och eftersom den är vertikal så kommer det in vatten varje gång man är nere i vattnet. För segling i minst fyra plusgrader funkar den i alla fall, särskilt om man förstärker med väst och huva och kanske ett underställ.

• brutus

Medlem
    15 september, 2005 vid 21:41

Köpte nylige PL ZF STeamern i stället för NP´n efter att ha testad båda, tycker att PL var klart bättre kvalitet (kanske mest en känsla) men den har grym passform! På mig!! cool.gif grin.gif
    Men jag kan ju bara rekommendera den på g av hur den sitter på just mig o andra sidan…
    Dock måstre jag säga att Sola dräkten jag hade tidigare som tyvärr gick sönder var den varmaste dräkten, alla semidry varianter… 5/3.
    Vet inte om detta hjälpte något, men PL skulle jag lägga korvörena på, prisvärd som f-n.
    Eller kanske NP 5000, men det blir ju en extra peng…
    /M

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2005 vid 21:46

Jag är mycket besviken med kvaliteten på min NP 5000-någonting men nöjd med värmen. Det är revor och hål överallt. Jag gör åt en tub lim per år. Skandal!

Perra.

• styret

Medlem
    15 september, 2005 vid 22:30

även mina npdräkter är tokigt slitna. använder dom mycket iofs men känns ändå jobbigt. varma och goa men får limmas lite då och då.

nästa gång blir det rip curl för min del.

• bertoni

Medlem
    16 september, 2005 vid 06:25

Vad är den största skillnaden mellan NP & Rip Curl? har aldrig ens provat RC…

• macl3an

Medlem
    17 september, 2005 vid 15:00

Verkar ju som att de flesta förerar PL framför NP!

Men hur är Rip Curl jämfört med dessa då? Tänker exempelvis på
    “Rip Curl Core 5/3”
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=61_62&products_id=293

• rabbit

Medlem
    17 september, 2005 vid 16:48

Jag har en tidigare variant av den dräkten med batwing och extra smidig neopren och är grymmt nöjd med den.

Väldigt smidig, välgjord (sömmar etc), passar mig väldigt bra, då är jag iofs en klassisk medium, samt att batwingen fungerar otroligt bra men simpelt.

Surfar i Umeå och har ännu inte behövt någon form av förstärkningsplagg. Senast idag så hoppade jag i vattnet ett tag för att svalka mig.

Jag kommer att köpa en Rip Curl igen när denna väl gjort sitt, 3 säsonger hittils och det känns som att den lätt håller 4 säsonger till.

I övrigt så tror jag att det är svårt att göra ett dåligt köp om du väljer mellan tre så etablerade märken.

Ingen av dom bör ju vara dålig?, men jag har iofs aldrig ägt en ProLimit och det var länge sedan jag hade en NP, köp den som passar dig bäst.

/rabbit

• macl3an

Medlem
    17 september, 2005 vid 20:23

Nu hittade jag ett till alternativ!

Någon som har nån erfarenhet av denna? Billig var den iaf!
    http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=38_70&products_id=542

• rillestark

Medlem
    17 september, 2005 vid 21:36

Jag har denna dräkt. Tycker den är mjuk, smidig och ganska varm. Är konstruerad så att den tätar bra i ryggen trots att dragkedjan är vertikal.

Frid.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Neilpryde eller Prolimit??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.