Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Neopren eller Torrdräkt
-
Många frågor så ställer upp dem i punktform.
KiteLife;577242 wrote:LiTeasE; precist, bra komplettering håller med fullständigt och har samma erfarenhet… 🙂 men1.
Vad kör du för dräkt?Jag har provat ett antal sånna ”seglar” torrisar (HH, Ruka mm) dock äldre modeler och finner dom lite dåligt formsydda (som en stor sopsäck ; )
2.
Jag prova oxå en sånn ”breathable” dräkt men tyckte inte det gjorde nån större skillnad, det var t o m en ”custom” dräkt som var sydd för mina mått och skulle funka till allt (något engelskt kommer inte ihåg märke)3.
det här med ”andas” funka halv fem oxå! har kommit fram till att kläderna under är det som gör hela skillnaden. Därför får jag säga att jag kör hellre ”kitespecific” typ Pyro eller Mystic än andas material som är skitdyrt och inte funkar, men svettas man mycket kanske det är värt pengarna? (därför är jag sjukt nyfiken på vad det är för dräkt du kör: ) för mig gjorde det ingen skillnad…4.
Fötter på dräkten? min erfarenhet är att det inte är så bra, har svårt och komma i skor
…även om det blir lite kallt så föredrar jag känslan och lättheten och komma i stropparna! Tog oxå sönder muddarna/fötterna mycket lättare trotts mjukt underlag vid ombyte och hög försiktighet.5.
…Det med en strumpa låter kanon!’
1. Har kört två torrdräkter som marknadsförs som Breathable, Crewsaver och Musto. Musto är i särklass den bästa torrdräkt som man verkligen kan säga att den andas. Musto HPX, eller om det är MPX, lär mig aldrig. Den som smakar mest iaf. Du får vad du betalar för. Vill du verkligen ha en torrdräkt som andas men inte bryr dig så mycket om passform är det en Musto som gäller. Sedan är det en skillnad på varumärken. Musto marknadsförs med Gore-tex vilket är ett ”breathable”-material, medan andra torrdräkter endast marknadsförs med ordet Breathable. Det är STOR skillnad.2. Kan det ha varit Crewsaver? En sån hade jag och som du säger, den är ”breathable”. Bra mycket billigare än Musto åtminstone men andas desto mindre.
3. Har typ svarat redan. Hade jag rekommenderat någon en torrdräkt hade jag hellre sett till form än funktion kontra pengarna det skiljer. Lägg hellre pengarna på en liten mindre andastorrdräkt med bättre passform och köp dig en extra kite. 🙂
4. Det är mycket bättre känsla att köra i tunna skor än i en fotmudd, helt klart! Däremot är det å andra sidan jädrigt gött med torra fötter. Känslan blir en vanesak men för någon som kört längre förstår jag att man vill ha så lite material mellan foten och stroppen/brädan. För mig som relativt ny spelar det ingen större roll. Jag har aldrig behövt byta mina fotmuddar för att dom har gått sönder av yttre påverkan, snarare att dom har klibbat ihop sig. Kanske en vanesak och sen har jag alltid haft en socka på som skyddar ytterligare.
5. Det är det! 🙂 Gärna en tunn.
Danneee;577249 wrote:Först, detta är en kanontråd som inte har blivit hypad, man blir ju förvånad över Steffo! 😉 . Går själv i funderingar om jag skall ha en ny torris eller vintervåtdräkt…6.
Den gamla torrdräkten hade jag integrerade strumpor som föregående skrev om men upplevde att de går sönder hela tiden. Var i mitt tycke väldigt försiktig och bytte alltid om på handduk för att undvika vassa stenar etc. Var även problem ihop med splittoe på våtskorna ihop med strumpan./Danne
6.
Det kan hända att jag har varit extremt försiktig om mina fotmuddar men jag har aldrig upplevt att dom gått sönder. När du tar av dig våtskorna sitter du oftast i bagaget och kan lätt ta av dig fotmudden och torrdräktsbenet samtidigt som du tar av dig våtskon.Ska du köpa torrdräkt så försvinner en del av känslan i fötterna, splittoe kanske inte är det skönaste 😛
Luuddee;577384 wrote:ok nu till lite klargörande, torrdräkt suger! det spelar ingen roll hur bra ni tycker det är för att ni kan ta av den och vara varma under, man svettas och blir fuktig vilket e skabbigt men är orörlig och men blir jävligt kall om man får hål på skiten. vågor hoppas jag ingen kör med torrdräkt??? wakestyle/freestyle är de nån som tycker det e nice att satsa riktigt hårt med torrdräkt och kanske bli släpad en jevla bit?? nä tänkte det inte speciellt nice att köra med när man verkligen fått in lite vatten i den. och varma våtdräkter som inte är varma men folk tror dom är varma för dom har inte testat något som är riktigt varmt suger också! själv kör jag mystic core 5/3 som vår sommar höst dräkt men trots att den är varm för detta skulle jag aldrig få för mig att gå ut mitt i vintern med denna, ni som tycker dessa är tillräckligt varm för detta, testa en varmare!
att den sen läcker lite här och där gör inte saken bättre.Då fick vi det klargjort. KANON!
-
Torrdräkt är faktiskt ändå bäst.
(ytterligare ett konstruktivt inlägg från mig) 😉
/Urban.
-
wetsuit, and get changed in the back of your nice warm landrover is actually the best…..
Logga in för att svara.