Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som är på/ska till Maui…

• s

Medlem
    18 mars, 2005 vid 17:25

Svar till:

Vi flyger på måndag, GBG -> Paris -> LA -> Maui. (först Airfrance/cityjet och sedan Delta från Paris)

Efter några telefonsamtal av resebyrån så fick vi grönt ljus för fyra utrustningar, CONFIRMED, enligt våra specs 270x70x30kg på alla tre sträckor. Inget på papper dock, det verkar vara omöjligt.

Igår ringde jag för att bekräfta resan (better safe than sorry), frågade lite försiktigt om prylarna, dvs kan personalen på flygplatsen SE att det är bekräftat och klart (jag har tidigare fått både boka och betala utan att det synts vid incheckningen…). Det fanns i bokningen men hon hävdade bestämt att det inte skulle gå in i planet.

Sååå, eftersom det verkar vara en jämn ström med svenskar på väg till Maui så undrar jag om någon rest från götet och fått med sig pylar å det senaste? Staffan, den rackarn, resar exakt samma rutt tre dagar efter oss – jag vill också ha en försöksresekanin! MC reste i förrgår, men det var med KLM via Amsterdam(?).

/adde

[/ QUOTE ]

Vi har fått OK på att grejerna kommer med! Air France. Men vi åker en annan dag, om det är likadant plan har jag ingen aning om (vi åker ett BRITISH AEROSPACE 146 JET) men mina bagar är inte längre än 250cm så det lär gå hur som helst.

Mattias och Camilla är där nu och de har det fint! Fick mess att resa och allt hade gått bra. De satt och åt frukost i Paia! Otroligt avundsjuk jag blev då! Men det är bara en vecka kvar till vi gör detsamma! wink.gif

/Staffan

• jesper_b

Medlem
    18 mars, 2005 vid 23:25

Staffan,
    Klart ni ska göra som ni vill. JAG skulle dock inte ta med mig en produktionsbräda även om jag bara stannade en dag. Dom finns ju att hyra överallt. Ju kortare stopp, desto mer kostar brädfrakten per dag. En bräda kan du plocka ut på vilket hyrverk du vill första dagen. Om du sedan vill köpa en tar det inte speciellt lång tid. Att sälja kan du göra EFTER du lämnat ön genom att lämna in på consignment i någon av shopparna (på väg till flygplatsen. Men självklart ska man ta med sin bräda dit om man nu så gärna vill det – JAG tycker det är mest strul.

Munläder må jag ha, men pruta är defintivt inte min grej. Skulle aldrig göra det hos Alex, han är tjuste som det är. Men det är klart att kommer någon typ och börjar dividera med Alex om pris, då kanske han inte gör sitt bästa…

Alla ska självklart göra som de vill – jag ville bara ge lite råd utifrån mina erfarenheter.

Rippa gärnet och lycka till med brädfrakter mm!

Jesper B

• sebbe

Medlem
    19 mars, 2005 vid 19:21

Grabbar, jag har lösningen, stanna hemma!
    Har varit här i 2 veckor och fått segla 2 gånger i onshore förhållande, dessutom ser det inte ut att bli vind för kommande vecka heller, däremot kan jag rekommendera munkjacka för det är typ 20 grader varmt enbart och molnigt.
    Om ni trotts allt vill komma till maui denna mycket dåliga mars månad, skit i grejerna. Skulle det rocka blåsa nån dag kan ni definitvt hyra grejer i världsklass hos HighTech där alex fixar alltid grymma prylar.

Lycka till

seb

• anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2005 vid 23:33

varför klaga, du kunde varit hemma… smile.gif

http://www.secretspot.se/maui

• anonym-anvandare

Medlem
    20 mars, 2005 vid 07:24

Alex (HT) ger bra pris! ca 35 USD per dag kostar det att hyra ezzy 05, quattro, rrd med powerex rdm. Helt OK med tanke på omaket att ta med grejorna själv.

man får väl inga nya vänner genom att alltid försöka pruta järnet…

• s

Medlem
    21 mars, 2005 vid 11:19

Svar till:

Staffan,
    Klart ni ska göra som ni vill. JAG skulle dock inte ta med mig en produktionsbräda även om jag bara stannade en dag. Dom finns ju att hyra överallt. Ju kortare stopp, desto mer kostar brädfrakten per dag. En bräda kan du plocka ut på vilket hyrverk du vill första dagen. Om du sedan vill köpa en tar det inte speciellt lång tid. Att sälja kan du göra EFTER du lämnat ön genom att lämna in på consignment i någon av shopparna (på väg till flygplatsen. Men självklart ska man ta med sin bräda dit om man nu så gärna vill det – JAG tycker det är mest strul.

Munläder må jag ha, men pruta är defintivt inte min grej. Skulle aldrig göra det hos Alex, han är tjuste som det är. Men det är klart att kommer någon typ och börjar dividera med Alex om pris, då kanske han inte gör sitt bästa…

Alla ska självklart göra som de vill – jag ville bara ge lite råd utifrån mina erfarenheter.

Rippa gärnet och lycka till med brädfrakter mm!

Jesper B

[/ QUOTE ]

Jag börjar bli så van att resa med prylar nu så det är nästan inget omak att packa ens. Har alla bagar, skydd för bräda (ja, flybolag är duktiga på att krossa…) och allt förberett magasinerade på vinden. Bara stoppa ner grejerna och dra!
    Och det är klart att ett kortare stopp motivera att hyra, men 35US/dag ger ju 560US för EN utrustning under vår tripp… Om jag inte lyckas få rabatt. Det är ju inte direkt billigt jämfört med att det kostar 80Euro att ta med och 80US att ta hem… Och jag lägger hellre de 2-3000kr som skillnaden är (per utrustning) till reskassan inför nästa resa och drar prylarna med mig än att jag lägger dem på hyra…
    Och sedan gillar jag min bräda… Jag vill ha med den. Så det har också sitt pris i form av släpande wink.gif

Jag fick precis SMS från Adde att de fått med prylarna GRATIS på flyget till Maui! Fyra utrustningar!
    MC och Camilla fick betala 80euro för sina båda utrustningar. Det var en dubbelbag och en slimmad segelbag som gick som vanligt bagage (max 165cm och 32kg).
    Vi lyckas nog tyvärr inte med samma bedrift då jag saknar en jätte-dubbelbag som MC tryckte in två brädor, master och bommar i. Min är slimmad för brädor. Så det blir två boardbags med allt i så jag räknar med 2*80Euro dit och 2*80US hem. Men det är två utrustningar. En freestyle till flickvännen och en våg till mig. Vi delar lite på segellinje och master men tanken är att vi skall kunna segla på två olika ställen om vi önskar.

Jag packade igår:
    Freestylebräda med tre segel och två bommar, i travelbag = 28kg
    Vågbräda med två segel och tre master, i travelbag = 26kg.
    Tillbehör i den vanliga packningen.

Och för att förtydliga. Nej, jag prutade inte hos Alex på HT utan litade på att få bra pris eftersom hans rykte är sådant bland alla svenskar. Och jag hyrde ett par dagar av Alex. Men då jag ville testa lite andra brädor så besökte jag även de andra uthyrarna. Och jag prutade inte där heller. Så mitt munväder är helt oskyldig till priserna även om jag naturligtvis bemöter dem trevligt för att få ett vänligt bemötande tillbaka. Faktum kvarstår dock att jag fick bättre pris hos Naish och F2 än hos HT.

Och till det anonyma inlägget svarar jag att min poäng är att man bör kolla runt. HT/Alex har väldigt bra grejer, men det har de andra också. Och alla andra har, liksom HT, bra service.
    Och jag är inte sådär jättevillig att betala ett högre pris för likvärdighet, i så fall måste det ge något mer i form av eftersökta egenskaper hos en viss bräda eller liknande. Och vänner brukar jag heller inte betala extra för att “få”.

Vi ses på vattnet! (Och vissa av er på Maui! laugh.gif)

/Staffan

• jesper_b

Medlem
    21 mars, 2005 vid 12:30

Måste bara ta och poängtera att jag håller med Staffan om det mesta. Som han uttrycker det – GILLAR man sin bräda så mycket att man inte vill köra på Mauispecifika shaper och inte TYCKER det är jobbigt att packa, konka och vara nervös för flygbolagens oförutsägbarhet vad gäller betalning och leverans, då BÖR man ta med sina grejor.

Tycker man annorlunda så ska man kanske inte. Alla hyrverk är toppentrevliga därborta dessutom, har bra gerjor till bra priser.Hyr man lite längre perioder tar dom oftast betalt för antal dagar man seglat eller som det blåst och inte för antal dagar man haft brädan liggande.

Jesper B

• sebbe

Medlem
    23 mars, 2005 vid 19:55

ok nu har det börjat bli lite action här äntligen.
    Grym skön dag på hookipa igår, efter några uppvärmingsdagar med segling i kihey och kanaha.
    Nu är man glad!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ni som är på/ska till Maui…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.