Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Next stop "camber-country"
-
Next stop "camber-country"
Publicerad av bigblue på 21 juli, 2008 vid 21:48Jag har allvarliga funderingar på att ta steget in i camber-country. Uppsättningen skulle vara något i stil med en iSonic 101 och North S-type 7,8 och 6,6 (jag väger 76 kg). Men.. vad är den största skillnaden mellan cam och no-cam? En del seglare jag möter är lyriska. Andra menar att cambersegel är bängliga, svåra att vattenstarta med och sena upp i planing. Vad ska man vara inställd på? Är gappet mellan 7,8 och 6,6 OK, eller är camber-segel så stabila att man kan ha större hopp?
celtic svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Jag tog först steget till iS101 + freeride, sedan skaffade jag ett rätt speciellt no cam speed som hade bred mastficka och massor med lattor men inga cambers. Nu har jag gått vidare till ett cambersegel. Jag kan säga att det är skillnad. I stabilitet skiljer det det inte så mycket mellan mitt no cam speed och camberseglet, men camberseglet kombinerar väldigt bra stabilitet med ett rejält bottendrag. Dock är det helt klart betydligt bökigare i gippar och andra manövrar – här saknar jag verkligen mitt no cam speed som gippar helt sjukt bra (mycket bättre än ett lika stort freeridesegel, faktiskt).
7.8-6.6 känns som ett helt OK gap. 6.6 är en skön storlek på iS101:an, precis lagom litet för att man skall kunna köra det fullgas utan att brädan känns allt för uhemult stor. 7.8 är nog ett rätt lagom lättvindssegel på den brädan.
-
Gapet mellan 7.8 och 6.6 är helt klart ok. Dock kan du med din vikt kanske gå ner en halv kvadrat, 7.2 – 6.2. Speciellt om du bor i Kungsbacka, och planerar att köra i TT.
Camber eller inte camber? Camber, utan tvekan. Den stabilitet som man vinner övervinner det ryck som det blir i manövrarna. -
Haha.. jag har faktiskt gjort inverterade TT-gippar det senaste… 😀
-
Är det så att ett camer-segel fortsätter att ”dra” också i gipparna? I så fall borde en TT-gipp vara det samma som en laydown gybe. Men jag får känslan att det inte var det du syftade på Ola H 🙂
-
Knatte
Gäst22 juli, 2008 vid 13:19@Bigblue 484437 wrote:
Är det så att ett camer-segel fortsätter att ”dra” också i gipparna? I så fall borde en TT-gipp vara det samma som en laydown gybe. Men jag får känslan att det inte var det du syftade på Ola H 🙂
Kan nog vara jag missade gippen ramlade i och får vattenstarta på nya bogen också..
-
”jump off board, chat with friends, stair at GPS, flip sail, go the other way gybe”
Helt rätt! Speed är en väldigt social sport… 😀
-
Ni som är vana camer-seglare, när upplever ni det största ”böket” med camber? Är det vi riggning, vattenstarter, gippar?
-
Största böket är när plånboken ska fram …, annars är det lungt!
-
Rigning är inte så jobbigt när man väl trimmat in cambers och har koll på hur riggningen bör gå till. Vattenstarter tycker jag inte heller är någon större problem. En camberrigg är visserligen tung, men cambersen ger ju ockå ett rätt bra driv vilket underlättar. Kanske kan det bli krångligt om prylarna ligger åt helt fel håll, men det har egentligen aldrig hänt för mig.
När det gäller gipparna är frågan snarast vad man jämför med. Kör man ”slalom style” är det bara att bita ihop och ta det extra ”böket” i gippen. Om man gör rätt är det inte så farligt. Snarare är det så att cambers begränsar vilka slags gippar man kan göra. Själv seglar jag ofta lite ”freespeed” dvs letar efter lite snabba slörar men gör också lite 360, seglar lite baklänges, gör lite olika slags gippar etc. Då är det helt enkelt inte lika kul med cambers.
Men min känsla är att nästan alla som överhuvudtaget är intresserade av camsegel är rätt ointresserade av manövrar.
-
Det som kan vara lite jobbigt är att få ut allt vatten som kommit in i den breda mastfickan. Men det är bara o ha lite tålamod, så löser det sig ganska lätt ändå. Kör man större riggar så är det ganska långa bommar man kör med, kan oxå ställa till det lite.
Riggningen är nästan lättare än vanliga prylar just pga av den breda mastfickan. Har man utöver det rätt verktyg (vev, alltså) så är allting busenkelt… -
Håller med Jester i allt här. Vattenstart med vatten i mastfickan.
…och när camberna inte roterar utan att man måste peta till dem i tid och otid. -
Jag har altid seglat Race/slalom segel (17år nu). Den stora skilnaden är draget, de är marginelt att v-starta. Tar lite längre tid. Men de är de värt för speeden är betydligt bättre. Riggning går fort så fort man gjort de ett par ggr.
Logga in för att svara.