Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ngn som skall snökajta idag runt gbg?

• sl0k

Medlem
    12 december, 2010 vid 16:20

Blev det något?
    Jag funderade på det i förmiddags men vinden tycktes bli lite blek för dagen.

Någon som har koll på bra spots i Göteborg med omnejd? Torslanda golfklubb var helt ok men det borde väl finnas fler spots? Gärna stora öppna fält/åkrar.

Någon som har koll på isarna, håller de än? De varnade förra helgen i GP om att de var för tunna, men sen har det ju varit rätt kallt sen dess.

• svinet

Medlem
    13 december, 2010 vid 09:15

blev inget. Men skall nog ut framåt helgen

• petting_4

Medlem
    13 december, 2010 vid 14:36

Fan va nice med snökite! Kommer hem dagarna innan jul o stannar 10 dagar, då hänger jag på! några byggda kickers o rails nån stans?

• karl-petter

Medlem
    13 december, 2010 vid 22:44
    sl0k;641946 wrote:
    Någon som har koll på bra spots i Göteborg med omnejd? Torslanda golfklubb var helt ok men det borde väl finnas fler spots? Gärna stora öppna fält/åkrar.

Funderade med att åka lite men vinden vart ju noll.
    Jag spanade lite spots förra vintern och började föra en liten förteckning på http://www.yelloworb.com/privat/kajting/index.html

Dock vart mest frusna vikar, har dock spanat på åkrarna/fälten mellan Kode och Solberga. Åkte förbi där igår o det kunde nog vara lite mer snö men kunde nog funkat om det fanns vind…

Dock har inte koll på vem som är markägare där, vore bra och fråga först. Fast har för all del sett att de dragit upp folk med vinsch o glidskärm där så det kanske är ok…

• petting_4

Medlem
    14 december, 2010 vid 14:47
    karl-petter;642067 wrote:
    Funderade med att åka lite men vinden vart ju noll.
    Jag spanade lite spots förra vintern och började föra en liten förteckning på http://www.yelloworb.com/privat/kajting/index.html

Dock vart mest frusna vikar, har dock spanat på åkrarna/fälten mellan Kode och Solberga. Åkte förbi där igår o det kunde nog vara lite mer snö men kunde nog funkat om det fanns vind…

Dock har inte koll på vem som är markägare där, vore bra och fråga först. Fast har för all del sett att de dragit upp folk med vinsch o glidskärm där så det kanske är ok…

Om du tänker på vallby kile så är den fågelreservat, vet inte vad som gäller där på vintern men på sommarn får man inte köra där. annars skulle den va helt perfekt, antar att den blir bottenfrusen en bra bit ut då den är långgrund som fan. Vinden kommer åt ganska bra på nordvästligt o kanske nordostligt med ganska öppen terräng har jag för mig.

• above_the_law

Medlem
    14 december, 2010 vid 20:02

Krångla inte till det nu… Tänk kort gräs, kullar, bowls, ibland t o m rails samt öppna ytor utan folk på vintern;-)

• pripps

Medlem
    14 december, 2010 vid 20:53
    above_the_law;642170 wrote:
    Krångla inte till det nu… Tänk kort gräs, kullar, bowls, ibland t o m rails samt öppna ytor utan folk på vintern;-)

Var finns dom nånstans då ?

• petting_4

Medlem
    14 december, 2010 vid 22:38
    above_the_law;642170 wrote:

Vad jag vet har vi nog minst 10st i Kungalvskomun 😛 dock kanske inte sa oppna som man kanske skulle onska..

• rydstrom

Medlem
    15 december, 2010 vid 07:54

diverse fotbollsplaner måste väl finnas, kanske inte är så uppskattat, men jag tror golfbanor är det nicco syftar på

• karl-petter

Medlem
    15 december, 2010 vid 19:16
    petting_4;642122 wrote:
    Om du tänker på vallby kile så är den fågelreservat, vet inte vad som gäller där på vintern men på sommarn får man inte köra där. annars skulle den va helt perfekt, antar att den blir bottenfrusen en bra bit ut då den är långgrund som fan. Vinden kommer åt ganska bra på nordvästligt o kanske nordostligt med ganska öppen terräng har jag för mig.

Nej, jag tänkte inte på Vallby Kile utan det område som verkar kallas Hede: http://kartor.eniro.se/m/IvkJe

Vad gäller fågelskyddsområdet så är det Ödsmåls Kile som är det http://kartor.eniro.se/m/Ivkbh Vallby Kile är viken precis norr om är är inte fågelskyddsområde.

Jag kontaktade Roland Olin på Västkuststiftelsen förra vintern för att försäkra mig att det är helt lugn att kita på Ödsmåls Kile vinter tid då besöks förbudet inte gäller förrän från 1 april. Och det är hellugnt, här är Rolands svar:

“Detta är en frågeställning som vi sällan har anledning att ta ställning till eftersom vädret nästan aldrig ger sådana möjligheter för din sport. Det är intressant i sig. Kul att det är sådana förhållanden nu. Vi ser inte att det skulle möta några hinder att nyttja Ödsmåls kile för snökiting nu. Tillträdesförbudet gäller ju först från och med 1 april så det är bara att köra. Allemansrätten torde gälla i det här fallet. Jag har faktiskt pratat med länsstyrelsen om detta eftersom det kanske blir en och annan som hör av sig och då gör man det till länsstyrelsen. För din vetskap så har jag pratat med Hans Alexandersson på länsstyrelsen i Vänersborg. Han vet alltså vad det handlar om. Tänk bara på att inte köra ut med fordon i reservatet.”

Har isarna i de grunda vikarna i havet börjat lägga sig? I så fall vore nog Ödsmåls Kile perfekt!

Förresten på tal om fotbollsplaner… gick över Heden här om veckan och det låg en find vind. Det hade gått utmärkt att köra på konstgräsmattorna… gäller allemansrätten där med:) ?

/Kalle

• petting_4

Medlem
    17 december, 2010 vid 13:02
    karl-petter;642269 wrote:
    Nej, jag tänkte inte på Vallby Kile utan det område som verkar kallas Hede: http://kartor.eniro.se/m/IvkJe

Vad gäller fågelskyddsområdet så är det Ödsmåls Kile som är det http://kartor.eniro.se/m/Ivkbh Vallby Kile är viken precis norr om är är inte fågelskyddsområde.

Jag kontaktade Roland Olin på Västkuststiftelsen förra vintern för att försäkra mig att det är helt lugn att kita på Ödsmåls Kile vinter tid då besöks förbudet inte gäller förrän från 1 april. Och det är hellugnt, här är Rolands svar:

“Detta är en frågeställning som vi sällan har anledning att ta ställning till eftersom vädret nästan aldrig ger sådana möjligheter för din sport. Det är intressant i sig. Kul att det är sådana förhållanden nu. Vi ser inte att det skulle möta några hinder att nyttja Ödsmåls kile för snökiting nu. Tillträdesförbudet gäller ju först från och med 1 april så det är bara att köra. Allemansrätten torde gälla i det här fallet. Jag har faktiskt pratat med länsstyrelsen om detta eftersom det kanske blir en och annan som hör av sig och då gör man det till länsstyrelsen. För din vetskap så har jag pratat med Hans Alexandersson på länsstyrelsen i Vänersborg. Han vet alltså vad det handlar om. Tänk bara på att inte köra ut med fordon i reservatet.”

Har isarna i de grunda vikarna i havet börjat lägga sig? I så fall vore nog Ödsmåls Kile perfekt!

Förresten på tal om fotbollsplaner… gick över Heden här om veckan och det låg en find vind. Det hade gått utmärkt att köra på konstgräsmattorna… gäller allemansrätten där med:) ?

/Kalle

ursäkta mig, jag menade ödsmålskilen.. men fan va bra för jag tror att den skulle va riktigt grym. stor som fan o ganska uppet från många håll. jag vet att vi var ute på vallby kilen o körde innan jul förra året o den är djupare så det borde la gå. kanske får se upp lite för sten? men det borde man se på snön. var där med kompass för länge sedan o tror bästa vindarna kommer från nordväst men också från nordost då landskapet är hyffsat platt från det hållet!

Jag är ledig mellan jul nyår till den 3 så är det bara vin så är jag fett på att testa!

• sl0k

Medlem
    17 december, 2010 vid 19:43

Någon som ska ut imorgon? Verkar ju bli lite vind så jag är bra sugen. Hur är isarna nu, ex aröd, ödsmålskile och ovanstående ?
    Kommer troligtvis att sticka ut till 10 imorgon.

• above_the_law

Medlem
    17 december, 2010 vid 20:47
    Rydstrom;642202 wrote:
    diverse fotbollsplaner måste väl finnas, kanske inte är så uppskattat, men jag tror golfbanor är det nicco syftar på

Äntligen någon med öppet sinne:-)

• pripps

Medlem
    17 december, 2010 vid 21:12
    above_the_law;642428 wrote:
    Äntligen någon med öppet sinne:-)

det fattade jag med ! men vilka har clean vind 🙂

• wakenils

Medlem
    18 december, 2010 vid 06:28

det ser ju ut att blåsa? någon som ska ut och har vägarna förbi mölndal?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ngn som skall snökajta idag runt gbg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.