Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › NFC Wave Performance på Åsa…
Taggad: våg, våg freestyle, freestyle
-
NFC Wave Performance på Åsa…
tws svarade 15 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
-
Lars_K;578038 wrote:Ja, kör tävlingen på annat spot. Det är väl i praktiken ändå bara hopp som bedöms och då är det ju mkt bättre förhållanden i tex Apelviken!
Det är väl kanske därför det är kul med tävling på ett sådant ställe, just för att det är bra ur ridningssynpunkt och inte lika hoppvänligt som tex Apel. Kul med en riktig vågtävling. Då kan man ju räkna 3 vågor och ett hopp istället för tvärt om.
Shit vad ni neggar allihop. Spelar väl ingen roll om det är 4 pers på vattnet med färgade rashs jämfört med om det inte är det. Seglarna dömer så det behövs ju inga bord eller vindskydd för domare eller annan utrustning. Ett A4 med stegen bara. Man kan ju vifta med ett par handdukar för att indikera start och slut på heat.
Och självklart kör ingen ner till hamnen, det gör vi ju aldrig annars? -
tws;578053 wrote:Ja det hadde vært en ide å kjøpe tilbake vestkysten av Sverige. Det var jo Norsk en gang i tiden.
Men helt alvorlig. Jeg sender en søknad til Kungsbacka kommune (adresse?) om en low-key, naturvennlig match race på seilbrett. Skal mye til å si nei til noe slikt. Ingen flagg, ingen bilder, ingen referat og ingen snakk. Bare steinhard seilling med mye gass. Det er på tide å tevla.
Det är inte kommunens mark. Det är privat mark. Hamnen och båtägarna arrenderar bara marken och egentligen är det inte tillåtet att ens köra ner till parkeringen där vi riggar heller. Det är därför vi är lite gnälliga.
Självklart får vi surfa var vi vill. Det är tillgången till vägen och parkeringen som är problemet och utan den är det ett elände att komma till vågorna. Att kryssa ut från viken längre in tar halva dagen.Kanske det gör det lite lättare att förstå att folk är tveksamma?
Om ni tycker att det verkar vara lite “localism” beror det på att det bara är locals som drabbas om konflikten blossar upp igen. -
Surf har för stor frihetsgrad för att man ska tävla i det. Hur hade ni tänkt mäta upplevelse, soul och glädjen över polaren som vars leende endast stoppas av öronen!
C
-
Ha det helt klart. Det verste jeg vet er SOULSURFERE. Jeg får plastikksmak i munnen for de er alltid litt bedre enn andre. For det andre, det BLIR contest og dere kommer ikke engang til å merke at det skjer. Basse her har helt rett. Jeg har litt erfaring etter å ha arrangert 14 slike konkurranser på rad. Og ting er MYE mer ulovlig i Norge.
/Legg merke til bruken av capitol letters. Hjelper med en øl når man skal få sagt tingene rett ut:) )Anyways, jeg vet godt hvordan tilstandene er på Åsa. Har snakket med båteierne og folk som bor i åsa. De siste fortalte at førstnevnte har svært liten respekt blandt de førstnevnte. og akkurat som i Norge er det ulovlig å sette opp private bommer.
Ta det litt rolig nå. Ikke vær så jævla feige. Klart det blir contest. De av dere som ikke blir med kommer ikke til å vite at noe skjedde. Men det er jo jævlig feigt det også, hehe.
-
Beklager her selvsagt buken av banneord. Men komigjen nu for helvete. Det er jo en svensk setning 😉
-
Ok, ikke nå på søndag, men senere. Blir for onshore. Og bare en liten ting. Åsa er full av nordmenn på vinteren, og har vært i det i flere år. hvor er dere svenskarna da. Fryser dere?
-
Det blir säkert kul. Bra att ni håller låg profil.
Trist attityd dock. Det handlar inte om att vara fega. Du har uppenbarligen inte fattat ett skit.
Ingen snackar om olagligt eller ej, problemet är att de som är frekventa surfare får problem om konflikten blossar upp. Jag är inte i Åsa tillräckligt ofta för att kalla mig local ännu, men jag tycker ändå man kan visa lite hänsyn.
Visst kan man köra den hårda linjen, men det finns ingen vinnare då, det blir bara bråk för alla och jag kan inte för mitt liv begripa vad det skulle vara bra för. Då är det väl bättre att sköta sig och kanske hjälpa gubben med vägunderhållet framåt vårkanten?
Jag kan nästan garantera att om ni hade ett ställe i Norge där det var lagligt att surfa men ni var beroende av markägarens goda vilja för att kunna parkera och rigga på ett smidigt sätt så skulle ni också vara lite skeptiska om ett gäng svenskar tänkte köra SM.
Jag har tillbringat tillräckligt många år i Norge för att veta vad jag pratar om, så byt attityd nu istället för att spela tuff.Lycka till med tävlingen.
-
OK. vi møtes på parkeringsplassen kl 10:00 – 10:30, med start kl 11:00.
Vi kjører 8 minutters heat med beste hopp og tre beste rides (som Basse foreslo).
Rødt flagg oppe viser at heatet er i gang. Ingen andre flagg.
Vi dømmer hverandre med scorecards.Normalt forsøker vi å vise at det er en event med banners men siden Åsa har noen vanskelige naboer så benytter vi bare rashguardene.
Konkurransen hindrer ingen å seile på breaket, men ser du en stakkar som kjemper i heatet sitt så gi ham en bølge ihvertfall.
det blir kul. Vi ses.
mvh
Thomas Svensson
N-14 -
Hur ser reglerna ut, är dom anpassade efter att det finns icke tävlande i brytet? Får man poängavdrag om man droppar på en icke tävlande eller inte ger förtur till en vågsurfare?
-
Beklager på det inderligste! NFC er flyttet til Saltstein i Norge i morgen kl 1000. Dette da det ser ut til å bli syd-vest og for mye onshore i Åsa og da det ble vanskelig å få nordmenn til å reise på denne meldingen.
Mvh. Thomas.
Ps: har vi gjort rett. Blir SV for mye onshore?
Logga in för att svara.