Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Neopren eller Torrdräkt

• kitelife

Medlem
    16 september, 2009 vid 22:35

Ett trick till för att sydda muddar i armar och ben är att klippa av en bit på armar/ben av en gammal våtdräkt och ha löst över muddarna, det hjälper oxå till att hålla värmen för den sissta biten där har man faktiskt inga kläder och det kan bli lite kallt där vid lederna…

Jag kör nästan aldrig med skor eller handskar, däremot huva så fort det blir kallt! värmen går ut genom huvet… :blush: händer och fötter klarar rätt mycket…

• johanw

Medlem
    17 september, 2009 vid 04:29
    Molle73;576141 wrote:
    Jag kör ju som du Martin mest i Skåne så jag tar dig på ordet! Striken verkar vara tjockare än Quantum? Vet du skillnader mellan dessa i hänseende till rörligeht och material?
    /Mårten

jag o kalle kör den oxå, vet inte skillnaden på dom men striken är den smidigast därkten jag har kört iaf, för sin tjocklek då.. och varm o skön:) bra dräkt!

• molle73

Medlem
    17 september, 2009 vid 06:39

Ok Locals:) E dom normala i storl.?
    Hur står det i skadestatestiken..Vem leder?

• mathiasg

Medlem
    17 september, 2009 vid 07:45

Kompromiss mellan neopren och skaldräkt: http://www.oceanrodeo.com/drysuits/predator

Har inte prövat den själv, men den verkar ju schysst!!??

• mjersen

Medlem
    17 september, 2009 vid 08:03
    Molle73;576631 wrote:
    Ok Locals:) E dom normala i storl.?
    Hur står det i skadestatestiken..Vem leder?

mm jag kör på en Medium och är ca 2 älpplen hög. typ 175. o den är i stösta laget för mig.. hade en quantum innan men den pajjade överallt fast den satt iofs tajt som ett rent helvete. köp striken den e sjukt bra!
    skadestatistsiken.. haha ja när vi åkte ner till portugal gick jag på kryckor. o efter några dagar så var jag den enda som kunde aktivera mig i vattnet =) o dom andra fick sitta på stranden o turas om med mina kryckor.. fast nu har jag fått tillbaka dom igen =(.

• kalle57

Medlem
    17 september, 2009 vid 08:24

Till KiteLife:

Tack för jäkligt bra utläggning! Har själv våtdräkt (en bra en) o går omkring o småfryser lite hela tiden tycker jag, åtminstone när jag är på land o sprätter lite småsten. Kan tänka mig att investera i en torrdräkt nästa gång och din förklaring har hjälpt mig att få koll på hur livet i en sådan kan vara.

Tack igen!

• sourra

Medlem
    17 september, 2009 vid 10:24

Kalle, jag har en till salu (se nedan). Hör av dig om du vill wheela och deala.

• toby

Medlem
    17 september, 2009 vid 11:08
    Bjolle;575980 wrote:
    Har haft en NPX semidry dräkt i några säsonger, nu har dragkedjan gjort sitt.

En ny dräkt för den kalla säsongen behövs.
    Vad har ni för erfarenheter av torrdräkter, rörlighet, livslängd mm.

Vad rekomenderar ni?

äh vafan torrdräkter is for wimps…gör som jag jag kör med en shorty 3/2 hela året

• pjoter

Medlem
    17 september, 2009 vid 12:02
    KiteLife;576615 wrote:
    För att man inte kan kontrollera var i dräkten luften hamnar, alltså när man dyker neråt hamnar all luften man pumpar in i dräkten i fötterna och man tappar helt balansen och kan inte komma på rätt köl igen…

Händer det är man inte särskilt bra på att dyka med torrdräkt. 🙂
    Bara att kullerbytta sig ur det om man mot förmodan klantar till det så (eller gör det frivilligt för att få det varmt å gosigt om fötterna en stund). Har själv inte hållt på och dykt på 8år men var rätt seriös innan och körde 99% med torrdräkt, mest vintertid.
    Vilket leder in mig på att saltvatten fryser vid temperaturer under 0c (-2,2c ungefär för vanligt saltvatten). Alltså kan man surfa/dyka i vatten under fryspunkten, har själv dykt vid -1 i ytvattentemp, dock blir det ca 4c en bit ner eftersom vatten har den högsta densiteten vid ungefär den tempen.

men övrigt du säger är klart sant, dock föredrar jag själv ändå våtdräkt av säkerhetssynpunkt (och smidighet).

• molle73

Medlem
    17 september, 2009 vid 12:41

Haha! Ja kryckorna e ju inte kul! Behöver du fler rehab-tips får du titta in till oss på sjukgymnastiken i Malmö så kollar jag och kollegorna upp dig mellan fotbollsspelarna med pajja knän;)
    En Strike får det bli till vintern i Habo..
    Ha de!

mjersen;576652 wrote:
    mm jag kör på en Medium och är ca 2 älpplen hög. typ 175. o den är i stösta laget för mig.. hade en quantum innan men den pajjade överallt fast den satt iofs tajt som ett rent helvete. köp striken den e sjukt bra!
    skadestatistsiken.. haha ja när vi åkte ner till portugal gick jag på kryckor. o efter några dagar så var jag den enda som kunde aktivera mig i vattnet =) o dom andra fick sitta på stranden o turas om med mina kryckor.. fast nu har jag fått tillbaka dom igen =(.
  • kitelife

Medlem
    17 september, 2009 vid 14:13
    sourra;576694 wrote:
    Kalle, jag har en till salu (se nedan). Hör av dig om du vill wheela och deala.

Ja kalle… varsegoo 🙂 slå till på den här ovan om du kan förhandla så ni båda blir nöjda, det är en kanondräkt! samma som jag har men PRO modelen…

• kitelife

Medlem
    17 september, 2009 vid 14:21
    pjoter;576723 wrote:
    Händer det är man inte särskilt bra på att dyka med torrdräkt. 🙂
    Bara att kullerbytta sig ur det om man mot förmodan klantar till det så (eller gör det frivilligt för att få det varmt å gosigt om fötterna en stund). Har själv inte hållt på och dykt på 8år men var rätt seriös innan och körde 99% med torrdräkt, mest vintertid.
    Vilket leder in mig på att saltvatten fryser vid temperaturer under 0c (-2,2c ungefär för vanligt saltvatten). Alltså kan man surfa/dyka i vatten under fryspunkten, har själv dykt vid -1 i ytvattentemp, dock blir det ca 4c en bit ner eftersom vatten har den högsta densiteten vid ungefär den tempen.

men övrigt du säger är klart sant, dock föredrar jag själv ändå våtdräkt av säkerhetssynpunkt (och smidighet).

Ja smaken är som baken…

man får komprommisa – jag är hellre varm och håller mig nära land 😀 bästa säkerheten är att tänka efter innan man gör något vad det kan bli för konsekvenser…

När det kommer till smidighet är det en av nackdelarna, dräkten har en tendens att släpa/fastna i vattnet eftersom den sitter löst och det är störigt som faen! lätt att tappa balansen och vurpa mitt i den där fina vågen…

hehe jag e ingen dykexpert det var säkert 10 år sen jag dök mee :crazy: jag har dock råkat ut för detta och jag tyckte inte det var lätt och komma tillbaka flöt snarare rakt upp till ytan som en kork :tongue:

• danneee

Medlem
    17 september, 2009 vid 19:35
    MathiasG;576649 wrote:
    Kompromiss mellan neopren och skaldräkt: http://www.oceanrodeo.com/drysuits/predator

Håller med är själv sugen på att ev köpa en… Skulle dock vilja klämma på den innan jag slår till, så är det ngn som säljer dem i närheten av Skåne eller vet vem som är återförsäljare? Har provat med Surfers i Halmstad och även Köpenhamn…

/Danne

• kitelife

Medlem
    17 september, 2009 vid 19:49
    MathiasG;576649 wrote:

hmm den ser intressant ut! vem var det nu som sålde oceanR då? nån upp mot norrlandstrakten faen minns inte… men jag fick juuh min dräkt därifrån melker va sponsrad oxå…

ge dig till känna 😉

ahaa KiteSweden va det…

http://www.oceanrodeo.com/drysuits/dealer-finder/Europe

• debkausf

Medlem
    17 september, 2009 vid 20:17

Ha ha! Jag rekommenderar C-skins. Klarar 1 timmes körning i 0.4 gradigt vatten,9m/s o en lufttemp på -4. Jag lovar att ingen torrdräktfjant var ute den dan;)

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Neopren eller Torrdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.