Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › New Zealand – traveltips
-
New Zealand – traveltips
Publicerad av anonym-anvandare på 5 oktober, 2001 vid 05:58Bra spots, boende och annat av värde. Någon som varit där?
anonym-anvandare svarade 23 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 2 Svar -
2 Svar
-
Kanonställe !
Köp bil/buss av en desperat backpacker i Auckland eller Hammer Auction och bo i den. Billig soppa och billig öl och billig fish and chips och roligt/trevligt folk.
Okt-Dec eller Feb-Maj ska vara bästa tiden. Jag var där feb-maj -97 och hade lite dåligt med vind, men jag reste runt mkt oxså.
Nordön är varmare och har bättre våg/vindsurfing. Bästa ställena är Taranaki och ett par ställen längst kusten mot Wellington. Blåsigast är Wellington och Invercargill. Raglan är känt som “the longest left in the world” och är säkert bra när det blåser oxså.
Sydön kan ge lite överaskningar oxså. Jag hade ett par höjdardagar utanför Kikoura med delfiner och sälar i vattnet, och hyffsade vågor runt 2m. Dunedin var halvgrymt med stark side-off vind och fina 2 metersvågor och sydöstra delen på sydön hade ett par riktigt fina stränder där det garanterat inte finns ngn trängsel och side och side-off vind med fett Antarktiskt svall. Invergargill längst ner på Sydön var det absolut brutalaste jag sett. Jag vågade inte gå ut i havet, utan höll mig i en lite sjö. Glenorchy, nära Queenstown, är känd som speedställe.
Ta med så mkt prylar du kan. En kille i Taranaki som sålde/sydde segel sålde oxså riktigt bra master från Gorgen för ett bra pris typ 1200-1300:- Jag och polaren hade tur som fick tag i begagnade brädor i gott skick, vilket det inte fanns så många av. Vi fick t.o.m. erbjudanden att sälja dom innan vi skulle tillbaka av andra Kiwis för mer än vi pröjsat!
Dom hade oxså en fen-fabrik i närheten och det kan gå åt ett par för det var lite stenigt på sina ställen.Problemet med Nya Zeeland är att det är så kanonfint och det finns så mkt att se och göra…………..så åk och ta med mkt pengar och stanna länge.
Ha en bra resa
/Matsson
Logga in för att svara.