Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing New Point7 AC1 RaceSlalom

• imported_macts

Medlem
    21 december, 2006 vid 06:20

@vasa 355384 wrote:

Jag jämförde med Northwarp seglen och mastliklängden är nästan identisk, det som skiljer är väl att dom använder mjukare master och här får gärna någon med bättre koll rätta mig men mjukare mast betyder väll mer fart, hårdare mer höjdtagning eller? :confused2: funderar på om italienare är lättare generelt eller?
    M.v.h. Rune

Vet inte om man kan göra det så enkelt, snarare är det väl så att man ska ha rätt mast till rätt segel, dvs ett segel sytt för en styvare mast kan mycket väl ha mer fart och tvärt om. Är nog många variabler som spelar in.

• fredrik-ygge

Medlem
    21 december, 2006 vid 07:27

Är det bara jag som tycker det verkar lurigt att mastfickan ser ut som ett russin på en promotionbild? Hur skall seglet då inte se ut till vardags?

• swe-496

Medlem
    21 december, 2006 vid 17:14

Ser ut som att det behöver shimsas lite cambers. Men du har rätt Ygge. Det ser inte bra ut på en promotionbild. Kan ju vara belastningen som gör det också. Tror inte jag har sett något segel som inte är skrynkligt nånstans under belastning…

• vasa

Medlem
    21 december, 2006 vid 20:27

@Jester 355396 wrote:

Identiska? Jag kör med 430 till min Warp 5.8 och 460 till 6.8…

Jester nu har du tjuvat av julölen :santa: jag sa mastliklängden och ifrågasatte varför dom har mjukare (läs kortare) master 😀 kom nu med lite kreativa förslag varför.
    För att få lite fart på debatten så hävdar jag bestämt att om man utgår från att alla seglen är av samma typ (hörde från en källa att segeldesigners använder samma program för utveckling) så ger mjukare mast möjlighet till mer fart och hårdare ger höjtagning…. men jag kan ha fel (har hänt förr 😀 )

M.v.h. Rune

• jester

Medlem
    22 december, 2006 vid 09:40

vasa: svaret är nog ganska enkelt: RDM och mastförlängare… Oftast kan man inte förlänga kortare än ca 10 cm på dom förlängarna (osäker på siffran där, men i dom trakterna iaf). På vissa SDM-förlängare kan man förlänga från mellan 0-2 cm, även om mina Liberty-längare börjar på 6 cm.

Vet inte om man kan säga att en hårdare/mjukare mast ger bättre fart eller höjdtagning. Det korrekta svaret är att köpa den mast som rekommenderas av segeltillverkaren, helt enkelt.

“Känslan” i alla mina Warp-segel känns mer eller mindre identisk trots att jag förlänger min 460 hela 42 cm till 7.8:an

• getwet

Medlem
    22 december, 2006 vid 16:32

@Jester 355574 wrote:

vasa: svaret är nog ganska enkelt: RDM och mastförlängare… Oftast kan man inte förlänga kortare än ca 10 cm på dom förlängarna (osäker på siffran där, men i dom trakterna iaf). På vissa SDM-förlängare kan man förlänga från mellan 0-2 cm, även om mina Liberty-längare börjar på 6 cm.

Vet inte om man kan säga att en hårdare/mjukare mast ger bättre fart eller höjdtagning. Det korrekta svaret är att köpa den mast som rekommenderas av segeltillverkaren, helt enkelt.

“Känslan” i alla mina Warp-segel känns mer eller mindre identisk trots att jag förlänger min 460 hela 42 cm till 7.8:an

Det kan finnas en liten anings rätt i att en mjukare mast kan gå fortare. Tänker närmast på vad Martin van M skrivit en gång, samt berättade i Holland. Mycket tvist och mycket buk…..hur får man fram det? Jo genom mycket nedhal och lite uthal. Men här kanske inte att det riktigt räcker till eftersom dagens segel är slalom/race och inte speedsegel. Desto mer som dras i nedhal, desto planare blir det. Min tanke vore då kanske att om en mjukare mast används så får man kanske mer tvist med mindre nedhal, eller? Kanske böjkurvan måste vara annorlunda också?

Rekommenderad mast är självklart det bästa alternativet för seglets ändamål….slalom. En viss skillnad på att slöra 130-140grader då vi behöver mycket mer buk och maximal tvist.

• jester

Medlem
    22 december, 2006 vid 16:51

Kan det vara en av orsakerna till att jag faktiskt kört rejält fort (för att vara jag iaf) med min 7.8? Min topp på GPSen ligger ju under en knop från mitt bästa med 7.8 jmf med 5.8/6.8 (34.9 mot 35.7). Naturligtvis spelar plattare vatten osv stor skillnad, men ändå?

• tobhed

Medlem
    23 december, 2006 vid 20:17

Är det därför toppförlängare verkar ha gjort come back? Blir mer twist med mjukare känsla?

• reus

Medlem
    27 januari, 2007 vid 21:23

[img]http://www.robertomarci.com/Public/images/Windsurf2007CriteriumGennaio378/NY5U8556.JPG[/img]
    [img]http://www.robertomarci.com/Public/images/Windsurf2007CriteriumGennaio378/NY5U8572.JPG[/img]
    [img]http://www.robertomarci.com/Public/images/Windsurf2007CriteriumGennaio378/NY5U8558.JPG[/img]
    [img]http://www.robertomarci.com/Public/images/Windsurf2007CriteriumGennaio378/NY5U8833.JPG[/img]

Today P7 squad had a good test session at WCC(Windsuf Club Cagliari) with the new AC1 competition sail…Some pictures by Roberto Marci
    other pictures on http://www.wsrmag.it

• reus

Medlem
    19 februari, 2007 vid 13:25

ac1stageactionhf5.jpg

Our Tests are finished…
    New AC1 is Ready to win!

more info on info@point-7.com

• reus

Medlem
    20 februari, 2007 vid 08:52

ny5u0404ci9.jpg
    ny5u0090cp8.jpg
    ny5u0044eg9.jpg
    ny5u0069au6.jpg

Others some nice shots from Sardinia. Today we had N/O about 25 knt and 20° C, a tipically Sardinian’s day…
    Point 7:The Winning Chioce
    More info on info@point-7.com

• jester

Medlem
    28 juni, 2007 vid 09:37

Verkar fungera riktigt bra, juh. Detta kan man läsa om ISA-tävlingen på Karpathos:

A newcomer won the first world cup speed event in Karpathos, his name is Jose Bahador. What’s more he beat stiff competition from Antoine Albeau, Finian Maynard and Bjorn Dunkerbeck.

Jose is actually an oldcomer, newcomer. Many will have remembered him from the speed days of yore, where vikings battled it out. The 40 year old just signed a new deal with Point 7 sails and led the way at Karpathos. The 40 year old clearly showing that speed is not just for the established.

Jose had this to say:

“‘I received my sails just few days before the event. I just rigged it and was surprised to see on the GPS the readings…. so much speed! I felt good from the beginning! 6 days of racing was long, especially having on my heels champions like Bjorn, Finian and Antoine. Nevertheless I was relaxed as I felt confident on my gear speed. I managed to win also the actual day races. Just GREAT!- I am too excited to have won this event and also for POINT-7 that gave me a good support during the event” !

Results

1. Jose Bahador
    2. Finian Maynard
    3. Antoine Albeau
    4. Bjorn Dunkerbeck

• bicless

Medlem
    27 september, 2007 vid 10:13

Nån som har provat point-7 på forumet?
    Vore intressant att höra erfarenhet.

• Oregistrerad

Gäst
    1 oktober, 2007 vid 12:29

@Jester 355252 wrote:

Då dom flesta inte ens hört talas om märket innan, tycker jag det skall få ligga kvar.

Om GetWet käkar konstiga piller igen kanske han blir lite upprörd, vad vet jag? 😉

Såg ett gäng såna segel nere på Garda i somras. Inget som hyrdes ut men en del av “locals” körde på deras race segel. Ingen aning hur de är. Tyckte de såg lite “skrynkliga” ut dock. Någon som testat?

/Magnus

• bjornen

Medlem
    1 oktober, 2007 vid 13:14

Jag såg också en hel del av dessa nere på Garda. Det fanns en butik inne i Torbole som sålde dessa och detaljkvaliten upplevede jag sådär.

//Björn

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing New Point7 AC1 RaceSlalom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.