Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Neopren eller Torrdräkt

• yann

Medlem
    18 september, 2009 vid 06:21

C-skins är säkert jättebra men jag har aldrig riggat ner/gått upp för att jag har frysit i mina 6/4or. Inte ens på den tiden man körde utan hålfiber. Man kör tills man är trött. Det enda argumentet för torrdräkt är ombytet. Själv tycker jag det finns så många fördelar med våtdräkt att jag gärna tar den smällen.

• kalle57

Medlem
    18 september, 2009 vid 08:27

Till Sourra.

Tack för erbjudandet men jag har just tjackat en ny våtdräkt och ska lida i den åtminstone i ett år innan jag ger upp. För mycket stålars ut på en gång annars.

Blåast vinner!

• langens_kite

Medlem
    18 september, 2009 vid 20:11
    kalle57;576933 wrote:
    Till Sourra.

Tack för erbjudandet men jag har just tjackat en ny våtdräkt och ska lida i den åtminstone i ett år innan jag ger upp. För mycket stålars ut på en gång annars.

Blåast vinner!

Du är en klok männish!
    Har provat dessa skit torrisar och vist funkar de om man inte svettas, men svettas man så är det bara skit.
    Och Pan med fler som tror att Gore-tex är starkt.Gore-tex är ett tunt gummimembran som lamineras på ett tyg med tillstånd/av från Gore-tex.Med den erfarenhet som jag har från skidkläder så godkänner Gore-tex laminering på vilket skittyg som helst tex Taslan, en vurpa så har du åtskilliga sprickor i membranet.Kolla så att tyget är kraftigt och ”stumpt”(ej töjbart).
    Är det ingen av er som hört om Robbi Naish och de andra hawai pojkarnas knep för att köra kort ärmat vid iskalla windsurfing tävlingar på sylt för längesen?
    Magnecyl, knapra på 2 stycken just innan du börjar pumpa så kokar fingrarna och tårna när du kommer ut på vattnet. Går bra med vilken värktablett som helst som innehåller acetylsalicylsyra( blodförtunnande).Gav tippset till några pimpelfisker på jobbet som höll på att testa med neopren handskar,nästan alla knaprar nu magnesyl till kaffet och fiskar med bara händer.

• sourra

Medlem
    19 september, 2009 vid 01:25

Peter, gasa mindre i kurvorna. Torrisar är inte lika smidiga som våtdräkter men fördelen är att man sliper frysa röven av sig vid ombyten och man kan ska stå på stranden ett par timmar utan att bli kall. Med våtis blir man obehgligt sval efter 10 minuter på stranden i vintertid.

• langens_kite

Medlem
    19 september, 2009 vid 09:26
    sourra;577065 wrote:
    Peter, gasa mindre i kurvorna. Torrisar är inte lika smidiga som våtdräkter men fördelen är att man sliper frysa röven av sig vid ombyten och man kan ska stå på stranden ett par timmar utan att bli kall. Med våtis blir man obehgligt sval efter 10 minuter på stranden i vintertid.

Har provat alla typer av kläder under men blir ändå dyngsur i svett å då fryser man betydligt mer än med en våtdräkt.
    Varför byter ni om på stranden?
    Stolsöverdrag och kör hem i våtisen.

• skanepaul

Medlem
    19 september, 2009 vid 16:55
  • Kjello

Gäst
    19 september, 2009 vid 17:58

ta en snabbis t,o,r, indien för att byta om.
    jag tror inte våtisen går så vidare fort, och surfa med stolsöverdrag verkar lite…

• yann

Medlem
    19 september, 2009 vid 19:27

Ja en sån där har jag också fast FCS. Riktigt skön!

• kitelife

Medlem
    19 september, 2009 vid 19:59
    LANGENS_KITE;577090 wrote:
    Har provat alla typer av kläder under men blir ändå dyngsur i svett å då fryser man betydligt mer än med en våtdräkt.

Har du provat och ha våtdräkten under skaldräkten? :blush:

(ursäkta, jag ska vara seriös nu)

Vad har du på dig under skoteroverallen? för alla riktiga norrlänningar har väl en sånn? själv använder jag fladen 870 och den är grym jag upplever dock att det är ungefär samma sak som att ha torrisen på mig, kanske inte riktigt lika tätt men stora likheter…

Har du provat Ullfrotte? det finns i olika tjocklekar och är verkligen grymt när det kommer till att svettas mycket men ändå hålla sig varm och torr! Ylle är som bekant lika varmt om det är vått eller torrt, det har dessutom lyxen att inte lukta illa som dom flesta andra underställ gärna gör. Eftersom det är ”utblandat” med frotte så kliar det inte heller utan är mycket bekvämt mot kroppen.

http://www.woolpower.se/en/default.asp

Till dig och alla andra, motsatsen till att ha ”rätt” kläder under som jag har försökt framföra tidigare är Bomull och alla andra material som kan ”hålla” vatten i sig… om det är svett eller kommer utifrån spelar ingen roll! Har man det får man precist den effekten som Peter beskriver och fryser ännu mer.

• plattvatten

Medlem
    19 september, 2009 vid 23:03

Mystic Cure Steamer CrossTech DL 6/3 2009 nån som har nått att säga om denna?

• sourra

Medlem
    20 september, 2009 vid 00:53
    LANGENS_KITE;577090 wrote:

Jag körde med stolsöverdrag ett par ggr och körde hem i våtdräkten. Tyvärr blev det så galet mycket fukt i min fd. fd. bil att det möglade på panel och säkerhetsbälten så numer försöker jag hålla ned fuktnivån. Torris is the shit onna da winter.

• litease

Medlem
    20 september, 2009 vid 08:48

Okej, känner att det är dags för ett utlägg en gång för alla om vad som gäller för torrdräkter (och dykning med torrdräkt).

Bakgrunden till min kunskap om torrdräkter är att jag har seglat professionellt i 15 år, där torrdräkt är en självklarhet. Med det sagt vet jag att vi har en båt att kravla upp i om det går hål på torrdräkten till skillnad från vid kitesurfing. Det spelar ingen roll.

Att svettas eller inte svettas i en torrdräkt

Beroende på om du kommer göra det eller inte beror på tre saker:
    1. Torrdräktens material
    2. Kläderna du har på dig
    3. Kombinationen yttertemperatur/fysisk aktivitet

Till för några år sen (kanske 5-10 år sen) fanns det nästan enbart torrdräkter som inte andades. Torrdräkten var ungefär som ett galonställ vilket gjorde att man svettades apa inne i en torrdräkt. På senare tid har det dykt upp allt fler modeller med olika ”andningsegenskaper”. Den i särklass bästa är Gore-textorrdräkten. Andra torrdräkter som är ”Breathable” är i min mening ren skit, då kan man hellre lägga pengarna på en varm våtdräkt.

Kläderna du har på dig spelar stor roll. Själv kör jag enbart med Naturkompaniets Icebreaker oavsett temperatur. Sen är jag rätt varm av mig också. Kläddiskussionen har andra mer kunniga redan svarat på.

Självklart är kombinationen yttertemperatur/fysisk aktivitet viktig. Ju mer du anstränger dig, ju mer svettas du såklart. Använder du en Gore-textorrdräkt och har rätt kläder på dig ska du inte svettas om det är 5 grader i luften, inte ens om det är tio.
    Enkel regel: Svettas du, har du för mycket på dig.

Torrdräktens slitstarkhet
    Kitesurfing är en sport som är mycket snäll mot torrdräkten. Skulle en torrdräkt gå sönder för att ni enbart kitear skulle jag blivit mycket förvånad! Mina torrdräkter har varit med om en hel del i en jolle. Block, skruvar, råttor, tamp, reling, självlänsar med mera. De håller för relativt mycket. En vass skruv håller de inte för eller för att brottas med på asfalten, till exempel. Skulle du få en reva i den är det inga problem. De är jätteenkla att laga. Ungefär som att laga punka på en cykel. Du skall få med dig lite lagningslappar när du köper torrdräkten.

Muddarna däremot är relativt känsliga, speciellt om du inte använder torrdräkten på några månader. De klibbar lätt ihop sig om de inte är kalkade innan sommarförvaringen. Det allra bästa är att hänga upp torrdräkten i ett mörkt rum. Rullar du ihop den kommer det inte in någon luft mellan gummit och de klistrar lätt ihop sig. Jag räknar nästan alltid med att byta minst en mudd varje år, ibland två. Är du orolig för att mudden skall gå sönder helt plötsligt ute på vattnet behöver du inte vara det. Du ser och känner ganska tydligt att en mudd håller på att ge vika. Elasticiteten är borta och den kan kännas klibbig. Då är det dags att byta. Muddarna är lite kluriga att byta, speciellt halsmudden (den är ett helvete). Med mycket lim, våld och en kastrull brukar det lösa sig till slut och det är lätt värt de hundralapparna som en dykbutik tar.

Om olyckan är framme
    Skulle du få en reva på torrdräkten kommer du inte att sjunka till botten! En torrdräkt är uppbyggd av flera lager så en liten reva på utsidan behöver inte betyda att det gått hål på insidan. Oftast sipprar det dock in lite vatten. Låt oss ta exemplet att du får en reva på vaden. Det är ganska vanligt och jag har själv surfat med det. Precis innan du ska köra iväg går du ut i vattnet och märker att det blir lite kallt vid vaden. Är du väl ovanför vattenytan kommer du inte märka av det så mycket, resultatet kommer först sen när du ska byta om då du märker att du knappt känner din fot. Ungefär som att köra med våtdräkt med andra ord. Det har samlats en liten vattenansamling längst ner i foten (kör hela fotmuddar, det enda som gäller). Vaden är självklart blöt och kanske upp till knäskålen. Resten är HELT torrt! Det värsta är när det är hål i grenen…
    Sköter du din torrdräkt och lappar den när den går sönder är det inga som helst problem. Jag har lagat min torrdräkt två eller tre gånger under flera år.

Några tips
    Använd fotmuddar! Ankelmuddarna har en förmåga att sippra in lite vatten, speciellt om du har håriga ben. Du missar ju även hela grejen med att ha torrdräkt; att inte frysa om tårna.

Var rädd om dina muddar, kalka dom så fort de börjar bli lite dassiga och gärna innan också.

Har du svårt att ta på våtskorna utanför fotmudden kan du trä på en strumpa. Många föredrar avklippta strumpebyxor men jag tycker att de går sönder alldeles för lätt. Strumpan kan du dessutom låta sitta kvar på mudden för att öka hållbarheten.

Ska du förvara torrdräkten så stäng dragkedjan. Då håller den sig bättre och du slipper risken med att böja till ”spåren”.

Köp en torrdräkt med dragkedjan fram! Det finns inget bättre än att dra upp, kissa, stäng igen. Dagens dragkedjor är relativt smidiga och formbara så jag tycker inte att det är otympligt att han den på framsidan. Det är en smaksak dock.

Dykning med torrdräkt

Varför man inte använder torrdräkten som flythjälpmedel vid dykning står ju på sidan ett i dykboken! För det första, går det hål på den är du rökt. För det andra, fyller du torrdräkten med massa luft blir du lätt orörlig, speciellt vid ytnivå. För det tredje, en torrdräkt fylld med luft är ungefär som en ballong fylld med vatten, vattnet skvalpar runt ganska friskt även vid små rörelser. För det fjärde, ibland behöver du luta dig vertikalt vid dykning. Då vill du inte ha luft upp i fötterna.

Just my two cents

• kitelife

Medlem
    20 september, 2009 vid 09:31

LiTeasE; precist, bra komplettering håller med fullständigt och har samma erfarenhet… 🙂 men Vad kör du för dräkt?

Jag har provat ett antal sånna ”seglar” torrisar (HH, Ruka mm) dock äldre modeler och finner dom lite dåligt formsydda (som en stor sopsäck ; ) och tunna men dom fyller lätt ändamålet och funkar bra. Det var först när jag fick min pyro som är kite specifik som jag blev riktigt nöjd. Det har med passform och förstärkningar och göra. Jag prova oxå en sånn ”breathable” dräkt men tyckte inte det gjorde nån större skillnad, det var t o m en ”custom” dräkt som var sydd för mina mått och skulle funka till allt (något engelskt kommer inte ihåg märke) blev dock inte förtjust bla. eftersom materialet var för mjukt/sladdrigt och dragkedjan gick tvärs över bröstet på framsidan (var ivägen för selen även om den var täckt med fläns) och blev obekväm. det här med ”andas” funka halv fem oxå! har kommit fram till att kläderna under är det som gör hela skillnaden, jag skiter i om dräkten är fuktig på insidan så länge jag är torr på kroppen… och jag kör hem i samma kläder som jag seglar i, blir möjligen lite våt i armarna om jag gör dåliga vurpor under sessionen :tongue:

Jag har ALDRIG tagit sönder en torris i kroppen! bara i muddarna… och jag har blivit släpad på stranden åt alla möjliga håll tro mig :blush:

Därför får jag säga att jag kör hellre ”kitespecific” typ Pyro eller Mystic än andas material som är skitdyrt och inte funkar, men svettas man mycket kanske det är värt pengarna? (därför är jag sjukt nyfiken på vad det är för dräkt du kör: ) för mig gjorde det ingen skillnad…

Placeringen av dragkedja är en smaksak men jag föredrar på ryggen (jag kan öppna och stänga själv med lite trix) eftersom den inte är ivägen eller klämmer under selen, den dragkedjan dom har gjort på nya Pyro pro dock ser grymm ut! myckt bra tänkt… men måste provas innan man kan veta säkert om den är ivägen eller inte 😉

Angående förvaring; Använd absolut inte några metall galgar eftersom dom förstör muddarna vid kontakt! och talk talk talk som ovan säger… hellre hänga en vika och var försiktig med dragkedjan det är det dyraste och byta på hela dräkten.

Fötter på dräkten? min erfarenhet är att det inte är så bra, har svårt och komma i skor och framförallt är tvungen och köra med skor och så länge jag täcker resten av kroppen framförallt huva så klara jag köra utan skor nästan hela tiden även om det blir lite kallt så föredrar jag känslan och lättheten och komma i stropparna! Tog oxå sönder muddarna/fötterna mycket lättare trotts mjukt underlag vid ombyte och hög försiktighet.
    Har varit nära och bryta tårna vid körning och påsättning av skor, blir aldrig riktigt bra utan veckigt eller obekvämt känns oxå som man spänner ut gummit som faen . . . Det med en strumpa låter kanon! synd man inte kom på det själv hade kanske förändrat allt? jag prova våtsocka men då vek sig tårna eller så bröt man naglarna mycket obekvämt…

• danneee

Medlem
    20 september, 2009 vid 10:06

Först, detta är en kanontråd som inte har blivit hypad, man blir ju förvånad över Steffo! 😉 . Går själv i funderingar om jag skall ha en ny torris eller vintervåtdräkt…

Första frågan, skall man ha integrerad huva eller inte på våtdräkt? har aldrig frusit om huvet med min dykhuva som iofs är väldigt tjock.

Torrdräkt har jag kört med skaldräkt i ett antal år som nu börjat småläcka här och var och därför behöver bytas. Har som jag skrivit tidiagre funderat på Pyro Predator som ser nice ut men är ganska dyr och verkar vara svår att få klämma på innan man köper den 🙂

Den gamla torrdräkten hade jag integrerade strumpor som föregående skrev om men upplevde att de går sönder hela tiden. Var i mitt tycke väldigt försiktig och bytte alltid om på handduk för att undvika vassa stenar etc. Var även problem ihop med splittoe på våtskorna ihop med strumpan.

Har även en våtdräkt som jag kör fram till höstperioden men den är dubbelneopren som enligt experterna gör att jag fryser ibland. Har funderat på XCEL Infinity 6/5/4 oc därför frågan om integrerad huva eller ej.

/Danne

• luuddee

Medlem
    21 september, 2009 vid 05:42

ok nu till lite klargörande, torrdräkt suger! det spelar ingen roll hur bra ni tycker det är för att ni kan ta av den och vara varma under, man svettas och blir fuktig vilket e skabbigt men är orörlig och men blir jävligt kall om man får hål på skiten. vågor hoppas jag ingen kör med torrdräkt??? wakestyle/freestyle är de nån som tycker det e nice att satsa riktigt hårt med torrdräkt och kanske bli släpad en jevla bit?? nä tänkte det inte speciellt nice att köra med när man verkligen fått in lite vatten i den. och varma våtdräkter som inte är varma men folk tror dom är varma för dom har inte testat något som är riktigt varmt suger också! själv kör jag mystic core 5/3 som vår sommar höst dräkt men trots att den är varm för detta skulle jag aldrig få för mig att gå ut mitt i vintern med denna, ni som tycker dessa är tillräckligt varm för detta, testa en varmare!
    att den sen läcker lite här och där gör inte saken bättre. vintertid kör jag xcel infinty 6,5,4mm med huva, vid vågsurfing är denna dräkt efter 2 hela vintersässonger helt torr, läcker inte alls och är sjukt varm, vid kite lägger det såklart in lite grann när men kraschar ordentligt men det spelar ingen roll för man är sjukt varm i den. går till och med att stå på stranden ett par timmar och fota utan att frysa. när man sedan är klar och ska byta om är man dessutom så varm under att det inte spelar någon roll att det är kallt ute bara att byta om. så köpa en 6,5,4 mm dräkt med huva, xcel, ripcurl, oneill, billabong. eller om ni inte vill köpa för att ni inte tror det e bra. testa en och ni kommer aldrig vilja köra nått annat. skillnaden är med en torrdräkt eller en varm dräkt som inte är varm att ni aldrig köra lika hårt som ni gör på sommaren för att det är för kallt risk för att läcka in för mycket vatten eller rentav för att torrdräkten är osmidig. kör ni med en riktig vinterdräkt kan ni köra precis lika hårt och ha lika kul som resten av året. tror ni inte på mig i skåne, fråga hengo han bor i norrland.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Neopren eller Torrdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.